Gå til innhold

Er lav empati symptom på autisme kupton?

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, kupton skrev:

Jeg må korrigere mitt svar etter å ha lest overskriften en gang til. 
Manglende empati er ikke et symptom på autisme, men det er et symptom ved autisme. 

Ganske viktig forskjell. 

Anonymkode: 63766...115

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Min datter har Asperger og sier selv at hun mangler forståelse for andres behov. Jeg opplever henne derimot likevel som en som har empati i mange situasjoner men kanskje motivene likevel er egoistiske? . Vet ikke helt, ble bare litt overrasket over dette. Diagnosen er ny og jeg holder på lære. 

Kanskje du blander sammen empati og sympati.

Anonymkode: 4eddd...14d

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du blander sammen empati og sympati.

Hm. Interessant. Kanskje jeg blander litt der ja. Vil det si at de med Asperger kan ha sympati på lik linje med andre?. 

Synes du det er noe de bør skamme seg for? 

Anonymkode: 2de8a...5ff

En kan skamme seg for der en har gjort dårlige valg med overlegg. Som f.eks. å ikke endre upassende adferd på tross av mange påpekninger. En skal ikke skamme seg over noe som en ikke kan noe for.

Annonse

23 minutter siden, kupton skrev:

En kan skamme seg for der en har gjort dårlige valg med overlegg. Som f.eks. å ikke endre upassende adferd på tross av mange påpekninger. En skal ikke skamme seg over noe som en ikke kan noe for.

Ja ok så en med Asperger som er opphengt og rigid (som en del av symptombilde) og ikke klarer å endre seg skal skamme seg... 

Skal en med adhd skamme seg dersom han ikke klarer å sitte i ro, på tross av mange påpekninger? 

Skal en med bipolar manisk episode skamme seg dersom vedkommende fortsetter å bruke masse penger på unødvendige ting, til tross for mange påpekninger? 

Anonymkode: bb3a3...076

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja ok så en med Asperger som er opphengt og rigid (som en del av symptombilde) og ikke klarer å endre seg skal skamme seg... 

Skal en med adhd skamme seg dersom han ikke klarer å sitte i ro, på tross av mange påpekninger? 

Skal en med bipolar manisk episode skamme seg dersom vedkommende fortsetter å bruke masse penger på unødvendige ting, til tross for mange påpekninger? 

Nå tolker du feil. 

Anonymkode: cc410...265

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg svarer aldri som anonym. Om en vil starte nok en tråd med samme tema er en viljesak. Det er mulig å la være.

22 minutter siden, kupton skrev:

Nei, jeg svarer aldri som anonym. Om en vil starte nok en tråd med samme tema er en viljesak. Det er mulig å la være.

Nei det handler om Rigiditet og oppheng. (noe som eret symptom ved autisme). Så det så. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det handler om Rigiditet og oppheng. (noe som eret symptom ved autisme). Så det så. 

Da blir vel utestenging eneste utvei for å beskytte seg mot denne personen. 

Annonse

4 minutter siden, kupton skrev:

Når en spør bilførere, svarer >90% at de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet 🙂

Kanskje jeg har lavere empati enn jeg tror da. 😛 Men det vises i så fall ikke noe særlig på utsiden. Er veldig sympatisk i hvert fall. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nettopp en avstemming i en asperger facebook gruppe at den store majoriteten (2/3) mener selv de har KJEMPEMASSE empati. Det høres veldig rart ut. 

Noen ganger lurer jeg på om ordet "empati" blir brukt litt forskjellig i dagligtale og i psykiatri.

Jeg har lagt merke til at autister på DOL blir veldig opprørt over urettferdighet som rammer andre.I dagligtale regnes det som empati. En annen sak er om autister virkelig klarer å sette seg i "andres sted" og intuitivt i hvordan andre oppfatter en situasjon.

Mulig @kupton kan svare på om jeg bare rører her...

3 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg har lagt merke til at autister på DOL blir veldig opprørt over urettferdighet som rammer andre

Virkelig? Det har ikke jeg sett noe til. Det er bare snakk om urettferdighet som rammer dem selv og evinnelig klaging rundt det. 

Anonymkode: df41c...827

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Det har ikke jeg sett noe til. Det er bare snakk om urettferdighet som rammer dem selv og evinnelig klaging rundt det. 

Anonymkode: df41c...827

DOL har eksistert veldig lenge, og Grendel har kanskje et noe større erfaringsgrunnlag enn deg, hvis du bare tar med noen få fra den siste tiden i betraktning? 

Anonymkode: 2de8a...5ff

Så nettopp en avstemming i en asperger facebook gruppe at den store majoriteten (2/3) mener selv de har KJEMPEMASSE empati. Det høres veldig rart ut. 

Jeg har også sett flere mødre påstå at deres barn med Asperger har mer empati enn de fleste. Mulig man blir blind for sitt eget barn. 

Anonymkode: 66673...567

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...