AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 46 minutter siden, Grendel skrev: Noen ganger lurer jeg på om ordet "empati" blir brukt litt forskjellig i dagligtale og i psykiatri. Jeg har lagt merke til at autister på DOL blir veldig opprørt over urettferdighet som rammer andre.I dagligtale regnes det som empati. En annen sak er om autister virkelig klarer å sette seg i "andres sted" og intuitivt i hvordan andre oppfatter en situasjon. Mulig @kupton kan svare på om jeg bare rører her... Når jeg blir klar over hvordan min oppførsel har påvirket noen negativt, blir jeg i varierende grad lei meg etter hvor alvorlig jeg oppfatter at det er. Noen ganger går det dypt innpå meg, og jeg kan tenke på det i årevis. Jeg har hatt mye angst for at andre blir såret, men jeg prøver å lære meg å finne en balanse der jeg kan leve med at noen ganger er det ikke til å unngå hvis jeg skal være en del av samfunnet. Jeg vil anta at det er mange tilfeller der jeg aldri har blitt oppmerksom på hva jeg har gjort. Jeg skjønner ofte ikke at det jeg sier eller gjør har noen effekt, og glemmer at andre ikke er upåvirkelige steiner. Det er ikke meg noen fortrinnsvis bør snakke med for å få trøst, det er jeg for ufølsom til å klare. Jeg vet jeg kan være til støtte for mine nærmeste fordi de er gjennomsiktige i sin kommunikasjon med meg, men støtten jeg gir er gjerne tillært, og jeg gir nesten konsekvent ikke råd. Anonymkode: 2de8a...5ff 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4025817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også sett flere mødre påstå at deres barn med Asperger har mer empati enn de fleste. Mulig man blir blind for sitt eget barn. Anonymkode: 66673...567 Har du virkelig sett flere mødre med Asperger påstå at deres barn har MER empati enn de fleste?? Det er vel ingen som kjenner mer på kroppen hvordan det er å ha et barn med diagnose enn foreldrene selv. At de også ser gode sider ved barnet betyr ikke at de er blind for sitt eget barn. Anonymkode: 63766...115 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4025819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg blir klar over hvordan min oppførsel har påvirket noen negativt, blir jeg i varierende grad lei meg etter hvor alvorlig jeg oppfatter at det er. Noen ganger går det dypt innpå meg, og jeg kan tenke på det i årevis. Jeg har hatt mye angst for at andre blir såret, men jeg prøver å lære meg å finne en balanse der jeg kan leve med at noen ganger er det ikke til å unngå hvis jeg skal være en del av samfunnet. Jeg vil anta at det er mange tilfeller der jeg aldri har blitt oppmerksom på hva jeg har gjort. Jeg skjønner ofte ikke at det jeg sier eller gjør har noen effekt, og glemmer at andre ikke er upåvirkelige steiner. Det er ikke meg noen fortrinnsvis bør snakke med for å få trøst, det er jeg for ufølsom til å klare. Jeg vet jeg kan være til støtte for mine nærmeste fordi de er gjennomsiktige i sin kommunikasjon med meg, men støtten jeg gir er gjerne tillært, og jeg gir nesten konsekvent ikke råd. Anonymkode: 2de8a...5ff Takk for å få litt innsikt i hvordan du fungerer. Det hjelper meg som pårørende å forstå en med Asperger. Selv om jeg også vet at de med Asperger er forskjellige. Anonymkode: 63766...115 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4025822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du virkelig sett flere mødre med Asperger påstå at deres barn har MER empati enn de fleste?? Det er vel ingen som kjenner mer på kroppen hvordan det er å ha et barn med diagnose enn foreldrene selv. At de også ser gode sider ved barnet betyr ikke at de er blind for sitt eget barn. Anonymkode: 63766...115 Ja, det har jeg faktisk. Å se gode sider er ikke det samme som at barnet deres har mer empati enn de fleste andre. Anonymkode: 66673...567 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4025825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også sett flere mødre påstå at deres barn med Asperger har mer empati enn de fleste. Mulig man blir blind for sitt eget barn. Anonymkode: 66673...567 Hør aldri på mødre når de omtaler egne barn. Anonymkode: 4eddd...14d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4025826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har jeg faktisk. Å se gode sider er ikke det samme som at barnet deres har mer empati enn de fleste andre. Anonymkode: 66673...567 Du prøver ikke en gang å forstå hva jeg sier. En hver som leste svaret mitt vil forstå at jeg ikke mener det. Hva vil du oppnå med påstandene dine ?. Og hvor mange mødre sine uttaleser bygger du din « forskning» på?. Jeg kjenner meg ikke igjen i dine utalelser. Anonymkode: 63766...115 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4025837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) På 17.2.2021 den 12.39, AnonymBruker skrev: Rart, for jeg legger merke til at mange autister selv mener de har masse empati. Hva sier du @FGT? Anonymkode: 4eddd...14d Ja jeg har hørt det jeg også. For meg det ikke noe som heter masse empati. Enten har du evnen empati, eller begrenset , eller svært lite empati. En kan ikke speile mer en de en ser., bare mindre. Det med Asperger syndrom har en empatiforstyrrelse, med andre ord , det kan ikke speile et rett bilde av andre. Speile er ikke helt klart, kanskje dugget, eller flekket, eller i verstefall knekt, billedlig sett. Men de kan vise empati, og det blir noe annet en å ha evnen empati. Du kan registrer at en person har problemer, selv om en ikke har evnen til å sette seg inn i den andres sted, den andres intensjoner og evt, smerte. Det viktigste er at du kan likevel gjøre noe for et annet menneske, som å lytte trøste, ja å si noe som er viktig for den andre. Når noen påstår at di har masse empati, så tenker jeg på at de kan forveksle dette med å være overfølsom. Det å være overfølsom har ikke nødvendigvis den nytteverdi, for de tar ting innover seg ting, og kan lett bli hemmet. eller litt lamslått kanskje, slik at de ikke tenker klart og kan handle i en viktig situasjon. En kan syntes sterk synd på et barn eller dyr som lider, men da trenger du ikke å sette deg inn i en dyres eller barnets smerte, for det kommer tydelig til uttrykk på det en ser og du får sympati for det. Og du kan også hjelpe det, hvis du har mulighet for det. Utgangspunktet her må jo være her at en føler sympati, som for en til å handle. Eller empati i praksis. Så Empati er nyttefunksjon i hjernen, som både har med å forstå å føle det andre føler. Men evnen empati har jo ingen verdi uten handlinger. Hvis en mener med "masse " empati, at en gjør mye for andre som lider, så forstår jeg mer ordet masse empati. Endret 20. februar 2021 av FGT 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4026526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 På 17.2.2021 den 12.42, AnonymBruker skrev: er psykopati en slags autisme det da? Anonymkode: 051a4...0e6 Nei, en kan ikke sammenligne dette slik. Et menneske med begrenset evne til å sette seg i et annets menneske sted, kan lide under dette i nære relasjoner for eksempel. Dette har ikke noe med å være ond eller har lett for å skade andre. å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459477-er-lav-empati-symptom-p%C3%A5-autisme-kupton/page/3/#findComment-4026532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.