Gå til innhold

Kan depresjon skape ødelagte hjernedeler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

33 minutter siden, Frida skrev:

Jeg er selv veldig glemsk og glemmer så altfor mye og ofte. Glemmer mange ord og jeg finner ikke de riktige ordene jeg ønsker. Og konsentrasjonen er også borte.

Har du vært deprimert lenge? Eventuelt isolert

Anonymkode: 0e49a...31f

Annonse

Elektronet skrev (20 timer siden):

Depresjon er for svakt til å skade hjernedeler bare så det er sagt. 

Denne påstanden. Har du noen kilder? Tenker at det er vel en grunn til at elektrosjokk så ofte virker hos sterkt deprimerte.. Er depresjonen dyp nok er det også mest sannsynlig så store hormonforandringer i hjernen at man indirekte kan si den er litt skadet. Og det er i slike tilfeller medisiner kanskje er eneste utvei. For å på en måte stabilisere serotonin ubalansen som ‘skader’ hjernen.

Anonymkode: dc566...1c7

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne påstanden. Har du noen kilder? Tenker at det er vel en grunn til at elektrosjokk så ofte virker hos sterkt deprimerte.. Er depresjonen dyp nok er det også mest sannsynlig så store hormonforandringer i hjernen at man indirekte kan si den er litt skadet. Og det er i slike tilfeller medisiner kanskje er eneste utvei. For å på en måte stabilisere serotonin ubalansen som ‘skader’ hjernen.

Anonymkode: dc566...1c7

Det er ingen kilder for at depresjon skader hjernedeler slik som ts spør om i denne tråden.

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 3.08):

Føler hukommelsen er helt borte. Og h is jeg snakker med noen så glemmer jeg liksom ord midt i setningen. Hvorfor? 

Anonymkode: 0e49a...31f

Alder har også litt å si. Hormonelle forandringer i overgangsalder. Medisiner påvirker. Lite stimuli og opplevelser i hverdagen virker inn, hjernen trenger noe å jobbe med. Dårlig søvn virker inn. Angst og stress virker inn osv. 

Anonymkode: 8adae...119

Hvis en med ødelagt mener redusert kognitiv funksjon, er svaret ja (uansett hva elektronet påstår). De som vil ha referanser, kan bruke Google Scholar og søke på Åsa Hammar. Hennes forskning fra Bergen viser dette.

Ellers kan det være mange andre grunner til slike vansker. Noen medisiner kan gjøre det vanskeligere å finne ord. Sterk angst er hemmende for oppmerksomhet og konsentrasjon. Stress senker oppmerksomheten, øker utskillelsen av cortisol som er "glemmehormonet" osv osv

kupton skrev (1 time siden):

Hvis en med ødelagt mener redusert kognitiv funksjon, er svaret ja (uansett hva elektronet påstår). De som vil ha referanser, kan bruke Google Scholar og søke på Åsa Hammar. Hennes forskning fra Bergen viser dette.

Ellers kan det være mange andre grunner til slike vansker. Noen medisiner kan gjøre det vanskeligere å finne ord. Sterk angst er hemmende for oppmerksomhet og konsentrasjon. Stress senker oppmerksomheten, øker utskillelsen av cortisol som er "glemmehormonet" osv osv

Leste om Åsa Hammar. Interessant informasjon. Jeg var kjent for å ha en god hukommelse. Folk spøkte alltid litt om at hvis folk ikke hadde fått med seg en tale eller et seminar var det bare å spørre meg. Jeg husket det meste. Dette var like før jeg ble langvarig psykisk syk. Jeg opplevde en veldig forskjell kognitivt  da jeg gikk på antidepressiva og trodde det skulle bli bedre etter avsluttet behandling. Men strever kognitivt selv flere år etter avsluttet behandling. Før kunne jeg tenke og prosessere ting i hodet før en samtale, nå må jeg snakke høyt med noen for å huske. Og det er mye rot i tankene før jeg finner tråen. Når jeg går til psykolog er det som å åpne en dør og alt ramler ut, ting som jeg ikke har funnet ord på alene. Og bare det å kunne sette ord på hva som er bak døren hjelper veldig på psyken. Fordi det har jo lagt der som noe diffust og vondt  i følelsene mine. Det er noe ensomt i dette å ikke huske eller samle tankene, mye mer viktig å snakke med folk for min del. 

Anonymkode: 8adae...119

Annonse

Grendel skrev (9 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at hvert eneste innlegg Elektronet skriver er trolling.

Nå tuller du bare. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er du psykolog/psykiater?

Anonymkode: 60fc0...b5b

Det du skriver der er bare sutring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...