Gå til innhold

AstraZeneca vaksinen er trygg, ny stor studie fra USA

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og så tenker jeg at en må veie mellom farene ved vaksinen og farene ved alvorlig sykdom som følge av Covid. Hva er viktigst?

Vaksinen(e) ble laget for å beskytte mot en farlig sykdom. At noen dør pga det er tragisk, men utfallet hadde kanskje vært flere dødsfall hvis folk ikke tok vaksinen. Kanskje hadde noen andre individer dødd, men dødsfall er trist uansett hvem som rammes. 

Tror imidlertid at Norge vil stoppe AZ-vaksinen. 

Anonymkode: 0cfd8...d2a

Drømmeautomat

Så langt ser det ut som 5 av 120-130 000 av de som har fått AZ i Norge kan ha fått alvorlige bivirkninger, hvorav tre er døde. Og dette er relativt unge mennesker som ikke har en veldig høy risiko for å dø av covid. Det er overhodet ikke til å leve med.

USA nekter forøvrig fortsatt å godkjenne dataene fra AZ fordi det kan se ut som de har fått feil data. Har vært utrolig mye rot og bortforklaringer fra AZ fra begynnelsen av, framstår som et firma med ukultur. 

Drømmeautomat skrev (11 minutter siden):

Så langt ser det ut som 5 av 120-130 000 av de som har fått AZ i Norge kan ha fått alvorlige bivirkninger, hvorav tre er døde. Og dette er relativt unge mennesker som ikke har en veldig høy risiko for å dø av covid. Det er overhodet ikke til å leve med.

USA nekter forøvrig fortsatt å godkjenne dataene fra AZ fordi det kan se ut som de har fått feil data. Har vært utrolig mye rot og bortforklaringer fra AZ fra begynnelsen av, framstår som et firma med ukultur. 

Jeg er enig i at kravene til en vaksine (som gis til friske for å forebygge sykdom) er noe annerledes enn for medisiner som brukes til å behandle sykdom. 

Men hvis sykdommer som hjerteinfarkt, selvmord og hjertestans er mindre vanlige bivirkninger (altså >1:1000) av ganske mange vanlige psykofarmaka, uten at det ropes veldig høyt om, så synes jeg at en bivirkning som skjer i 1:30.000 tilfeller ikke er ekstremt alvorlig? 

Drømmeautomat

Nå er ikke jeg noen ekspert på gjennomsnittlig sjansen for å dø av å ta medisiner, men antar at medisiner som gis mot alvorlige/dødelige tilstander kan ha tilsvarende høy sjanse for alvorlige bivirkninger. Det gir jo mening ut fra en risk/nytte-vurdering. 

Jeg tror det ville blitt mye oppmerksomhet om man fant ut at 1 av 30 000 som tok Zyrtec døde også. Og med alle de andre gode og effektive vaksinene vi har ser jeg ikke hvorfor vi skulle fortsette å bruke AZ her i Norge. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...