Gå til innhold

Til dere med Asperger

Anbefalte innlegg

Hvordan klarte dere dere faglig på skolen? Og da spør jeg helst de av dere som viser på forumet at dere ikke kan ta til dere læring her. Aspergere går for å være normalt intelligente, noen hevder til og med mer intelligente enn normalbefolkningen. 

Så hvis du klarte deg godt faglig på skolen og er normalt intelligent, hvordan kan det ha seg at det er for vanskelig å ta til seg råd og læring fra andre likevel? Det lurer jeg på. Og jeg mener det ikke frekt og jeg spør ikke for å henge dere ut som gruppe. Det er en genuin nysgjerrighet, men du velger selv om du vil svare. Ingen er nødt til å svare selv om de får et spørsmål. 

Anonymkode: 42101...e58

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459661-til-dere-med-asperger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Jeg holdt jo jernet varmt når jeg gikk på skolen. Jeg droppet ut av videregående 1 året fordi mobbinga forfulgte og jeg mistet totalt glede og motivasjon. Jeg sov hele dagen nesten og de få timene jeg var våken var jeg ikke uthvilt. Dette bedret seg når jeg la om kostholdet. Jeg levde helt ekstremt usunt da (brus som drikke, grandiose/nudler som middag og melkesjokolade som kvelds. Alkohol hver Tor-fre-lør)

Så startet jeg på annen linje og det gikk bedre. Så var jeg utmattet og startet på folkehøgskole. Så gikk jeg på videregående igjen i annet distrikt og ville bare bli ferdig. Jeg hadde som mål å få toppkarakter, men måtte nøye meg med 4 som høyeste. Jeg fikk påbygg og hadde samme mål. Jeg fikk 6 i ett fag, nesten 5 på kroppsøving men en idiot i politikken bestemte at det skulle inn litt ekstra rumpesitting der og, så denne sørget for at jeg fikk 4.

Jeg er flink om det er noe som interesserer meg. Jeg er totalt blind ellers. Til og med folk.. hvis de har et kjedelig utseende fenger de meg ikke nok til at jeg er interessert i å høre om livene deres. De kan klare det om de har en veldig selgende måte å snakke på.. kanskje bare 5% av befolkningen har det. 

Jeg blir demotivert for å gjøre noe «alle» gjør. Det er liksom ikke spennende nok når alle klarer det. Det er en ting som er spennende for meg, og det er å få prøvd et stoff som kan forandre hjernen.. 

Jeg liker å gjøre ting litt utenom det vanlige. Jeg irriterer meg også over idioter som kommer i avisa og føler seg så smarte der de liksom har funnet noe nytt.. for når alle gjør en ting så funker det ikke lenger. 

11 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg er flink om det er noe som interesserer meg. Jeg er totalt blind ellers. Til og med folk.. hvis de har et kjedelig utseende fenger de meg ikke nok til at jeg er interessert i å høre om livene deres. De kan klare det om de har en veldig selgende måte å snakke på.. kanskje bare 5% av befolkningen har det. 

Takk for svar 🙂

Jeg tenker kanskje det jeg har sitert her er en del av grunnen? Du gidder ikke å lytte til folk som har et kjedelig utseende. Kanskje også ordene folk sier og skriver til deg ikke når inn hvis ikke de fenger deg nok? Hvis du f.eks oppfatter noen brukere her inne som kjedelige og som idioter, så nekter du å ta til deg råd og læring fra dem? 

Det virker som om du har et ganske så negativt og dårlig menneskesyn. Det virker ikke som om du liker folk nok til å være interessert i hva de har å fortelle deg, enten det er i RL eller på nett. Og det er kanskje også derfor du hater deg selv som mye også. Når du ikke liker deg selv er det kanskje vanskelig å like andre. Vet ikke, bare noe jeg tenker. 

12 minutter siden, FGT skrev:

Jeg trivdes ikke på skolen, var mye vekke og fikk dårlige karakterer. Bare god  tegning. Dette var folkeskolen, men jeg kom ikke lenger. 

Takk for svar 🙂

Tegning er da i alle fall en ting du er god på. Du har sikkert andre kvaliteter. Ingen skam å ikke klare å få seg noen utdanning hvis en har utfordringer som står i veien og vanskeliggjør ting. Synes du at du har det bra i dag? Har du et godt nok liv i dag, synes du?  

Annonse

UtakknemligDiva
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🙂

Jeg tenker kanskje det jeg har sitert her er en del av grunnen? Du gidder ikke å lytte til folk som har et kjedelig utseende. Kanskje også ordene folk sier og skriver til deg ikke når inn hvis ikke de fenger deg nok? Hvis du f.eks oppfatter noen brukere her inne som kjedelige og som idioter, så nekter du å ta til deg råd og læring fra dem? 

Det virker som om du har et ganske så negativt og dårlig menneskesyn. Det virker ikke som om du liker folk nok til å være interessert i hva de har å fortelle deg, enten det er i RL eller på nett. Og det er kanskje også derfor du hater deg selv som mye også. Når du ikke liker deg selv er det kanskje vanskelig å like andre. Vet ikke, bare noe jeg tenker. 

Her ser jeg ikke folk så det er umulig å si det er fordi de er for kjedelige. Men jeg blir irritert når folk kommer med veldig standard svar ja. «Gå tur i skogen» og det er liksom meningen med livet. Jeg begynner å lure på om jeg kanskje har levd litt vel luksuriøst likevel siden jeg har såpass krav, siden så mange mener jeg er storkrevende her. Det er det ikke mange som hr ment irl. 

Nei dessverre så må man fenge meg. Enten utseendemessig eller måten å snakke på. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert andre kvaliteter også, mente jeg å skrive. 

Vel, jeg har måtte lære mye senere. Når jeg så behovet for å lære noe ble jeg motivert, og lærte det. Etter folkeskolen har jeg alltid jobbet, tilpasset meg godt der jeg måtte følte jeg  var ellers mye for meg selv og ,eksperimentert på det kreative området, en tid med mange år uten å vite om Asperger diagnosen, for å nevne noe. Livet har ikke i dag så har jeg vel det jeg kan kalle relativt bra. 

Endret av FGT
21 minutter siden, FGT skrev:

Vel, jeg har måtte lære mye senere. Når jeg så behovet for å lære noe ble jeg motivert, og lærte det. Etter folkeskolen har jeg alltid jobbet, tilpasset meg godt der jeg måtte følte jeg  var ellers mye for meg selv og ,eksperimentert på det kreative området, en tid med mange år uten å vite om Asperger diagnosen, for å nevne noe. Livet har ikke i dag så har jeg vel det jeg kan kalle relativt bra. 

Leit at det tok lang tid før du fikk vite om diagnosen. Med tidligere diagnose hadde det nok vært enklere for deg og andre å forstå hvorfor du fungerte/ikke fungerte som du gjorde. Jeg synes det er flott at du kom deg gjennom på et vis og at du tross utfordringer har klart å jobbe. Det virker som om det er tæl i deg! 🙂 Godt at du føler at du har det relativt bra i dag, og jeg ønsker deg masse lykke til videre på livsveien. 

38 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Her ser jeg ikke folk så det er umulig å si det er fordi de er for kjedelige. Men jeg blir irritert når folk kommer med veldig standard svar ja. «Gå tur i skogen» og det er liksom meningen med livet. Jeg begynner å lure på om jeg kanskje har levd litt vel luksuriøst likevel siden jeg har såpass krav, siden så mange mener jeg er storkrevende her. Det er det ikke mange som hr ment irl. 

Nei dessverre så må man fenge meg. Enten utseendemessig eller måten å snakke på. 

Masse lykke til videre til deg også. Håper du finner håp og tro på at livet kan bli bedre! 

Jeg klarte meg veldig dårlig på barne og ungdomsskolen, både med dårlige karakterer og ekstremt mye skulking da jeg mistrives både faglig og sosialt. Videregående gikk bra da jeg fikk gå tilrettelagt skole via psykiatrien ( tok til og med noe realfag ) og gikk ut med kun 5-ere og 6-ere fra vitnemålet ( snittet mitt på ungdomsskole var 1-2 ), men så fort jeg skulle over på høyere utdanning og jobb skar det seg og jeg er dessverre uføretrygdet idag. Jeg klarer å lære mye på egenhånd hjemme heldigvis, og særlig innen ting som interesserer meg.

Anonymkode: 24f55...418

Annonse

Jeg hadde gode karakterer i de fagene jeg likte godt, de jeg likte mindre fikk jeg middels i. Jeg gjorde nesten aldri lekser, til nød gjorde jeg de på bussen på vei til skolen eller i friminutt. Leste sjelden til prøver. På høgskolen skrev jeg oppgaver i siste liten, begynte gjerne natta før innlevering. Fikk ofte karakter C. Gikk ut med B i bacheloremnet, men jeg fullførte ikke på normert tid. 

Gikk en del år arbeidsledig, med diverse arbeidsutprøvinger. Jeg har tatt WAIS hos psykolog, har samlet IQ på rundt 85.  Fikk diagnose i 30-årene. 

Jeg er nå i full jobb med mye overtid. Liker å holde på med arbeidsoppgavene mine og trives godt blant min lille gjeng av kolleger. 

Anonymkode: b7b86...251

Var først når jeg kunne jobbe mer for meg selv at jeg klarte å gå gode karakterer. På ungdomsskolen fikk jeg for det meste 3 og 4, men også 2. På VGS fikk jeg 6 i noen fag, og helt ned i 2 i et annet. Jeg lærer best alene. Å kunne ta til meg tilbakemeldinger har krevd år med øvelse. Fordi jeg slet med å forstå eller se hva andre reagerte på, men jeg var ikke negativ eller ufin mot andre. Jeg bare var annerledes. 

UtakknemligDiva
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du gå glipp av mye

Anonymkode: 698fd...0cb

Jeg føler ikke jeg har gått glipp av så mye nei, for jeg piner meg sammen med folk over lengre tid men det er ikke slik at de blir mer interessant fordi vi blir bedre kjent. Men jeg har jo bekjente med kjedelig utseende og. Så en må ikke ha et fengende utseende for at jeg skal gidde å bli kjent

11 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg er flink om det er noe som interesserer meg. Jeg er totalt blind ellers. Til og med folk.. hvis de har et kjedelig utseende fenger de meg ikke nok til at jeg er interessert i å høre om livene deres.

Nå høres du veldig overfladisk ut.

Anonymkode: b2da5...3aa

4 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg føler ikke jeg har gått glipp av så mye nei, for jeg piner meg sammen med folk over lengre tid men det er ikke slik at de blir mer interessant fordi vi blir bedre kjent. Men jeg har jo bekjente med kjedelig utseende og. Så en må ikke ha et fengende utseende for at jeg skal gidde å bli kjent

Høres ut som du ikke liker folk. Typisk asperger det.

Anonymkode: b2da5...3aa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...