Gå til innhold

Hvorfor tar epikrise så lang tid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, kupton skrev:

Pga dårlige arbeidsvaner. Epikriser skal skrives innen en uke.

Jeg måtte forresten smile litt for meg selv med min sære form for humor. Jeg var til nevrolog i går og journalnotatet var lagret kl. 12.43 samme dag jeg hadde time, men jeg hadde time først kl. 14.30, altså to timer senere. Begynte nevrologen å forberede journalnotatet med oppsummering av de siste års behandlinger og supplerte med resten etter timen min?

Hvordan fungerer det egentlig med datering av journaler. Kan de tilbakedateres i systemet? Jeg har jo sett journalnotat komme 5 dager senere, men likevel være registrert under samme dag - men ikke nødvendigvis nøyaktig klokkeslett. Jeg har også fått beskjed om å f.eks. vente på svar etter beintetthetsmåling i tre uker, men sett at analysen har foreligget bare 30 minutter etter at jeg har kommet hjem. Men da var det også et graverende negativt resultat, så mulig det hadde noe med saken å gjøre... Men antar mest det bare var at legen tilfeldigvis hadde ledig kapasitet :) 

Tusen takk for at du svarer på alle våre merkelige spørsmål om både det ene og det andre :)

Det er litt forskjell på de ulike journalsystemer, men i grove trekk er det slik: En åpner et nytt notat. I dette kan en skrive både før og etter konsultasjonen. Kanskje lar en det også stå åpent fordi en venter på et prøvesvar eller noe annet. Når en mener at det er ferdig skrevet, ser en over det, retter feil, og til slutt avslutter en dokumentet ved å godkjenne det/signere. Da er notatet lukket og kan ikke endres uten at det kommer opp et tillegg om at det er endret kl/dato. Denne muligheten varer noen dager. Så er notatet definitivt lukket og kan ikke endres. I noen systemer finnes det da to eller tre datoer: Dato for konsultasjonen, dato for signering og evt dato for retting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...