Gå til innhold

Hører ikke mat og vektproblemer hjemme her?

Anbefalte innlegg

Er vektproblematikk og forholdet til mat en del av psykiatriforumet når man sliter psykisk og har vektproblemer som følge av psykiske problemer, eller hører det ikke hjemme her? Er all vektproblematikk et tema for ernæringsfysiologer og ikke psykologer osv uavhengig psykiske utfordringer? Hører det ikke hjemme i psykiatrien?

Anonymkode: 54a38...ee3

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vektproblematikk og forholdet til mat en del av psykiatriforumet når man sliter psykisk og har vektproblemer som følge av psykiske problemer, eller hører det ikke hjemme her? Er all vektproblematikk et tema for ernæringsfysiologer og ikke psykologer osv uavhengig psykiske utfordringer? Hører det ikke hjemme i psykiatrien?

Anonymkode: 54a38...ee3

Vekt og psyke hører sammen, noe folk i psykiatrien overser fullstendig... man kan veie 150 kilo uten at de bryr seg om det. Men jo, jeg mener det er psykiatri. 

doktoronline har et eget forum for den  slags som heter Ernæring og vektmestring. Der er det folk som støtter hverandre og oppmuntrer hverandre og forteller hvordan det går med mat og slanking. Jeg ser ikke så mange grunner til at slikt skal snakkes om på et psykiatriforum. Og så er det viktig å huske på at de aller fleste som sliter med vekt også sliter med psyken på en eller annen måte. Noen har spiseforstyrrelser også slik som meg selv. Det er ikke enestående for den som har startet alle disse trådene om vekt og slanking her på dette forumet. Hva skal vi da med et forum for ernæring og vektmestring hvis slikt like gjerne kan skrives på psykiatriforumet? Man får riktig så god oppmuntring og støtte på vektforumet som her, det har jeg god erfaring med. Disse trådene som er startet her på dette forumet handler jo kun om hvor mye eller lite mat vedkommende har spist eller ikke spist og en veldig søken etter ros for å ha vært flink. Alle som sliter med vekten og har klart å gå ned fortjener ros. Og når de blir motløse og ikke får det til noen dager så fortjener de oppmuntring og trøst. Slikt er ikke enestående for den som har skrevet her. Jeg sliter med psyken min og trøstespiser og overspiser derfor i blant. Har fått spiseforstyrrelse som diagnose i tillegg til depresjon. Men jeg gir ikke opp jeg heller, men slikt kan jeg fortelle om på det riktige forumet hvor slikt hører hjemme og få masse ros og oppmuntring der istedenfor. Det er ihvertfall min mening.  

Anonymkode: b6a62...fee

Jeg ser ikke problemet så lenge det ikke går over i spam. Noe jeg ikke oppfatter at dette er. 

Synes det virker som enkelte her på forumet som har blitt bedt om å roe ned spammingen på forumet og heller ta det i dagbok-delen, nå har begynt å gå etter andre her på forumet som deler sine tanker og utfordringer. Det blir litt dumt spør du meg. 

Det er mindre aktivitet på vekt-forumet og dermed mindre respons. Dessuten synes jeg mye av fokuset i vekt-trådene hennes går på det psykiske. Selv om det så klart også blir direkte fokus på mat og vekt.

Annonse

3 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg ser ikke problemet så lenge det ikke går over i spam. Noe jeg ikke oppfatter at dette er. 

Synes det virker som enkelte her på forumet som har blitt bedt om å roe ned spammingen på forumet og heller ta det i dagbok-delen, nå har begynt å gå etter andre her på forumet som deler sine tanker og utfordringer. Det blir litt dumt spør du meg. 

Det er mindre aktivitet på vekt-forumet og dermed mindre respons. Dessuten synes jeg mye av fokuset i vekt-trådene hennes går på det psykiske. Selv om det så klart også blir direkte fokus på mat og vekt.

Kanskje en grunn til at de som får beskjed om at de spammer forumet heller også vil poste der hvor det er mest aktivitet og ikke på dagbok? Så den argumentasjonen holder ikke. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje en grunn til at de som får beskjed om at de spammer forumet heller også vil poste der hvor det er mest aktivitet og ikke på dagbok? Så den argumentasjonen holder ikke. 

Jo. For man kan ikke drive og spamme ned forumet. Spam går i mot reglene på forumet.

Akkurat nå, Glitter skrev:

Jo. For man kan ikke drive og spamme ned forumet. Spam går i mot reglene på forumet.

Men er det spam? Det dreier seg om mennesker med en utfordrende diagnose hvor det er vanskelig for dem å endre fokus og ta til seg læring. Er ikke det psykiatri så vet jeg ikke. De må få lov til å skrive så mye de vil om det de også da. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det spam? Det dreier seg om mennesker med en utfordrende diagnose hvor det er vanskelig for dem å endre fokus og ta til seg læring. Er ikke det psykiatri så vet jeg ikke. De må få lov til å skrive så mye de vil om det de også da. 

Når det er flere tråder om dagen uke etter uke om ca det samme så vil jeg si det er spam ja. Jeg kan som oftest skjønne hvem som skriver bare ut fra ordlyden i overskriften.

Akkurat nå, Glitter skrev:

Når det er flere tråder om dagen uke etter uke om ca det samme så vil jeg si det er spam ja. Jeg kan som oftest skjønne hvem som skriver bare ut fra ordlyden i overskriften.

Da er det jo bare til å la være å lese dem da når du kjenner dem igjen bare på ordlyden i overskriften. Jeg ser ikke hvilke andre forum de kan skrive på enn på psykiatriforumet og åpent forum. Vekttråder derimot har et eget forum. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo bare til å la være å lese dem da når du kjenner dem igjen bare på ordlyden i overskriften. Jeg ser ikke hvilke andre forum de kan skrive på enn på psykiatriforumet og åpent forum. Vekttråder derimot har et eget forum. 

Eller så kan man slutte å spamme. Er helt i orden å lufte frustrasjon og be om råd, men som sagt så er det en grense hvor det går over i spam. Og hvor det har fortsatt til tross for tilbakemeldinger.

4 minutter siden, Glitter skrev:

Men siden det du kaller spam er ulovlig på doktoronline som du sier så er det regler som brytes. Rart da at ikke admin sletter slik spam da. Eller utestenger spammeren. Ting er ikke spam bare fordi du og noen få andre mener det. Her bør admin ha siste ordet, og det viser seg jo at admin ikke mener at det er spam. 

Annonse

Jeg synes ikke vekttrådene på Psykiatri er direkte sammenliknbare med de andre trådene som har blitt flyttet til Dagbok. En tilsvarende bruk ville være hvis noen skriver veldig mange innlegg i uka om hvor mye de veier og hvor ille de synes det er, uten noen som helst utvikling. 

Dagbok er vel ikke riktig sted dersom det er dialog mellom brukere, altså enten spørsmål og svar eller innlegg som andre brukere har glede og nytte av å gi respons på, samt fortelle om egne erfaringer.

Om det er feil forum synes jeg vi skal overlate til @Admin Det er kanskje ønskelig å ta det på Ernæring og vektmestring fordi Psykiatri er så dominerende her, men personlig forstår jeg ikke at det spiller så stor rolle. Jeg går alltid inn fra Siste innlegg uansett, og det er ganske stor variasjon innenfor Psykiatriforumet allerede. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men siden det du kaller spam er ulovlig på doktoronline som du sier så er det regler som brytes. Rart da at ikke admin sletter slik spam da. Eller utestenger spammeren. Ting er ikke spam bare fordi du og noen få andre mener det. Her bør admin ha siste ordet, og det viser seg jo at admin ikke mener at det er spam. 

Flere av de trådene har blitt flyttet inn i dagbok-trådene slik jeg har oppfattet det.

1 minutt siden, laban skrev:

En tilsvarende bruk ville være hvis noen skriver veldig mange innlegg i uka

Det blir jo mange innlegg i uka når vedkommende skriver i samme tråd og får svar i samme tråd omtrent hver dag. Det er ikke opprettelsen av stadig nye tråder som er problemet. Det er alle innleggene hver bidige dag omtrent som handler om det samme selv om det er i samme tråd. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke opprettelsen av stadig nye tråder som er problemet. Det er alle innleggene hver bidige dag omtrent som handler om det samme selv om det er i samme tråd. 

Personlig synes jeg det er mye lettere å hoppe over én tråd jeg vet hva handler om, enn over nye. Men det er trolig delte meninger om akkurat dette.

Endret av laban
3 minutter siden, Glitter skrev:

Flere av de trådene har blitt flyttet inn i dagbok-trådene slik jeg har oppfattet det.

Ja, men rart at ikke vekttrådene her blir flyttet til forum for vekt da. Hvis begrunnelsen for å få lov til å skrive om vekt og mat her er at man sliter psykisk så er det som jeg sa mange som sliter med vekt som sliter psykisk. Det er ikke enestående for vedkommende. 

2 minutter siden, cilie skrev:

Spiseforstyrrelser, mat-inntak knyttet til medisiner osv osv hører absolutt hjemme på psykiatri. 

Da kan man vel kutte ut forumet for vekt og ernæring da og så kan vi alle skrive her istedenfor. 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...