Gå til innhold

Noen som har peiling på D-vitamin og styrke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei🙂

Jeg har kjøpt  d-vitamin (d3) på iherb. De inneholder 10.000 IU. Hva vil det si i forhold til IE, som feks Divisun med 4000 IE. 

Er IU og IE det samme?

Jeg har fått Divisun tidligere på resept, men de er jo veldig dyre. 

Jeg tenkte å prøve iherb, men usikker på styrken.

Noen som kan forklare meg?

Anonymkode: d91d8...e85

Fortsetter under...

IE er internasjonale enheter, IU er international units. Altså det samme bare på engelsk. 

Vær forsiktig med utenlandske kosttilskudd med veldig høye doser D-vitamin. Det er lett å få hyperkalsemi ved overdosering. 10.000 IU er en god del. 

AnonymBruker
ISW skrev (Akkurat nå):

IE er internasjonale enheter, IU er international units. Altså det samme bare på engelsk. 

Vær forsiktig med utenlandske kosttilskudd med veldig høye doser D-vitamin. Det er lett å få hyperkalsemi ved overdosering. 10.000 IU er en god del. 

Tusen takk for svar! Jeg har tidligere tatt Divisun 4000IE. Jeg har MS og noen mener man da bør ta store doser D-vitamin. Tenker å prøve de nye jeg har kjøpt, men det er vel kanskje ikke så lurt å ta hver dag da.

AnonymBruker
ISW skrev (37 minutter siden):

D-vitamin har lang halveringstid. Du trenger jo ikke å ta de hver dag, du kan hoppe over dager sånn at det i snitt blir den dosen legen har skrevet ut? 

Ja det høres fornuftig ut. Tusen takk for info og råd👍

Annonse

Du bør dosere D-vitamin på bakgrunn av råd og oppfølging av lege. Jeg har punktvis osteoporose, og har tatt 70 mikrogram (ug) i en to årsperiode. Siste blodprøver viste et lett forhøyet nivå, og jeg har derfor redusert til 50 ug fram til neste prøve. Støtter ISW i at du bør vite at du ikke tar for mye, og kjøp tilskuddet på norsk apotek sånn at du vet hva du har i deg. 

Jeg prøver å få i meg ca 20 ug pr dag i vinterhalvåret. Mesteparten av dette er gjennom kosttilskudd da jeg ikke er flink nok til å spise fet fisk (liker ikke fiskefettsmaken). Hvis jeg ikke gjør det, får jeg d-vitaminmangel. Om sommeren bruker jeg omega-3 uten d-vitamin. 

Pussig så mange som tar mye D-vitamin; det skal man jo helst ikke ha i seg for mye av. Jeg har ligget litt lavt og følges opp av lege, men han sier jeg ikke bør ta mer tilskudd enn en skje tran hver dag. Det tilsvarer vel 10 mikrogram.

Ekstra skrev (2 timer siden):

Pussig så mange som tar mye D-vitamin; det skal man jo helst ikke ha i seg for mye av. Jeg har ligget litt lavt og følges opp av lege, men han sier jeg ikke bør ta mer tilskudd enn en skje tran hver dag. Det tilsvarer vel 10 mikrogram.

Jeg tar mye D-vitamin for legen anbefaler det. Hadde jo ikke tatt det hvis jeg ikke hadde hatt behov for det. Blir fulgt opp av lege slik at nivået er under kontroll. 

Annonse

Fionys skrev (29 minutter siden):

Jeg tar mye D-vitamin for legen anbefaler det. Hadde jo ikke tatt det hvis jeg ikke hadde hatt behov for det. Blir fulgt opp av lege slik at nivået er under kontroll. 

Ja, selvsagt er det ok om legen anbefaler det, og jeg ville fulgt anbefaling fra lege mhp "dose".

Ekstra skrev (5 timer siden):

I følge legen jeg går til er de anbefalte dosene i Norge for lave. For min del er det nødvendig med D-vitamintilskudd for å ta opp kalsiumtilskudd. Er du lav anbefales det at du øker noe (til feks 40 ug pr dag), spesielt i vintermåneder :) 

påskelilje

Jeg tar ikke noe kosttilskudd,  bortsett fra at jeg er med i Transtudien. Vet ikke om jeg tar tran eller maisolje, da 😁😁😁

Tok blodprøve hos legen i vinter, har ingen mangler.

Kan ikke svare på det du spør om, forresten... 😁

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...