Gå til innhold

Oppsummering etter ett år på hjemmekontor-Hva er deres erfaring ?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

9 mars var det gått et helt år siden jeg pakket pc`en ned i en ryggsekk og tok den med meg hjem fra jobb. Grunnen til at jeg gjorde det var at jeg hadde begynt å føle meg dårlig på jobb og tenkte det var best å jobbe hjemmefra hvis jeg var like dårlig dagen etter. (Aner ikke om det var corona. Var umulig å komme gjennom på coronatelefonen på den tiden) Jeg hadde vært noen dager i Tromsø og flyet var stappet fullt av italienere og tenkte jeg kanskje var blitt smittet av noen på flyet. 12 mars stengte alt ned og jeg kom meg aldri tilbake på jobb.

Erfaringer: 

De negative først :

1. Det blir ensomt. Noen dager føles ensomheten verre enn andre dager. Spesielt om morgenen har jeg nesten følt meg litt deprimert enkelte dager, så blir det bedre ut over dagen. Jeg savner å høre latter, vitsing, liv og røre rundt meg. Heldigvis har vi chatten på Teams som hjelper litt.

2. Det er også litt mer praktisk med 2 store skjermer når det daglig er så mange forskjellige ting jeg må ha oppe og det skjer mye på en gang. Dette har blitt mindre upraktisk i løpet av året. Man venner seg til det meste 🙂

3. Jeg har blitt lat. Jeg gidder ikke pynte meg, jeg gidder ikke sminke meg, jeg vasker ikke håret så ofte lenger, jeg setter det bare opp i en "husmortopp", jeg gidder knapt å kle på meg 😞 Jeg jobber i pysjbuksa hele dagen. Jeg har flere pysjbukser da og jeg gidder fortsatt å dusje hver dag 😜 Men jeg er så lei av meg selv, så måtte spørre sambo her om dagen: - Blir du ikke lei av å se meg slik ? Fikk til svar : - Jeg trøster meg med at jeg vet det finnes en "lørdagsutgave" av deg 😅 Huff!, stakkars.

4. Jeg har stive hofter. Kan komme av at jeg sitter med bena i sofaen og jobber med pc på fanget. Ikke bare i arbeidstiden, men også på kvelden. Jeg kan gjøre noe med det, men er for lat . Liker meg i sofaen.

Så til det positive som jeg tror det er mest av etter min oppsummering :

1. Det er deilig å få en time ekstra søvn om morgen. Det er deilig å slippe å bytte over fra t-bane til tog hver dag slik jeg må og aldri få sitteplass på vei hjem.

2. Det er deilig å kunne være tidlig ferdig med middagen og ha mye igjen av kvelden. Slippe reiseveien hjem.

3. Det er faktisk deilig noen ganger å kunne ta frem pc på kvelden og få unna jobbsaker i fred og ro uten og bli avbrutt av telefonen hele tiden.

4. Jeg er mye mindre stresset. 

5. Opplæring: Nå får tiden er det mye nytt som skjer hos oss. Nytt crm med nytt saksbehandlingssystem. Opplæringa skjer på Teams. Jeg har aldri fått så god opplæring noen gang tidligere. Mange kurs på teams og alle videoer blir lagt ut på Temas og grunde oppskrifter ligger på Teams som jeg kan hente frem igjen hvis jeg lurer på noe.

Hvis jeg kunnet få velge når Coronaen er over, så tror jeg at jeg ville likt 3 dager med hjemmekontor og 2 dager på jobb for å komme meg ut av pysjbuksa og være litt sosial enkelte dager. Jeg trenger det også.

Hva er din erfaring med hjemmekontor ?

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er utrolig fornøyd. Mye mindre stress, men får likevel gjort mye mer. Er langt mer bevisst på å komme ut på turer, foreksempel i lunchen og sånn. Jeg tar gjerne en time lunch, men jobber desto lenger på ettermiddagen. Jeg er glad i kollegene mine, men vi holder kontakten på gruåppemeldinger/ separate meldinger og  face to face gjennom skype/zoom, slik at vi kan drøfte saker der.

Dessuten er ørten møter i uka nå plutselig blitt redusert til det aller nødvendigste (noe alle er lykkelige for, for jøssenavn så mye tullemøter som fantes. Istedet for å sende en kort og konsis e-post så skulle liksom alle møtes hele tiden noe som tidligere førte til at jobben ofte ble avbrutt.).

Jeg synes det er godt å stelle meg, dusje, rene klær, men har fått en hel stor skuff med lounge klær haha. Pene behagelige klær som ser ok ut på og som er nydelige å gå/sitte i :) 

Korona er noe dritt, men herregud for en vidunderlig verden det ble med hjemmekontor for min del  Jeg fortsetter gjerne med hjemmekontor, men det beste ville vært at man fikk velge selv hva som passer. Alle trives ikke og det må tas hensyn til det og :) 

Anonymkode: 8fc65...2a3

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er utrolig fornøyd. Mye mindre stress, men får likevel gjort mye mer. Er langt mer bevisst på å komme ut på turer, foreksempel i lunchen og sånn. Jeg tar gjerne en time lunch, men jobber desto lenger på ettermiddagen. Jeg er glad i kollegene mine, men vi holder kontakten på gruåppemeldinger/ separate meldinger og  face to face gjennom skype/zoom, slik at vi kan drøfte saker der.

Dessuten er ørten møter i uka nå plutselig blitt redusert til det aller nødvendigste (noe alle er lykkelige for, for jøssenavn så mye tullemøter som fantes. Istedet for å sende en kort og konsis e-post så skulle liksom alle møtes hele tiden noe som tidligere førte til at jobben ofte ble avbrutt.).

Jeg synes det er godt å stelle meg, dusje, rene klær, men har fått en hel stor skuff med lounge klær haha. Pene behagelige klær som ser ok ut på og som er nydelige å gå/sitte i :) 

Korona er noe dritt, men herregud for en vidunderlig verden det ble med hjemmekontor for min del  Jeg fortsetter gjerne med hjemmekontor, men det beste ville vært at man fikk velge selv hva som passer. Alle trives ikke og det må tas hensyn til det og :) 

Vi har like mange møter fortsatt, men jeg synes det er deilig med møtene. Da kan jeg høre stemmen til kollegaene mine.

En ting jeg glemte å nevne blandt de positive tingene. - Jeg fikk med med damestafetten i VM , midt under et kjedelig og unyttig Teams-møte. Det var kjekt å kunne mute seg, late som jeg fulgte med, mens jeg egentlig fulgte med på tv og stafetten 🙂

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

Hjemmekontor er vel den eneste gode tingen covidrestriksjonene har ført med seg. Forhåpentligvis fører dette på sikt til mer valgfrihet i forhold til hvor man jobber.

som jeg skulle sagt det selv :) 

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Hjemmekontor er vel den eneste gode tingen covidrestriksjonene har ført med seg. Forhåpentligvis fører dette på sikt til mer valgfrihet i forhold til hvor man jobber.

Jeg håper det. Jeg missunner alle som har hjemmekontor på hytta og det er også vår plan når vi har kjøpt hytte. 

Er farlig å si høyt i disse tider 🙄

Annonse

Jeg misunner dere som kan ha hjemmekontor fast. Det er helt klart noe jeg trives svært godt med. 

Det kan løse mange utfordringer som familielogistikk, pendling, miljø, kø, sykefravær osv. Det må bare være et tillitsbasert arbeidsliv. 

For min del er det mindre stress, men jeg blir gal av å ikke møte folk. Jeg ser på meg selv om introvert, men jeg har fått kjenne på hvor grensen går.

Nå har det ikke vært så strengt her som i Oslo, og bortsett fra i vår er det turer på kontoret ganske ofte. Jeg er redd for at hvis jeg skulle vært hjemme i et år ville jeg fort endt opp som @Nicklusheletida. Slurvet med hygiene, gått i pusj hele dagen etc. 

Nicklusheletida
Grendel skrev (14 minutter siden):

For min del er det mindre stress, men jeg blir gal av å ikke møte folk. Jeg ser på meg selv om introvert, men jeg har fått kjenne på hvor grensen går.

Nå har det ikke vært så strengt her som i Oslo, og bortsett fra i vår er det turer på kontoret ganske ofte. Jeg er redd for at hvis jeg skulle vært hjemme i et år ville jeg fort endt opp som @Nicklusheletida. Slurvet med hygiene, gått i pusj hele dagen etc. 

Jeg begynte å lure på om det bare var jeg som ble preget av dette. Alle er så positive, mens meg går det bare nedover med. Så godt å se at jeg ikke er helt unormal. 

I dag er en slik morgen igjen. Det er grått og trist utenfor og det er like trist og grått inni meg. 

Som du sier, så hadde det hjulpet om man fikk treffe venner og familie, men er helt fanget. 

Jeg er er selv innadvendt, så det skal ikke så mye til før ting føles bedre, men nå er det ingen ting man kan gjøre for å få et avbrekk. Jeg leter etter rømningsveier, men det finnes ingen :)

påskelilje

Skal prøve å oppsummere mine erfaringer:

Negativt med hjemmekontor:

• Savner å treffe kollegaene mine. Både å se dem "live", småprate litt, ta morgenkaffe med, spise lunsj med, ha uformelle "akutte" diskusjoner/samtaler når en bare dumper innom hverandres kontor
  • Savner sosiale happeninger med kollegaene: julebord, sommeravslutning, fest for vinlotteripengene
  • Har bare en liten laptop her hjemme, mens på jobben har jeg to store skjermer. Har spurt flere ganger, og først denne uka er det mulig det skjer noe på den fronten. Fryktelig smått å sitte med laptop å jobbe.
  • Dagene blir veldig lange når en er hjemme hele tiden, og de ikke blir brutt opp med å reise til og fra jobb. Blir litt lei av rommene her hjemme og av å være sammen med mann og ungdom det meste av døgnet 😄  
  • Jeg blir ofte sittende litt utover ettermiddagen med jobb, siden det ikke er så mye annet å gjøre.... Mannen min er mye verre enn meg på det - han sitter enda oftere utover kvelden med jobb nå enn han gjorde før. Først fulle dager, så litt middagspause, og så blir det jobbing igjen, siden det er lite annet som skjer... 
  •  

Positivt med hjemmekontor:

• Jeg kan sove lenger. Har vekkerklokka på 7.15, og logger som regel inn litt før 8. Kan jo sove til halv åtte da, og fremdeles fint rekke frokost og jobb klokka 8.
  • Jeg kan strikke mens jeg hører på webinarer og møter der jeg ikke trenger notere. Det er kjempedeilig! 
  • Jeg sitteligger som regel i sofaen, blir litt stiv i kroppen, men jeg elsker egentlig den stillingen.
  • Vi har blitt mer fokuserte på at det er viktig å gå turer, så det hender vi går en lunsjtur, men også litt lenger ettermiddags- eller kveldsturer (mannen og jeg) - det er veldig fint!
  • Jeg kan sette på en vask eller rydde oppvask innimellom. Det har vel aldri før hendt at jeg er ajour med tøyvask, så det er deilig.
  • Det blir egentlig også mindre rot, fordi vi tar det vel litt etterhvert når vi stort sett er hjemme likevel.
  • Det tekniske med Teams og også Zoom er jo fantastisk - til både webinarer og arbeidsmøter. Det passer dog ikke til lange heldagsmøter - det er veldig intenst, synes jeg.

Oppsummering:

Jeg har jo hatt perioder der jeg har vært en del på kontoret. Tenker at det optimale for meg ville være 50/50 mellom kontor og hjemme. Da kunne en fått tilfredsstilt det behovet jeg har for sosial kontakt med kollegaer, samtidig som jeg kunne fortsette med rolige dager hjemme,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...