Gå til innhold

Frivillig innleggelse

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg gangen i frivillig innleggelse? Jeg er helt på randen nå, depresjon og selmordstanker og tenker jeg kanskje har behov for innleggelse selv om det skremmer meg veldig. Hvem får vurdere om det er nødvendig med innleggelse? Drar jeg dit selv etter henvisning? Hvor lang tid tar det før jeg kan komme? Hva får jeg ha med meg? Kan jeg bestemme selv om jeg vil avbryte oppholdet? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459561-frivillig-innleggelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, MiaMaia skrev:

Kan noen fortelle meg gangen i frivillig innleggelse? Jeg er helt på randen nå, depresjon og selmordstanker og tenker jeg kanskje har behov for innleggelse selv om det skremmer meg veldig. Hvem får vurdere om det er nødvendig med innleggelse? Drar jeg dit selv etter henvisning? Hvor lang tid tar det før jeg kan komme? Hva får jeg ha med meg? Kan jeg bestemme selv om jeg vil avbryte oppholdet? 

Fastlegen henviser deg hvis den mener det er hensiktsmessig og det er behandlingsstedet som vurderer henvisningen innen 10 virkedager. Fortere hvis det er akutt. Får du innvilget innleggelse får du innkalling om tid og sted. Ofte får en samtale før innleggelse.

Endret av aa-k-j
12 timer siden, MiaMaia skrev:

Når jeg har blitt innlagt har jeg blitt sent rett til avdelingen etter jeg har hatt time med psykiateren. Så lenge du er frivillig kan du avslutte oppholdet når du vil. Du kan ha med deg det meste innen rimelighetens grenser, men du får selvfølgelig ikke lov å ha med deg noe du kan skade deg med.

30 minutter siden, MiaMaia skrev:

Kan fastlegen henvise til akuttplass på dps? Får behandleren min på dps beskjed? 
hva om jeg blir sendt sig der og da, hvordan gjøre deg ifht klær og toalettsaker og slikt. 

Både fastlege og psykiater på DPS kan henvise. Hvis du blir sendt der og da må du vente, men de pleier å være behjelpelige. Etter innskriving ble jeg kjørt hjem for å hente ting.

21 timer siden, MiaMaia skrev:

For meg er gangen i forløpet enten ved at behandler på poliklinikken (eller fastlegen) henviser meg til innleggelse. Sengeposten har inntaksmøte og vurderer om jeg får innleggelse. Så får jeg en dato og klokkeslett for oppmøte. Som regel innen to uker, men det kan også være lengre ventetid. Det kommer an på henvisningsgrunn og alvorlighet.

Alternativ to er at behandler/fastlege/legevakt ser på meg som så syk at jeg trenger innleggelse på dagen. Da blir jeg sendt til akuttmottaket enten med Pasientreiser(taxi), ambulanse eller jeg blir kjørt dit av noen jeg kjenner. 

Når det er planlagt innleggelse pakker jeg i en trillekoffert. Har med meg klær og toalettsaker. Det er vaskemaskin på post som du kan vaske klær i om du blir lenge. I tillegg pakker jeg med håndarbeidet. Det er vanlig med strikking i sofaen.

Ved akutte innleggelser får jeg toalettsaker utlevert og sover i sykehusets nattklær. Dagen etter blir en ofte  sendt videre til lukket post eller åpen post. Ved lukket post har jeg fått klær levert til posten av min mor. Ved åpen post får jeg permisjon til å reise hjem å hente klær. 

Er du frivillig innlagt bestemmer du selv om du vil reise hjem, men jeg anbefaler deg å følge behandlere anbefalinger.

Annonse

22 timer siden, MiaMaia skrev:

Min gang var at psykologen sa "Er det ikke på tide med en innleggelse nå". Han var sjefspsykolog på døgnposten så han bestemte der, kom inn dagen etter. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer, føles utrygt at han er pensjonert og ikke er der lenger. Nå må jeg vurdere selv om jeg trenger innleggelse. Men du kan jo få behandler til å søke deg inn? Det er sikkert ikke så lang ventetid hvis det er akutt. Jeg ble alltid kjørt dit av mannen min, du har med deg klær og toalettsaker. Du kan bestemme selv når du vil hjem, men de kan ville at du skal være lenger. 

På 19.2.2021 den 22.29, MiaMaia skrev:

Der er nok SVÆRT individuelt. Ene gangen hadde jeg vanlig avtale med behandler. Der ble beslutta innleggelse dagen etter. Jeg fikk dermed tid til å forberede meg. Pakke. Andre gangen, henvist av privatpraktiserende, var jeg på vurderingssamtale med psykolog på DPS og representant fra AAT en eller to dager etter. Tilbud om oppfølging fra AAT, hvis jeg kunne love å ... og slutte med ... Jeg så at det ville jeg trulig ikke greie, da ble det innleggelse. Husker de sa at jeg var samtykkekompetent, så de kunne ikke tvangsinnlegge meg. Men jeg var innstilt på det. Hadde etter noen runder sagt ja til behandler at hun kunne henvise meg til vurdering av innleggelse. Også dagen etter denne gangen. Tok buss dit. Kunne gå ut og dra hjem når jeg måtte ønske. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...