Trine Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hva mener du med holdning? At jeg har dårlig syn på meg selv og tror at ting er min feil? Jeg kan ikke svare for Frosken, men da jeg leste det innlegget, tenkte jeg at du fratar andre retten til å si det de mener. Det kan være ganske slitsomt for en venn å hele tiden måtte passe på hva man sier for at ikke den andre personen skal gå til angrep på seg selv. Jeg syns holdningen i det innlegget Frosken siterte var ganske aggressivt. Og så til hovedinnlegget. Søsteren min avtalte å ringe meg på et bestemt tidspunkt. Det glemte hun. Selv er jeg ikke så begeistret for telefoner, så jeg gadd ikke ringe henne. Men som hun sa, det er utrolig hvor mye man har å gjøre i en tid hvor man nesten ikke får lov til å gjøre noe. Jeg tror det krever langt mer å være foreldre under en pandemi med stengte barnehager og skoler, hjemmekontor, ingen fritidsaktiviteter å dump ungene på. Er man en familie, har man knapt egentid nå for tiden. Jeg tror også mange begynner bli veldig slitne av denne nye måten å leve på. Det kan være en grunn til at hun ikke har så mye tid til å svare deg. Er det alltid hun som avslutter en samtale? Altså, svarer du på absolutt alle meldingene hennes? I så fall tenker jeg at det kan være en grunn til at hun ikke svarer så ofte. Hvis hun vet at dersom hun svarer, så får hun bare flere meldinger, kan det være en grunn til at hun drøyer med å svare, og at hun bare svarer med noe du ikke kan bygge videre på. Vet venninna di at du lett føler deg avvist? Jeg har satt messenger til å vise meg som frakoblet uansett om jeg er på eller ikke, bare for at da kan jeg svare når jeg har tid og slipper å risikere at folk gjør seg opp tanker om hvorfor jeg ikke svarer når jeg er pålogget. Noen mennesker kan jeg ikke svare uten at det plinger inn meldinger, de får svar kanskje en gang i uka, hvis jeg husker det 😅 Det er ikke for å være slem, men fordi jeg blir stressa når det tikker inn melding etter melding. Jeg sier ikke at du er sånn altså. Jeg bare kommer med generelle grunner til at man ikke får svar så raskt. Jeg hadde ei venninne som sendte masse meldinger. Vi gjorde også endel ting sammen. Etterhvert ble det mindre og mindre meldinger og det var kun snakk om henne. Og når hun hadde fått den hjelpen hun trengte av meg, ble det stille. Jeg gadd ikke engang prøve å føle meg avvist. Idioter vil alltid finnes, det må vi bare leve med. Jeg forstår at det kan føles sårt, men å klandre deg selv har du ingenting å tjene på. Men istedenfor å gruble, kan du jo bare spørre henne om hva som er greia. Eller bare spørre om det går bra med henne. Og om hun av en eller annen grunn ikke vil ha kontakt med deg, så betyr ikke det at det er på grunn av deg. Det finnes masse hyggelige og snille mennesker jeg ikke er interessert i å ha kontakt med. Som regel fordi vi er for ulike. Og det er jo ingen sin skyld at man er ulike. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459325-avvisning/page/2/#findComment-4024137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 27 minutter siden, Trine skrev: Jeg kan ikke svare for Frosken, men da jeg leste det innlegget, tenkte jeg at du fratar andre retten til å si det de mener. Det kan være ganske slitsomt for en venn å hele tiden måtte passe på hva man sier for at ikke den andre personen skal gå til angrep på seg selv. Jeg syns holdningen i det innlegget Frosken siterte var ganske aggressivt. Tror dere begge misforstod litt og det er jo også min feil. Jeg mente at jeg savnet svar fra brukere her inne som kunne gi meg litt medhold i følelsene mine. Ikke at hun venninnen skulle si at det var dårlig gjort av henne. Derfor satte jeg så pris på de som viste meg forståelse for de vonde følelsene. Det kom nok litt feil ut. Ellers er det jo bare meg selv jeg klandrer, ikke venninnen. Men jeg legger det hele bort nå. Det hjalp å få luftet tankene og få konstruktive tilbakemeldinger. Anonymkode: ad111...4fa 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459325-avvisning/page/2/#findComment-4024145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror dere begge misforstod litt og det er jo også min feil. Jeg mente at jeg savnet svar fra brukere her inne som kunne gi meg litt medhold i følelsene mine. Ikke at hun venninnen skulle si at det var dårlig gjort av henne. Derfor satte jeg så pris på de som viste meg forståelse for de vonde følelsene. Det kom nok litt feil ut. Ellers er det jo bare meg selv jeg klandrer, ikke venninnen. Men jeg legger det hele bort nå. Det hjalp å få luftet tankene og få konstruktive tilbakemeldinger. Anonymkode: ad111...4fa Tror ikke jeg misforsto. Du stilte et spørsmål, fikk ærlige svar og gikk til angrep på deg selv. Og dersom du har samme holdning ovenfor andre, altså at de ikke kan påpeke noe uten at du klandrer deg selv, kan det bli slitsomt for dem. Jeg forsto det ikke som at du mente venninna di skulle si det var dårlig gjort av henne, men som at du mente det hele måtte være din skyld. Det var reaksjonen din når du fikk svar du ikke ville ha, jeg reagerte på. Men poenget mitt er: slutt å klandre deg selv! Jada, jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men livet blir så mye greiere dersom man klarer å gi litt faen 🙂 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459325-avvisning/page/2/#findComment-4024148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 7 minutter siden, Trine skrev: Tror ikke jeg misforsto. Du stilte et spørsmål, fikk ærlige svar og gikk til angrep på deg selv. Og dersom du har samme holdning ovenfor andre, altså at de ikke kan påpeke noe uten at du klandrer deg selv, kan det bli slitsomt for dem. Jeg forsto det ikke som at du mente venninna di skulle si det var dårlig gjort av henne, men som at du mente det hele måtte være din skyld. Det var reaksjonen din når du fikk svar du ikke ville ha, jeg reagerte på. Men poenget mitt er: slutt å klandre deg selv! Jada, jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men livet blir så mye greiere dersom man klarer å gi litt faen 🙂 Ja, da forsto du det riktig likevel. Men jeg viser ingen eller sier ingenting til andre om jeg føler meg avvist eller er sint på meg selv og klandrer meg selv. Det er mer et indre usynlig følelsesliv jeg har for meg selv. Jeg er ganske forsiktig av meg når jeg er sammen med andre og vil aldri lage noe drama. Jeg vil helst ikke synes eller ta plass. Derfor er det ingen som vet om de følelsesmessige stormene jeg kan ha på innsiden. Jeg gikk tidligere i MBT behandling på gr av dårlig mentalisering. Lærte mye der, men burde nok hatt et oppfriskningsskurs kanskje. For jeg ser at dette er mentaliseringssvikt som psykologen min sa jeg kunne få. Det har skjedd igjen nå og jeg tar på meg ansvaret for det. Dette vil jeg prøve å ordne opp i for jeg vil ikke ha det sånn inni meg. Men takk for peptalken! Jeg skal prøve å ikke ta alt så innover meg og ikke tolke alt i verste mening. Og ikke klandre meg selv så mye for ting. Jeg må prøve å gi litt mer faen i ting. 🙂 Anonymkode: ad111...4fa 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459325-avvisning/page/2/#findComment-4024149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for forståelse, da har vi det nok ganske likt. Psykologen jeg har gått til sier at jeg noen ganger får mentaliseringssvikt, og det er på gr av tidligere barndomstraumer som alvorlig mobbing og en utrygg oppvekst med en alkoholisert og voldelig far. Jeg er så skadet at jeg veldig lett tenker at folk er ikke liker meg og at alt er min feil hvis det oppstår noe. Jeg har lett for å føle meg avvist og avvisning er en vond følelse. Men det er bedre nå som jeg har fått innspill på at dette ikke behøver å skyldes noe ved meg. Men det overrasker meg heller ikke om det er det hvis du skjønner. Fordi jeg er så vant til det. Ja, jeg skal la det være opp til henne nå og ja jeg vil være her for henne om hun skulle trenge meg. Anonymkode: ad111...4fa Akkurat dette er nok grunnen til at jeg kunne kjenne meg igjen i dine tanker og følelser rundt det hele. For jeg er på samme måte. Det hjelper ofte å få innspill utenfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459325-avvisning/page/2/#findComment-4024161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da forsto du det riktig likevel. Men jeg viser ingen eller sier ingenting til andre om jeg føler meg avvist eller er sint på meg selv og klandrer meg selv. Det er mer et indre usynlig følelsesliv jeg har for meg selv. Jeg er ganske forsiktig av meg når jeg er sammen med andre og vil aldri lage noe drama. Jeg vil helst ikke synes eller ta plass. Derfor er det ingen som vet om de følelsesmessige stormene jeg kan ha på innsiden. Jeg gikk tidligere i MBT behandling på gr av dårlig mentalisering. Lærte mye der, men burde nok hatt et oppfriskningsskurs kanskje. For jeg ser at dette er mentaliseringssvikt som psykologen min sa jeg kunne få. Det har skjedd igjen nå og jeg tar på meg ansvaret for det. Dette vil jeg prøve å ordne opp i for jeg vil ikke ha det sånn inni meg. Men takk for peptalken! Jeg skal prøve å ikke ta alt så innover meg og ikke tolke alt i verste mening. Og ikke klandre meg selv så mye for ting. Jeg må prøve å gi litt mer faen i ting. 🙂 Anonymkode: ad111...4fa Jeg regnet egentlig med det. Jeg har brukt dol mange ganger for å få ut frustrasjon som jeg ikke har vist til folk jeg omgås ellers. Og det tror jeg nok er ganske vanlig. Nå måtte jeg lese hva mentalisering er. Jeg ble litt glad av å lese denne setningen, "Dette vil jeg prøve å ordne opp i for jeg vil ikke ha det sånn inni meg". Her var du snill med deg selv og tenkte på hva som er best for deg, ikke alle andre 😊 Alle som har forsøkt å behandle meg, har direkte sagt at jeg må prøve å gi litt mer faen i hva andre skulle føle og mene om meg. Jeg er den viktigste i mitt liv. Jeg har aldri vært redd for å bli avvist da. Jeg er ikke særlig sosial. Blir jeg avvist, slipper jeg trekke meg ut selv 😅 Men jeg er veldig redd for å såre andre. Det virker kanskje ikke sånn her på dol, når jeg tenker meg om 🙈 Jeg er nok mer direkte skriftlig for da slipper jeg prøve å tolke ansiktsuttrykk (som jeg uansett bare tolker feil), slipper å analysere tonefall, og kan bruke tid på å formulere meg og lese det som blir skrevet flere ganger. Mens i det virkelige livet (hvorfor sier vi egentlig det? Livet er jo like virkelig uansett. Du eksisterer, jeg eksisterer, vi er ikke fiktive når vi kommuniserer via internett) er det altfor mye å forholde seg til og altfor mye som skal analyseres, uten at jeg aner hvordan jeg skal analysere det. Jeg har kommet fram til at det for meg handler om kontroll. Jeg har kontroll på egne følelser. Ikke at jeg klarer kontrollere dem, men jeg vet nøyaktig hvordan jeg føler følelsene, og har sånn sett kontroll og vet hva jeg føler. Jeg har null kontroll på andres følelser, jeg aner ikke hvordan de har det inni seg. Så istedenfor å risikere at andre blir sure, sinte eller lei seg, tar jeg heller de følelsene selv og lar andre slippe unna. Psykiateren var ikke imponert over strategien 🤣 Nå slo det meg at dette ikke har noe som helst med hva du har skrevet å gjøre. Jeg trodde jeg hadde et poeng å komme med på slutten, men det ble helt borte. Og jeg forstår ikke hvordan det føles å bli avvist, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men nå har jeg brukt en time på dette, så jeg nekter å slette selv om det bare ble vås og rør 😂 Jeg er glad det hjalp deg å få luftet tankene litt ihvertfall 🙂 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459325-avvisning/page/2/#findComment-4024189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) 16 timer siden, Nicklusheletida skrev: Kan det være derfor hun ikke åpner meldingen med det samme ? Jeg bruker selv den metoden av og til, for hvis jeg åpner så ses det at den er lest og det forventes at jeg svarer med en gang. Det er ikke alltid at jeg har tid eller ork til å svare med det samme, så da kan det skje at jeg velger å vente litt med å åpne. Enig med deg, jeg gjør samme, og dersom jeg åpner mens jeg er i gang med noe annet kan jeg fort glemme hele meldingen. Uten at det på noen måte betyr at jeg ikke ønsker kontakt med avsender. Man skal generelt ikke tolke for mye ut fra meldinger og svar på disse (dette mest til trådstarter). Endret 12. februar 2021 av Ekstra 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459325-avvisning/page/2/#findComment-4024190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.