Gå til innhold

Har du fått noen slemme kommentarer av heksevesenet før?

Anbefalte innlegg

Avada kadavra. Nei, da.

Jeg har blitt behandlet bra, stort sett. Det var en lege som var ... ikke slem, kanskje, men veldig ekkel mot meg. Tilfeldig relatert til den dårlige spøken over her, minte legen meg om professor Uffert/Umbridge fra Harry Potter. 

Kommentarene jeg fikk var noe sånt som:

at jeg hadde gredd meg, derfor hadde jeg ikke noe på sykehus å gjøre. Og at om hun hadde hatt sånt hår som meg, hadde hun valgt noe annet (enn å være der).

og at det er in i ungdomsgjenger å være psykisk syk. Hun sa at jeg hadde lært og kopiert psykdomssymptomer fra tv-serier, og at planen min etter oppholdet var å komme hjem til vennegjengen min og skryte av det. 1: jeg har ikke en venneGJENG. 2: jeg var ikke ungdom, men 27 år.

at jeg var der fordi jeg ville (ble lagt inn på tvang, og ønsket ikke å være der). Da sa hun at alle som er der, er der fordi de egentlig vil. Det var mildt sagt frustrerende, og jo mer frustrert jeg ble, jo "verre" ble hun. Det endte meg at jeg smashet mobilen min i veggen, og hun sa noe sånt som at jeg ikke kunne reagere sånn hver gang jeg ikke fikk viljen mi. 1: jeg har aldri reagert sånn, hverken før eller etterpå. 2: det er forskjell på å være syk, bli frustrert av å bli feilvurdert, og å være innelåst og "fanget" samtidig,e enn å være generelt bortskjemt, og å "throwe a tantrum" hver gang man ikke får viljen sin.

Henne vil jeg aldri, aldri treffe på igjen. 

Fortsetter under...

Har opplevd slemme kommentarer i massevis fra pasienter og pårørende mot meg som jobbet  i helsevesenet. Ganske vanlig var feks: kom opp i senga mi og ha .... ( noe med sex). Gjerne med et godt tak i puppen min. Du er sen din late kjerring. Kom nærmere så jeg kan sparke deg i ansiktet. Tørk opp etter meg, du får betalt for det . Kan du ingenting din.... osv osv. Mest vanlig var seksuelle nedverdigende kommentarer. Gjerne fra menn som var på alder med min bestefar. Dette måtte vi tåle. Likevel var jeg mer sårbar da jeg selv ble en pasient og opplevde slemme kommentarer fra helsepersonell. Det blir en helt annen maktbalanse så det skal ikke forekomme. 

Anonymkode: 21184...aca

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med: "Du er ikke ansiktspen nok til å ha en slik slank og vakker kropp"

Poenget mitt er at en lege ikke skal gi kommentarer til pasienter som går på attraktivitet/penhet/vakkerhet eller det motsatte. Slikt er upassende. 

Anonymkode: 50ddb...3a4

En psykolog jeg hadde for mange år siden sa jeg var pen å se på, det sluttet han å si når jeg ble overvektig. Men synes ikke det var noe galt av han å si at jeg var pen å se på, jeg hadde jo veldig lav selvtillit og jeg respekterte han. Det fikk meg til å føle meg bedre når han sa det. 

32 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det fikk meg til å føle meg bedre når han sa det

Det blir et feil grunnlag å få noen til å føle seg bedre på, i en terapeut-pasient relasjon. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir et feil grunnlag å få noen til å føle seg bedre på, i en terapeut-pasient relasjon. 

Synes ikke det når jeg sa jeg følte meg så stygg og forferdelig, da var det fint av han å si det. 

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Synes ikke det når jeg sa jeg følte meg så stygg og forferdelig, da var det fint av han å si det. 

Hadde det vært meg hadde jeg følt meg skikkelig dum om en lege eller sykepleier hadde sagt jeg var pen ETTER at jeg hadde grått og klaget over at jeg var stygg og forferdelig. Slikt skaper ikke tillit hos meg. Hadde umiddelbart tenkt at han sa det for å trøste og få meg til å føle meg bedre, -uten at han virkelig mente det. Helsearbeidere skal ikke kommentere noens utseende i verken positive (som i du er vakker/pen) eller i negative ordelag. 

De skal være nøytrale. De kan godt kommentere utseende og vekt, men på en nøytral, normativ måte.  

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært meg hadde jeg følt meg skikkelig dum om en lege eller sykepleier hadde sagt jeg var pen ETTER at jeg hadde grått og klaget over at jeg var stygg og forferdelig. Slikt skaper ikke tillit hos meg. Hadde umiddelbart tenkt at han sa det for å trøste og få meg til å føle meg bedre, -uten at han virkelig mente det. Helsearbeidere skal ikke kommentere noens utseende i verken positive (som i du er vakker/pen) eller i negative ordelag. 

De skal være nøytrale. De kan godt kommentere utseende og vekt, men på en nøytral, normativ måte.  

Jeg gråt ikke for jeg var ganske paralysert og dyster, og han ga meg komplimenter uten at jeg klagde på meg selv også. Tror det var for å oppmuntre meg og å ha tro på meg selv, det er jeg takknemlig for. Han var av den eldre garde og jeg tror ikke han satt å løy, han blinket til meg også...tror det var for å være morsom for han hadde humor. Jeg liker sånne folk jeg. 

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg gråt ikke for jeg var ganske paralysert og dyster, og han ga meg komplimenter uten at jeg klagde på meg selv også. Tror det var for å oppmuntre meg og å ha tro på meg selv, det er jeg takknemlig for. Han var av den eldre garde og jeg tror ikke han satt å løy, han blinket til meg også...tror det var for å være morsom for han hadde humor. Jeg liker sånne folk jeg. 

Ok

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...