Gå til innhold

Vurderingssamtale DPS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært på sånn 3timers utredningssamtale på dps før? Hvordan foregikk det? Var det skjemaer eller bare snakking? 

Anonymkode: 2aa97...cd5

Tror slike vurderingssamtaler kan variere fra person til person. Kommer an på problemstillingen din. Jeg hadde en samtale på en time uten noe skjema. Men så måtte vi ha telefonsamtale pga pandemien. De fastslo at jeg hadde bedre nytte av samtale med avtalespesialist og ordnet med plass til en de brukte å henvise til. Det som er litt viktig er at du er godt forberedt til en slik samtale og har tenkt gjennom hva du vil og mener du har nytte av. Ble en del spørsmål rundt ting. De jeg snakket med lyttet til min mening samtidig som det betyr mye hva som står i henvisningen. Jeg ble henvist av en annen psykolog og har allerede en psykisk lidelse. Etter samtalen tok det ca en uke så hadde jeg en prat på telefon der de sa hva de hadde kommet frem til og om jeg var enig med dette. Så fikk jeg en ny telefon der de bekreftet hvilke type behandling de hadde bestemt seg for. Så gikk det tre uker før jeg kom til hos en avtalesepsiallist. Så litt ulike erfaringer. 

Anonymkode: eee08...206

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror slike vurderingssamtaler kan variere fra person til person. Kommer an på problemstillingen din. Jeg hadde en samtale på en time uten noe skjema. Men så måtte vi ha telefonsamtale pga pandemien. De fastslo at jeg hadde bedre nytte av samtale med avtalespesialist og ordnet med plass til en de brukte å henvise til. Det som er litt viktig er at du er godt forberedt til en slik samtale og har tenkt gjennom hva du vil og mener du har nytte av. Ble en del spørsmål rundt ting. De jeg snakket med lyttet til min mening samtidig som det betyr mye hva som står i henvisningen. Jeg ble henvist av en annen psykolog og har allerede en psykisk lidelse. Etter samtalen tok det ca en uke så hadde jeg en prat på telefon der de sa hva de hadde kommet frem til og om jeg var enig med dette. Så fikk jeg en ny telefon der de bekreftet hvilke type behandling de hadde bestemt seg for. Så gikk det tre uker før jeg kom til hos en avtalesepsiallist. Så litt ulike erfaringer. 

Dette er bare løse tanker fra meg etter at pakkeforløpet har gjort intog og blitt tredd nedover hodene på alle i det offentlige psykiatriske hjelpeapparatet til tross for en del motargumenter fra mange hold. Jeg har lest mer motstand enn støtte til pakkeforløpet, men det er kanskje fordi det er det som interesserer meg mest og fordi jeg føler at politikerne lager sin egen tilpassede virkelighet om de forholdene der.

Men kan jeg lese ut ifra det du skriver at det kan se ut som at DPS-et tilbyr privat avtalespesialist om de ser at et standardisert pakkeforløp ikke er tilstrekkelig eller vil gi deg nok hjelp? Jeg vet jo ikke om det var andre grunner til hvorfor du ble henvist, om DPS-et f.eks. ikke hadde god nok kompetanse på din problematikk, men jeg er glad for at du får den hjelpen du trenger og fortjener. Skulle ønske det gjaldt flere som søkte hjelp. En søker jo oftest hjelp fordi en føler selv en trenger det og da må det være forferdelig å bli vurdert dit at annen hjelp kan være bedre eller like nyttig. Mitt terapibehov hadde aldri i verden vært dekket om jeg hadde kommet inn under pakkeforløpet si om jeg var i den situasjonen jeg selv var i som 18-åring om det var i dag i 2021 - det hadde gjort meg særdeles vondt mye verre...

Hei Eva Sofie. Nå angrer jeg litt på at jeg skrev det jeg skrev. Jeg vet ikke om det er vanlig å tilby en avtalespesiallist  Jeg vet ikke hvordan reglene er eller hvordan de tenker.? Bare at det sikkert er litt ulikt fra person til person . Problemet var nok akkurat at et pakkeforløp hadde blitt for belastende for meg akkurat nå og dette at jeg ikke passet inn i noen pakke. Kunne sikkert fått avslag også.  Det er sikkert mange her på forumet som hadde trengt en slik  plass mer enn meg men nå var det liksom min tur til å være litt heldig å få hjelp. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei Eva Sofie. Nå angrer jeg litt på at jeg skrev det jeg skrev. Jeg vet ikke om det er vanlig å tilby en avtalespesiallist  Jeg vet ikke hvordan reglene er eller hvordan de tenker.? Bare at det sikkert er litt ulikt fra person til person . Problemet var nok akkurat at et pakkeforløp hadde blitt for belastende for meg akkurat nå og dette at jeg ikke passet inn i noen pakke. Kunne sikkert fått avslag også.  Det er sikkert mange her på forumet som hadde trengt en slik  plass mer enn meg men nå var det liksom min tur til å være litt heldig å få hjelp. 

Jeg synes så avgjort at du ikke skal angre på innlegget ditt. Det er fint at det fortelles historier om at folk får hjelp, - det kan også motivere andre til å gjøre nye forsøk selv om de ikke har fått tilstrekkelig god hjelp i første omgang:-)

Endret av frosken

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, jeg beklager om det var dette som ble reaksjonen din på innlegget mitt - det var ikke slik det var ment fra min side! Ta imot plassen og glem andre som kunne ha trengt den. Nå vurderte DPS det dit at du trengte hjelp - da anbefaler jeg deg sterkt å ta imot den hjelpen og stole på at du også fortjener den. Jeg ble glad for at du delte innlegget ditt og vil gjerne takke deg for det, for det viser at DPS gjør individuelle hensyn og ser pasienter hver for seg. Det er viktig at også kommer frem på et forum som dette. Vi mennesker er flinke til å fokusere på det som ikke går bra og da er det naturlig at det får mest fokus på et forum som dette, men desto viktigere med historier som dine der du faktisk får god hjelp.

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Oj, jeg beklager om det var dette som ble reaksjonen din på innlegget mitt - det var ikke slik det var ment fra min side! Ta imot plassen og glem andre som kunne ha trengt den. Nå vurderte DPS det dit at du trengte hjelp - da anbefaler jeg deg sterkt å ta imot den hjelpen og stole på at du også fortjener den. Jeg ble glad for at du delte innlegget ditt og vil gjerne takke deg for det, for det viser at DPS gjør individuelle hensyn og ser pasienter hver for seg. Det er viktig at også kommer frem på et forum som dette. Vi mennesker er flinke til å fokusere på det som ikke går bra og da er det naturlig at det får mest fokus på et forum som dette, men desto viktigere med historier som dine der du faktisk får god hjelp.

Og jeg fikk lyst til å tilføye noe selv om det er en liten avsporing: Dette med hvorfor vi husker det negative bedre enn  det positive kan også forklares: Det setter mer følelser i sving i oss. Jo mer følelsesladet, jo mer husker vi av det. Jeg var med på en presentasjonsrunde i uken som var og første runde, der vi kun presenterte oss selv med faktaopplysninger, var vanskeligere å huske noe av, enn de to påfølgende som var å fortelle om 1. en sang som vi forbant med en spesiell hendelse og 2. noe som hadde gjort oss flaue/pinlig berørt. Vi opplevde å kunne smile og le sammen og enda husker jeg hva som ble sagt av de to siste rundene, men nesten ingenting fra den første der ingen følelser var koblet inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...