Gå til innhold

Starter så mange tråder, spør så mye. Admin må jo tro jeg er helt syk i hodet

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (23 timer siden):

Nei, dessverre, men jeg tror forumet hadde vært tjent med at det kunne blitt gjort litt hyppigere enn det ser ut til å bli gjort. Jeg mener at @admin skjørter sin oppgave med å modere dette forumet på en fin måte og gjør også en god oppgave med å etterkomme brukernes ønsker samtidig som h*n er tydelig om forumet har andre meninger enn enkeltbrukere. Mulig forumet hadde vært tjent med en egen uavhengig moderator som kun hadde til oppgave å kontrollere anonyme skribenter der en ser behov for å sjekke om det er den det kan gi seg ut for å være?

Denne tråden ser jo faste brukere her at skal ligner på en bruker som oppretter en mengde tråder daglig, men jeg selv er ikke så sikker på om det er denne brukeren som står bak denne tråden eller ikke. Om det ikke er det, kaller jeg dette for mobbing og uthenging, og det er oppførsel jeg assosierer med en ungdomsskolehverdag og umodne mennesker på nettet.

dagens forumregler står det at: "Dersom innlegget bryter reglene har administrator mulighet til å sjekke hvilket brukernavn som står bak innlegget. Dette benyttes kun ved regelbrudd." Som nevnt, mener jeg at denne regelen er moden for å bli tatt opp til vurdering på nytt, om dette ikke er å anse som en mistanke om et indirekte regelbrudd.

Bare for å kommentere dette. Det er strenge personvernsregler rundt dette å sjekke anonym bruker bare fordi man mistenker at det er noen andre. Derfor blir all sjekking av Anonymbruker logget slik at ved f.eks misbruk vil det kunne være bevis om det er av så alvorlig grad at det kan anmeldes. Man kan altså ikke sjekke hvem som er bak anonym bruker uten videre. Det er også sjeldent jeg bruker denne funksjonen her da vi ikke har samme modereringsmetode som på Egmonts andre forum med oppsamling av regelbrudd med påfølgende sanksjoner (selv om det er oppe til vurdering pga gjentatte regelbrudd nå).

Admin

Fortsetter under...

Admin skrev (5 timer siden):

Bare for å kommentere dette. Det er strenge personvernsregler rundt dette å sjekke anonym bruker bare fordi man mistenker at det er noen andre. Derfor blir all sjekking av Anonymbruker logget slik at ved f.eks misbruk vil det kunne være bevis om det er av så alvorlig grad at det kan anmeldes. Man kan altså ikke sjekke hvem som er bak anonym bruker uten videre. Det er også sjeldent jeg bruker denne funksjonen her da vi ikke har samme modereringsmetode som på Egmonts andre forum med oppsamling av regelbrudd med påfølgende sanksjoner (selv om det er oppe til vurdering pga gjentatte regelbrudd nå).

Admin

Jeg er glad for at en tar personvern på alvor, men apropos personvern: Hvordan stiller dette seg ift. den mye elskede og blant noen like mye hatede GDPR? 

"Når brukeren slettes, blir innleggene stående som gjeste innlegg der brukernavn står som Gjest_Brukernavn. Vi sletter ikke innlegg i tillegg." GDPR sier at man skal kunne kontrollere hva som står om en på nettet i ettertid. Men for at noe skal oppfylles som en personopplysning, skal det slik jeg forstår det, kunne knyttes opp mot en identifiserbar person, enten det skjer gjennom navn, fødselsnummer, telefonnummer, sjelden diagnose e.l.

Vil understreke at i likhet med Digitaliseringsministeren og svært mange av andre nordmenn som er aktive på sosiale medier, er jeg ikke helt stødig i personvernet, men jeg gjør så godt jeg kan.

Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Jeg er glad for at en tar personvern på alvor, men apropos personvern: Hvordan stiller dette seg ift. den mye elskede og blant noen like mye hatede GDPR? 

"Når brukeren slettes, blir innleggene stående som gjeste innlegg der brukernavn står som Gjest_Brukernavn. Vi sletter ikke innlegg i tillegg." GDPR sier at man skal kunne kontrollere hva som står om en på nettet i ettertid. Men for at noe skal oppfylles som en personopplysning, skal det slik jeg forstår det, kunne knyttes opp mot en identifiserbar person, enten det skjer gjennom navn, fødselsnummer, telefonnummer, sjelden diagnose e.l.

Vil understreke at i likhet med Digitaliseringsministeren og svært mange av andre nordmenn som er aktive på sosiale medier, er jeg ikke helt stødig i personvernet, men jeg gjør så godt jeg kan.

Hva er GDPR?

Anonymkode: 98173...521

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er GDPR?

Wiki er en fin ting.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Personvernforordningen

Anonymkode: dc3f8...83d

Eva Sofie skrev (9 minutter siden):

@Forumansvarlig
kan nok svare bedre på dette da jeg ikke husker helt korrekt ordlyd, men når brukeren slettes fjernes også all informasjon som er registrert på denne brukeren i databasen. Kun nick blir stående igjen.

Admin

Admin skrev (11 minutter siden):

@Forumansvarlig
kan nok svare bedre på dette da jeg ikke husker helt korrekt ordlyd, men når brukeren slettes fjernes også all informasjon som er registrert på denne brukeren i databasen. Kun nick blir stående igjen.

Admin

Men er det ikke litt feil at nicket blir stående igjen? En får jo ikke slettet sine spor da når nick kan knyttes til person for all fremtid. Hvis Nick har skrevet mye om seg selv og så angrer og vil avslutte kontoen, så blir det jo ikke slettet det han har skrevet. Det blir stående til evig tid. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det ikke litt feil at nicket blir stående igjen? En får jo ikke slettet sine spor da når nick kan knyttes til person for all fremtid. Hvis Nick har skrevet mye om seg selv og så angrer og vil avslutte kontoen, så blir det jo ikke slettet det han har skrevet. Det blir stående til evig tid. 

EVnt til siden legges ned vel.... Det er ikke få nettsteder som er nedlagt. Skal du gå på spraydate etterpå, eller skal du på nettby, eller blink? Har du gruppe på Msn community?

Anonymkode: 51d70...90e

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig i at nicket burde fjernes når brukeren slettes. 

Anonymkode: edbe1...5b2

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

EVnt til siden legges ned vel.... Det er ikke få nettsteder som er nedlagt. Skal du gå på spraydate etterpå, eller skal du på nettby, eller blink? Har du gruppe på Msn community?

Hva er det du snakker om da?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det du snakker om da?

Jeg snakker om sider som er lagt ned. Da forsvinner brukernavnene. Tror du DOL består for evig?

Det tror ikke jeg. Forumet er sårbart for seriespammere, som ikke kan ta et hint. Det har vært flere opp igjennom. Og nå pr i dag, drukner forumet i spam fra 1 bruker verre en noen gang. Når anonymfunksjonen også kan brukes, og noen i tillegg har fått det for seg att det er moro å late som de er spammeren, så blir det ganske håpløst. Sliter du med lavt blodtrykk? Da kan DOL være noe for deg...

Jeg har ofte kjent på at Dr online har blitt tilnærmet slammet i perioder med gjentagende tråder i samme sjanger/ tematikk av tilsynelatende samme brukere. Det oppleves ofte som i en litt masete tone. Har ikke tenkt så nøye over om det er samme bruker eller om det er 2-3 eller flere som holder dette gående. Men merker det går litt utover atmosfæren her. (Forum)miljøet om du vil. 

Personlig mener jeg det ikke burde være lov å starte mer enn så så mange tråder i løpet av en dag eller uke. Og 5 tråder rundt samme tema burde feks være unødvendig i løpet av 1-3 dager..osv.

I stedet for å tenke på hvorvidt folk tror du er er mer gal enn de mest galne. Så er heller en god regel å tenke på hva alle innleggene dine kan gjøre for andre. Føler du de er til hjelp for andre også eller er de mest egosentriske? 

Tror forumet hadde vært et bedre sted å henge om alle tenkte at det var til for å hjelpe hverandre. I stedet for å tenke at dette er et forum som er til for å hjelpe meg.

Endret av Franzeska
Franzeska skrev (5 timer siden):

Jeg har ofte kjent på at Dr online har blitt tilnærmet slammet i perioder med gjentagende tråder i samme sjanger/ tematikk av tilsynelatende samme brukere. Det oppleves ofte som i en litt masete tone. Har ikke tenkt så nøye over om det er samme bruker eller om det er 2-3 eller flere som holder dette gående. Men merker det går litt utover atmosfæren her. (Forum)miljøet om du vil. 

Personlig mener jeg det ikke burde være lov å starte mer enn så så mange tråder i løpet av en dag eller uke. Og 5 tråder rundt samme tema burde feks være unødvendig i løpet av 1-3 dager..osv.

I stedet for å tenke på hvorvidt folk tror du er er mer gal enn de mest galne. Så er heller en god regel å tenke på hva alle innleggene dine kan gjøre for andre. Føler du de er til hjelp for andre også eller er de mest egosentriske? 

Tror forumet hadde vært et bedre sted å henge om alle tenkte at det var til for å hjelpe hverandre. I stedet for å tenke at dette er et forum som er til for å hjelpe meg.

Har du tenkt på at det å være opphengt og starte så mange tråder om det samme nettopp kan handle om psykdom? At det er et symptom? 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du tenkt på at det å være opphengt og starte så mange tråder om det samme nettopp kan handle om psykdom? At det er et symptom? 

Det er grunnen til at det blir større takhøyde her. Om den skal rekke opp i skyene er jo opp til andre å bedømme.

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er nettopp det jeg mener. Jeg ser alle begrensningene GDPR lager i en hverdag for mange, men den er også til syvende og sist til for å beskytte dine og mine muligheter til å kontrollere hvem som vet hva om oss. Det gjør det mer tungvint for den som skal utøve en tjeneste, men tryggere for brukeren av tjenesten.

Det er på en annen måte synd om alle skal bli hetende Gjest her inne etter å ha valgt og slettet seg, slik som forumprogramvaren åpner opp for, men hva om hver bruker kunne fått et unikt nummer etter at en hadde valgt å slette seg? Jeg tror ikke forumprogramvaren "retter opp" i alle trådene der f.eks. den slettede brukeren har blitt sitert. Om jeg hadde valgt å slette meg, tror jeg det fremdeles står Eva Sofie i de trådene jeg er sitert i.

Man inngår jo en avtale om dette når en registrerer seg på forumet - så en er jo informert om hva som skjer med det du skriver og etterlater deg av spor her og må følgelig ta konsekvensene av det. Det å velge å ikke lese regler og avtaler en inngår går kun utover en selv. Hvor ofte trykker du ikke bare "Aksepter" på en personvernavtale i en app du inngår på telefonen. Vet du egentlig hva du går med på? Les bare i bruk av smarthøytalere eller bruk av Siri på iPhone, så vil du få en øyeåpner ;) Men GDPR handler nettopp om muligheten til å kunne trekke tilbake dette samtykket til en hver tid.

Endret av Eva Sofie
Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Det er nettopp det jeg mener. Jeg ser alle begrensningene GDPR lager i en hverdag for mange, men den er også til syvende og sist til for å beskytte dine og mine muligheter til å kontrollere hvem som vet hva om oss. Det gjør det mer tungvint for den som skal utøve en tjeneste, men tryggere for brukeren av tjenesten.

Det er på en annen måte synd om alle skal bli hetende Gjest her inne etter å ha valgt og slettet seg, slik som forumprogramvaren åpner opp for, men hva om hver bruker kunne fått et unikt nummer etter at en hadde valgt å slette seg? Jeg tror ikke forumprogramvaren "retter opp" i alle trådene der f.eks. den slettede brukeren har blitt sitert. Om jeg hadde valgt å slette meg, tror jeg det fremdeles står Eva Sofie i de trådene jeg er sitert i.

Man inngår jo en avtale om dette når en registrerer seg på forumet - så en er jo informert om hva som skjer med det du skriver og etterlater deg av spor her og må følgelig ta konsekvensene av det. Det å velge å ikke lese regler og avtaler en inngår går kun utover en selv. Hvor ofte trykker du ikke bare "Aksepter" på en personvernavtale i en app du inngår på telefonen. Vet du egentlig hva du går med på? Les bare i bruk av smarthøytalere eller bruk av Siri på iPhone, så vil du få en øyeåpner ;) Men GDPR handler nettopp om muligheten til å kunne trekke tilbake dette samtykket til en hver tid.

Så interessant det det sier. Tagger @Forumansvarlig for å få et svar om ikke brukernavnet kan slettes ved siden av 'Gjest' når brukeren har slettet seg. 

Gjest Forumassistent

Hei

Det er mulig i programvaren å slette brukernavnet også, men vi velger som oftest at det blir stående som gjest_brukernavn fordi tråden fortsatt kan ha verdi for leserne i fremtiden som for eksempel googler seg fram til et helseproblem. Da er det lettere å holde styr på innholdet i tråden når man kan skille brukerne fra hverandre.

Det fordrer imidlertid at man ikke har et gjenkjennelig navn, for eksempel sitt eget navn og bosted eller lignende. Da vil det gjøres unntak. Eller om man kontakter oss og sier at man ønsker brukeren slettet og at man av en grunn man oppgir vet man blir gjenkjent på brukernavnet. Det kan for eksempel være at man bruker det brukernavnet på en rekke sosiale medier.

Ellers slettes som admin sier alle opplysninger om brukeren når denne slettes. Det innebærer også at det ikke er mulig for admin å søke i vårt kontrollpanel etter innhold fra en slettet bruker. Også selv om brukernavnet fortsatt synes på forumet. Det er ikke tilgjenglig samlet på noen måte lenger. 

Men vi kan ta opp til diskusjon om det er ønskelig å slette også brukernavnet slik at det kun vil stå "Gjest". Da vil imidlertid mange tråder være vanskelige å lese i ettertid, dersom de består i stor grad av mange "Gjest" som det ikke er mulig å skille fra hverandre. 

Admin (og jeg) forholder oss kun til regelbrudd. Det blir ikke sjekket hvem som står bak anonym bruker dersom ikke det foreligger alvorlige foreligger regelbrudd på dette forumet.

Forumansvarlig

Forumansvarlig skrev (57 minutter siden):

Men vi kan ta opp til diskusjon om det er ønskelig å slette også brukernavnet slik at det kun vil stå "Gjest". Da vil imidlertid mange tråder være vanskelige å lese i ettertid, dersom de består i stor grad av mange "Gjest" som det ikke er mulig å skille fra hverandre. 

Takk for info. Men jeg vil nå påstå at det er et fett om det står gjest eller anonym Gjest uten brukernavn vil være det samme som anonym. Kan som @Eva Sofieforeslo å bare la en anonymkode bli stående istedenfor gjest_brukernsavn_ 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja det er jeg nokså sikker på at det er. Men betyr ikke alt det ikke kan bli litt plagsomt for det. Eller at det derfor ikke burde finnes regler mot dette. Selv om en har symptomer på psykisk sykdom må en forholde seg til vanlige lover og regler i samfunnet. For å sette det litt på spissen. Det er ikke mer ok at en manisk mann eller med ADHD diagnose Ikke klarer å la være å forstyrrer alle andre i en forelesning med høylytt prating eller vandring rundt i klasserommet. Han må forholde seg til reglene av hensyn til de rundt seg selv om han har en diagnose.

Gjest Forumassistent
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for info. Men jeg vil nå påstå at det er et fett om det står gjest eller anonym Gjest uten brukernavn vil være det samme som anonym. Kan som @Eva Sofieforeslo å bare la en anonymkode bli stående istedenfor gjest_brukernsavn_ 

Slik er det vel allerede i dag? Altså i tillegg til Gjest_brukernavn vil kodene bli værende, da de er knyttet til AB-kontoen. Vi skal ta med oss dette til diskusjon, og er glade for alle innspill som er med på å utvkle forumet videre.

Forumansvarlig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...