Gå til innhold

Diabetes av å spise brød?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så at man kan få diabetes av å spise brød?

Da ville vel diabetes vært enormt utbredt i Norge, så mye brød som vi spiser her? 

Hvis man er på grensen til å få diabetes 2 eller har andre blodsukkerproblemer. er det sikkert lurt å bytte ut mye av kjøpebrødet med grovt knekkebrød eller bake selv - det finnes brødoppskrifter som er egnet for diabetikere. Generelt er vel hvitt brød noe de fleste av oss med fordel kan ha et nokså lavt inntak av. Men jeg tviler på at normale mengder av brød som er såpass grovt at det inneholder noen næringsstoffer, er en typisk årsak til diabetes.  

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så at man kan få diabetes av å spise brød? Hva skal man spise isteden?

Anonymkode: ac13a...617

Nei, du får nok ikke diabetes utelukket av å spise brød, men brød kan være med på å gi deg ustabilt blodsukker om du allerede reagerer på det. Diabetes 2 er jo en mer og mer sett lidelse.

Et raskt søk på Google, gjorde at jeg fant denne testen, Test av ferdigbrød fra Diabetesforbundet, der de har sammenlignet 10 av de mest vanlig og mest kjøpte/tilgjengelige brødene i butikkene i dag. Undersøkelsen er fra 2020. Et alternativ er som @laban nevner, knekkebrød, men nøttebrød eller proteinbrød/proteinrundstykker er også et alternativ. Et brød som er svært raskt å røre sammen og som metter godt, og som heller ikke gir mye blodsukkerstigning, er steinalderbrød (se lenken). Men om du er svært plaget med ustabilt blodsukker og lurer på om det kan være diabetes, burde du få det sjekket hos legen. Ubehandlet diabetes er absolutt ikke bra på flere måter - det er ikke bare blodsukkeret som er ustabilt og som strever, men de indre organene som får blodet tilført lider også i det stille hver dag blodet har for høyt blodsukker.

Som et ikke-medikamentelt tiltak, etter å ha vært i kontakt med lege, ville jeg selv ha forsøkt å regulere blodsukkeret med kosten gjennom lavkarbo eller mer ekstrem variant som ketogent kosthold, men da med en innstilling om at det skulle vare livet ut. Jeg er imot slike kostholdsomlegginger på friske personer, men finnes det medisinske årsaker, kan det begrunnes. Men så er det alltid fordeler og ulemper som kan diskuteres - legevitenskapen blir ikke enig. Men sett isolert på blodsukkeret, holdes det mer jevnt med lavkarbo/ketogendiett etter hva jeg har lest og det jeg har hørt fra personer som jeg kjenner som går på det selv.

Men jeg har en kollega som også kontrollerer sin diabetes utrolig bra med å leve vegansk samt følge retningslinjer for diabetes generelt - han har diabetes 1 og bruker insulin i tillegg, men er svært plaget. Interessant medisinsk tilfelle. Han kunne også slutte med en hjertemedisin i samråd med legen sin etter ett år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...