Gå til innhold

Hva skjer om man får en schizofreni eller psykosediagnose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg fikk diagnosen "skjedde" det ikke noe spesielt egentlig. Ingen pårørende ble informert om diagnosen min. Har ikke blitt tvangsmedisinert. Har blitt vurdert som "ikke samtykkekompetent" ved noen anledninger, men kun i veldig dårlige perioder. 

AnonymBruker
Cesium skrev (Akkurat nå):

Da jeg fikk diagnosen "skjedde" det ikke noe spesielt egentlig. Ingen pårørende ble informert om diagnosen min. Har ikke blitt tvangsmedisinert. Har blitt vurdert som "ikke samtykkekompetent" ved noen anledninger, men kun i veldig dårlige perioder. 

Har du Schizofreni?

Anonymkode: c8f80...b91

Annonse

AnonymBruker
Cesium skrev (1 minutt siden):

Har fått abilify og seroquel, men nylig seponert. Vil prøve meg uten medisiner

Seroquel i høye doser? Du må ikke si hvor høye for det er ikke lov. Men kult at du vil prøve deg uten meds da. Lykke til

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Seroquel i høye doser? Du må ikke si hvor høye for det er ikke lov. Men kult at du vil prøve deg uten meds da. Lykke til

Moderat dose seroquel. Har ikke så stor kropp, så jeg trenger som regel ikke høy dose for å få ønsket serumkonsentrasjon og effekt. Men jeg blir også veldig plaget av bivirkninger, gjelder nesten alt jeg har prøvd. Derfor jeg vil se nå om jeg kan klare meg uten. Det blir jo å veie for og i mot, hva som er verdt det osv :) Hvis jeg kan ha grei livskvaliteten uten medisiner eller på lave doser så er jeg fornøyd med det. Tusen takk! 

AnonymBruker
Cesium skrev (20 timer siden):

Hva slags konsekvens fikk det de gangene du ble erklært ikke samtykkekompetent? 

Anonymkode: a6f4a...ee8

Worrisome Plenty

Dette kommer jo an på i hvilken setting man får diagnosen. Har man vært til utredning hos en spesialist så får man diagnosen på en rolig og tilbakoverlent måte. Og beskjed om hva man tror lønner seg. Ofte da er man allerede medisinert for sykdommen.

Ellers så kan man få det i forbindelse med tvangsinnleggelse, og da er det større risk for å bli "outet" til den som er nærmeste pårørende. Slik jeg ble. Det var helt greit og noe jeg ikke brydde meg om da. Da skal jo det skrives under tvangspapirer og noen må jo få en grunn for hvorfor nettopp du er ønsket tvangsinnlagt....

Gjest Anonym 2

Det jeg lurer på er om man har diagnosen resten av livet. Jeg fikk diagnosen psykose,  men skal nå slutte med medisiner  da de syns det går bra med meg. De sier også at jeg er så voksen, så jeg kan selv si i fra hvis jeg begynner å få tilbakefall. Hvis jeg etter 3 til 5 år ikke har fått tilbakefall, vil da diagnosen forsvinne? 

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (46 minutter siden):

Det jeg lurer på er om man har diagnosen resten av livet. Jeg fikk diagnosen psykose,  men skal nå slutte med medisiner  da de syns det går bra med meg. De sier også at jeg er så voksen, så jeg kan selv si i fra hvis jeg begynner å få tilbakefall. Hvis jeg etter 3 til 5 år ikke har fått tilbakefall, vil da diagnosen forsvinne? 

En psykose-episode blir nok bare regnet som noe midlertidig, akkurat som man kan ha en depresjon midlertidig. En enkeltstående depresjon henger ikke ved en person som varig diagnose. Det tror jeg ikke psykose heller gjør. 

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En psykose-episode blir nok bare regnet som noe midlertidig, akkurat som man kan ha en depresjon midlertidig. En enkeltstående depresjon henger ikke ved en person som varig diagnose. Det tror jeg ikke psykose heller gjør. 

Håper du har rett 😊

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...