AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Klarer ikke å gjøre ting som andre klarer lett. Lage meg mat, holde hjemmet i orden, personlig hygiene. Jeg mangler ikke kompetansen, men jeg får ikke til å gjøre disse tingene. Skjønner ikke hvorfor. Prøver så godt jeg kan, men mange dager er det bare for krevende. Jeg jobber ikke og har ikke særlig til sosialliv heller. Det er som om jeg ikke fungerer i verden, er skrudd sammen feil. Er jeg lat, eller er dette vanlig med psykdom? (schizofreni) Har vurdert kommunale tjenester, men jeg er litt sta og vil gjerne klare ting selv. Er det noe jeg kan gjøre for å fungere bedre når det kommer til sånne hverdagslige ting? Eller må jeg akseptere at jeg trenger hjelp i hjemmet? Hvis det er latskap så må det jo være en måte jeg kan skjerpe meg på Anonymkode: b61a4...28e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 ja, det er vanlig. Anonymkode: 0070b...451 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjerneskada Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) Jeg passer heller ikke inn i verden. Er derfor jeg har funnet ut at fengsel er bra for meg å være resten av livet. Men ja det er vel psykdom hvis du har noen diagnoser da. Endret 19. februar 2021 av Hjerneskada 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 2 minutter siden, Hjerneskada skrev: Jeg passer heller ikke inn i verden. Er derfor jeg har funnet ut at fengsel er bra for meg å være resten av livet. Men ja det er vel psykdom hvis du har noen diagnoser da. Tross alt har jeg ting jeg ønsker å oppnå i livet, så fengsel er ikke plassen for meg. Jeg vet at det er små sjanser for meg, men jeg velger å håpe. Trist at du har mistet alt håp. Anonymkode: b61a4...28e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klarer ikke å gjøre ting som andre klarer lett. Lage meg mat, holde hjemmet i orden, personlig hygiene. Jeg mangler ikke kompetansen, men jeg får ikke til å gjøre disse tingene. Skjønner ikke hvorfor. Prøver så godt jeg kan, men mange dager er det bare for krevende. Jeg jobber ikke og har ikke særlig til sosialliv heller. Det er som om jeg ikke fungerer i verden, er skrudd sammen feil. Er jeg lat, eller er dette vanlig med psykdom? (schizofreni) Har vurdert kommunale tjenester, men jeg er litt sta og vil gjerne klare ting selv. Er det noe jeg kan gjøre for å fungere bedre når det kommer til sånne hverdagslige ting? Eller må jeg akseptere at jeg trenger hjelp i hjemmet? Hvis det er latskap så må det jo være en måte jeg kan skjerpe meg på Anonymkode: b61a4...28e Du kan lage dags- og ukeplaner (med realistiske målsetninger) som du velger å følge. Ved å ha en plan, så kan du bruke mindre tid på å utsette, grue deg, ikke orke osv. Dersom du tror livet ditt ville være bedre om du mestret dagliglivet bedre, så kan du oppnå det gjennom å strukturere dagene dine med slike planer. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer ikke å gjøre ting som andre klarer lett. Lage meg mat, holde hjemmet i orden, personlig hygiene. Jeg mangler ikke kompetansen, men jeg får ikke til å gjøre disse tingene. Skjønner ikke hvorfor. Prøver så godt jeg kan, men mange dager er det bare for krevende. Jeg jobber ikke og har ikke særlig til sosialliv heller. Det er som om jeg ikke fungerer i verden, er skrudd sammen feil. Er jeg lat, eller er dette vanlig med psykdom? (schizofreni) Har vurdert kommunale tjenester, men jeg er litt sta og vil gjerne klare ting selv. Er det noe jeg kan gjøre for å fungere bedre når det kommer til sånne hverdagslige ting? Eller må jeg akseptere at jeg trenger hjelp i hjemmet? Hvis det er latskap så må det jo være en måte jeg kan skjerpe meg på Anonymkode: b61a4...28e Jeg har det også slik og tenker ofte på om jeg faktisk bare er lat og ikke kan skylde det på diagnosene mine. Det som taler for at det er psykdom er jo at jeg klarte dette før. Jeg har sagt ja til å få hjelp fra kommunen. De hjelper med flere ting, bl.a vasking og rydding hjemme. De etterspør også om jeg har dusjet. Støttesamtalene jeg får av dem var lett å si ja til, men hjelp til å holde hjemmet mitt i orden var litt vanskeligere å svelge. Det er jo noe som jeg burde klare selv. ...men det er til god hjelp. Kanskje du kan prøve med hjelp en periode. Det hjelper ikke på psyken når man ikke mestrer de mest grunnleggende ting. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Du er vel ikke så veldig sta hvis du ikke gidder å dusje en gang. La nå kommunen hjelpe de som virkelig trenger det. Anonymkode: 86815...f9e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer ikke å gjøre ting som andre klarer lett. Lage meg mat, holde hjemmet i orden, personlig hygiene. Jeg mangler ikke kompetansen, men jeg får ikke til å gjøre disse tingene. Skjønner ikke hvorfor. Prøver så godt jeg kan, men mange dager er det bare for krevende. Jeg jobber ikke og har ikke særlig til sosialliv heller. Det er som om jeg ikke fungerer i verden, er skrudd sammen feil. Er jeg lat, eller er dette vanlig med psykdom? (schizofreni) Har vurdert kommunale tjenester, men jeg er litt sta og vil gjerne klare ting selv. Er det noe jeg kan gjøre for å fungere bedre når det kommer til sånne hverdagslige ting? Eller må jeg akseptere at jeg trenger hjelp i hjemmet? Hvis det er latskap så må det jo være en måte jeg kan skjerpe meg på Anonymkode: b61a4...28e Du må bestemme deg for å bare gjøre det. Anonymkode: aa748...a0f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer ikke å gjøre ting som andre klarer lett. Lage meg mat, holde hjemmet i orden, personlig hygiene. Jeg mangler ikke kompetansen, men jeg får ikke til å gjøre disse tingene. Skjønner ikke hvorfor. Prøver så godt jeg kan, men mange dager er det bare for krevende. Jeg jobber ikke og har ikke særlig til sosialliv heller. Det er som om jeg ikke fungerer i verden, er skrudd sammen feil. Er jeg lat, eller er dette vanlig med psykdom? (schizofreni) Har vurdert kommunale tjenester, men jeg er litt sta og vil gjerne klare ting selv. Er det noe jeg kan gjøre for å fungere bedre når det kommer til sånne hverdagslige ting? Eller må jeg akseptere at jeg trenger hjelp i hjemmet? Hvis det er latskap så må det jo være en måte jeg kan skjerpe meg på Anonymkode: b61a4...28e Vis du har schizofreni så er det kanskje negative symptomer? Har du fått innformasjon om du har det ? Typisk symptomer er: vanskeligheter med å komme i gang med ting som skulle vært gjort. Manglende interesse for det meste ,og mangle forventninger om at ting en skal gjøre, som f.eks.å gå ut og spise, kommer til å bli kjekt. Lite interesse for å være sammen med andre og lite interesse for andre menneskers sosiale liv. Liten evne til å føle glede generelt. Men du kan også ha depresjon, en del likheter mellom negative symptomer og depresjon. Ja schizofreni kan føles som å ikke lenger passe inn i verden. Mine råd er å fortsette å gjøe de tingene du alltid har gjort, det holder kroppen og hjernen i gang. Spesielt viktig er det å gjøre sosiale ting ,gå på ting du likte før. Min erfaring er at jeg ikke har lyst ,og ofte prøver jeg å slippe, men så har jeg hatt det litt ok allikevel, ofte til og med litt kjekt. Det er helt greit å ta imot hjelp, her jeg bor er kommunal hjemmehjelp dyrere enn privat vaskehjelp, vis du bare skal ha hjelp til vask så kan det være lurt å sjekke priser. Vis du får satt bort noe av det husarbeidet som stresser deg, så kan du heller bruke tiden på noe som du setter pris på . Jeg lever etter fake it til you make it prinsippet, så hver dag gjør jeg det jeg klarer av husarbeidet, det går tregt og det blir aldri gjort alt jeg så for meg. Men det er viktig å ikke være for hardt mot seg selv når en ikke når alle målene. Det er viktig å huske at du er syk ikke lat. Anonymkode: 7f4da...ed9 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vis du har schizofreni så er det kanskje negative symptomer? Har du fått innformasjon om du har det ? Typisk symptomer er: vanskeligheter med å komme i gang med ting som skulle vært gjort. Manglende interesse for det meste ,og mangle forventninger om at ting en skal gjøre, som f.eks.å gå ut og spise, kommer til å bli kjekt. Lite interesse for å være sammen med andre og lite interesse for andre menneskers sosiale liv. Liten evne til å føle glede generelt. Anonymkode: 7f4da...ed9 Disse negative symptomene høres akkurat ut som aspergers. Anonymkode: aa748...a0f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459553-latskap-eller-psykdom/#findComment-4026340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.