Gå til innhold

Kupton eller andre. Et spørsmål om depressive følelser over tid.

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med depresjon fra og til i åresvis. Jeg kan ha en ganske ok dag. Så skal det bare en smule negative følelser til før det går over i en veldig depressiv tilstand. Litt sliten, litt mye mas, litt frustrasjon, litt kjedsomhet , litt stillesitting eller bekymring. Det veksler så raskt og det er vanskelig å opprettholde stabile helt greie følelser over tid. Sjelden en hel dag og kanskje noen dager i gode perioder. Er dette vanlig ? 

Anonymkode: 4b46d...e29

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er euph?.

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Google it og se om du kjenner deg igjen. 

Anonymkode: dac20...38d

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Google it og se om du kjenner deg igjen. 

Anonymkode: dac20...38d

Jeg er ikke aggressiv, har god selvkontroll, fungerer helt fint sosialt, tar ansvar for andre, var skole flink, høyt utdannet. Men kan jo sikkert ha eupf for det ?  Man kan kanskje klare å ta seg sammen og ikke vise hvordan man har det? 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er ikke aggressiv, har god selvkontroll, fungerer helt fint sosialt, tar ansvar for andre, var skole flink, høyt utdannet. Men kan jo sikkert ha eupf for det ?  Man kan kanskje klare å ta seg sammen og ikke vise hvordan man har det? 

Jeg er også slik du beskriver, men jeg har blandet personlighetsforstyrrelse med emosjonelt ustabile trekk.

Annonse

Du har sikkert hørt om endogene (kommer innenfra) og reaktive (pga vanskelig ytre forhold) depresjoner.

Det er velkjent at depresjoner over lengre tid senker terskelen for hvilke påkjenninger som utløser en ny depresjon. Det skal mindre og mindre til før ny depresjon utløses. Dette er en av grunnene til at selv den aller første depresjon skal behandles skikkelig med store nok doser AD over lang nok tid.

kupton skrev (8 minutter siden):

Du har sikkert hørt om endogene (kommer innenfra) og reaktive (pga vanskelig ytre forhold) depresjoner.

Det er velkjent at depresjoner over lengre tid senker terskelen for hvilke påkjenninger som utløser en ny depresjon. Det skal mindre og mindre til før ny depresjon utløses. Dette er en av grunnene til at selv den aller første depresjon skal behandles skikkelig med store nok doser AD over lang nok tid.

Ikke hørt om dette. Veldig interessant. Jeg er født på 60 tallet og har strevd med depresjon siden tenårene. Gikk aldri til behandling fordi det var liksom ikke noe man gjorde den gang. For noen år siden hadde jeg en så alvorlig depresjon at jeg ikke fungerte i hverdagen lenger. Fastlegen ville ikke gi medisiner fordi han trodde mer på terapi. Jeg gikk slik i over to år før jeg startet  med AD. Siden da har jeg hatt det slik jeg beskriver det i starten av tråen. Finnes det noen form for terapi som hjelper? 

kupton skrev (33 minutter siden):

Jeg tror kanskje du skal ha behandling med AD livslangt. Det gjør en sterkere/mer motstandsdyktig mot negative opplevelser.

Takk for råd. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...