AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Hva gjør at man blir sliten psykisk når en har slitt seg ut fysisk? Jeg er fysisk utmattet, men det forplanter seg videre til psyken og jeg får depressive tanker fordi jeg er så sliten. I forlengelsen av det har jeg lurt på hvorfor det er så sunt å trene og ta seg ut fysisk ved depresjon når det kan ende med at man bli (mer) deprimert av det? Kan skjønne det ved angst, for når du blir så sliten psykisk av å være sliten fysisk så blir det ikke særlig plass til angsttankene. Kan noen oppklare? Anonymkode: 933a3...87c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459682-fysisk-utmattelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Likedan teorien med å stå opp tidlig om morgenen. Det funker ikke for meg. Har prøvd en stund nå, men har funnet ut at jeg får la kroppen styre behovene. Da har jeg det best psykisk. Hvis kroppen vil sove til 11 istedet for 7 så får det bare være sånn. Ved å stå opp for tidlig blir jeg bare sliten og som sagt når kroppen er sliten blir jeg lett depressiv. Jeg er glad jeg er i en posisjon hvor jeg kan styre døgnet mitt helt selv. Sånn må det være for meg. Anonymkode: 933a3...87c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459682-fysisk-utmattelse/#findComment-4027576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hva gjør at man blir sliten psykisk når en har slitt seg ut fysisk? Jeg er fysisk utmattet, men det forplanter seg videre til psyken og jeg får depressive tanker fordi jeg er så sliten. I forlengelsen av det har jeg lurt på hvorfor det er så sunt å trene og ta seg ut fysisk ved depresjon når det kan ende med at man bli (mer) deprimert av det? Kan skjønne det ved angst, for når du blir så sliten psykisk av å være sliten fysisk så blir det ikke særlig plass til angsttankene. Kan noen oppklare? Anonymkode: 933a3...87c Ingen oppklaring. Har dels tenkt/erfart det samme. At at mye aktivitet ikke alltid er bra. Fin balansegang. Er jeg for aktiv en dag i depresjon, føler jeg meg ofte enda mer utmatta etterpå, noen ganger et par dager etterpå. Hva er å være sliten psykisk? Er det konsentasjonsproblem og den slags? At hjernen ikke fungerer? Føler meg fysisk sliten i depresjonene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459682-fysisk-utmattelse/#findComment-4027587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Villanda skrev (24 minutter siden): Ingen oppklaring. Har dels tenkt/erfart det samme. At at mye aktivitet ikke alltid er bra. Fin balansegang. Er jeg for aktiv en dag i depresjon, føler jeg meg ofte enda mer utmatta etterpå, noen ganger et par dager etterpå. Hva er å være sliten psykisk? Er det konsentasjonsproblem og den slags? At hjernen ikke fungerer? Føler meg fysisk sliten i depresjonene. For meg er det mental tretthet, problemer med konsentrasjon og innimellom lett tristhet. Ja, føler vel at hjernen ikke fungerer optimalt og at det kreves store kraftanstrengelser å tenke klart. At jeg mer har behov for å hvile/sove sove fordi det kan være slitsomt mentalt å være våken. Jeg vet ikke hva dette skyldes, men jeg setter det i sammenheng med å være sliten fysisk. Har drevet med oppussing, flytting, bæring, o.l siste uke, og nå er jeg bare helt ferdig. Erfaringsmessig går det over igjen når kroppen får hvilt seg og hentet seg inn igjen. Jeg er nemlig ikke deprimert. 🙂 Og jeg kommer nok ikke til å la kroppen bestemme slik jeg sa i det andre innlegget mitt, det var nok heller uttrykk for følelser og ikke fornuft. Jeg vil fortsette med å etterstrebe en normal døgnrytme, for har fått prentet inn av behandler at det er veldig viktig ved den diagnosen jeg har. Jeg vil også fortsette med å gå tur hver dag. Er viktig med frisk luft og bevegelse også mtp å ha en stabil psyke. Alt kommer til å ordne seg igjen bare kroppen får hentet seg inn igjen. Det er ikke så dramatisk heller som jeg muligens ga inntrykk av. Bare tanker fra en sliten kropp. 🙂 Anonymkode: 933a3...87c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459682-fysisk-utmattelse/#findComment-4027589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For meg er det mental tretthet, problemer med konsentrasjon og innimellom lett tristhet. Ja, føler vel at hjernen ikke fungerer optimalt og at det kreves store kraftanstrengelser å tenke klart. At jeg mer har behov for å hvile/sove sove fordi det kan være slitsomt mentalt å være våken. Jeg vet ikke hva dette skyldes, men jeg setter det i sammenheng med å være sliten fysisk. Har drevet med oppussing, flytting, bæring, o.l siste uke, og nå er jeg bare helt ferdig. Erfaringsmessig går det over igjen når kroppen får hvilt seg og hentet seg inn igjen. Jeg er nemlig ikke deprimert. 🙂 Og jeg kommer nok ikke til å la kroppen bestemme slik jeg sa i det andre innlegget mitt, det var nok heller uttrykk for følelser og ikke fornuft. Jeg vil fortsette med å etterstrebe en normal døgnrytme, for har fått prentet inn av behandler at det er veldig viktig ved den diagnosen jeg har. Jeg vil også fortsette med å gå tur hver dag. Er viktig med frisk luft og bevegelse også mtp å ha en stabil psyke. Alt kommer til å ordne seg igjen bare kroppen får hentet seg inn igjen. Det er ikke så dramatisk heller som jeg muligens ga inntrykk av. Bare tanker fra en sliten kropp. 🙂 Anonymkode: 933a3...87c Ok. Ja, det høres kjent. Konsentrasjon og problem med å tenke. Alt ved depresjonen kan bli verre noen dager i etterkant her, om jeg er for aktiv, av både fysisk og sosial aktivitet. Derfor har jeg i planen min at jeg skal være bare LITT fysisk aktiv, og ha kontakt med andre, men ikke for lenge om gangen. Dette er i depressive faser. Ellers er jeg bare fysisk trøtt av fysiske aktiviter, og ikke i flere dager etterpå 😊 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459682-fysisk-utmattelse/#findComment-4027624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva gjør at man blir sliten psykisk når en har slitt seg ut fysisk? Jeg er fysisk utmattet, men det forplanter seg videre til psyken og jeg får depressive tanker fordi jeg er så sliten. I forlengelsen av det har jeg lurt på hvorfor det er så sunt å trene og ta seg ut fysisk ved depresjon når det kan ende med at man bli (mer) deprimert av det? Kan skjønne det ved angst, for når du blir så sliten psykisk av å være sliten fysisk så blir det ikke særlig plass til angsttankene. Kan noen oppklare? Anonymkode: 933a3...87c Jeg fikk ett spørsmål i hodet som gjentok seg mens jeg leste de to siste innleggene i denne tråden: Hvordan er kostholdet ditt jevnt over? Er det sunt og allsidig eller går det mye i f.eks. frossenpizza, pølser eller brødskiver? Alt det basale påvirker hverandre. Kostholdet påvirker hvor mye vi klarer å yte fysisk og mentalt. Hvor mye vi klarer å yte fysisk og mentalt påvirker søvnkvaliteten og motsatt. Hvordan vi har det med oss selv emosjonelt og med tankene, påvirkes av både kosthold, fysisk aktivitet, søvnkvalitet, livssituasjon generelt m.m. Jeg hørte på et foredrag fra en psykolog som var svært interessant. Han sa at han kunne godt forstå at hans klient hadde det slik han hadde, depressiv, med å spise Grandiosa daglig, med lite næring og lite inspirerende og både se på, smake og glede seg til i det lange løp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459682-fysisk-utmattelse/#findComment-4027704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Eva Sofie skrev (10 minutter siden): Jeg fikk ett spørsmål i hodet som gjentok seg mens jeg leste de to siste innleggene i denne tråden: Hvordan er kostholdet ditt jevnt over? Er det sunt og allsidig eller går det mye i f.eks. frossenpizza, pølser eller brødskiver? Alt det basale påvirker hverandre. Kostholdet påvirker hvor mye vi klarer å yte fysisk og mentalt. Hvor mye vi klarer å yte fysisk og mentalt påvirker søvnkvaliteten og motsatt. Hvordan vi har det med oss selv emosjonelt og med tankene, påvirkes av både kosthold, fysisk aktivitet, søvnkvalitet, livssituasjon generelt m.m. Jeg hørte på et foredrag fra en psykolog som var svært interessant. Han sa at han kunne godt forstå at hans klient hadde det slik han hadde, depressiv, med å spise Grandiosa daglig, med lite næring og lite inspirerende og både se på, smake og glede seg til i det lange løp. Takk for innspill! 🙂 Vil si at kostholdet er sånn vanlig sunt. Dvs jeg mangler ingen ingredienser i kostholdet som skulle føre til en depressiv tilstand. Har alt jeg trenger av vitaminer og mineraler, det eneste er at jeg må ta tilskudd av D-vitamin, men det deler jeg vel med store deler av befolkningen. Anonymkode: 933a3...87c 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459682-fysisk-utmattelse/#findComment-4027708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.