Gå til innhold

Åpner vi opp Oslo for tidlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Raymond Johansen har jo gjentatte ganger sagt at ingenting ville åpnes før det var alt var klart og at åpning og stengning/fram og tilbake var uaktuelt.

Så nå åpner alt neste uke, smittetallene har vært stabile den senere tiden, men dette grunnet alle de strenge tiltakene.

Nå har de vært ID og 17. Mai feiring og smitteøkningen av dette er det vel for tidlig og konkludere med.

I tillegg er jo bare 13.9% fullvaksinert samt 30% har fått en dose, og mange av disse er vel ikke blant de mest mobile gruppene.

Hva kommer til å skje?, tipper smitten går rett til værs og at alt må stenges ned igjen om 1-2 mnd. Og sammenlignet med andre land vil det denne gangen bli verre.

Hvorfor ikke ventet med gjenåpningen til flere er vaksinerte???

Anonymkode: f705d...2a9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461070-%C3%A5pner-vi-opp-oslo-for-tidlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Raymond Johansen har jo gjentatte ganger sagt at ingenting ville åpnes før det var alt var klart og at åpning og stengning/fram og tilbake var uaktuelt.

Så nå åpner alt neste uke, smittetallene har vært stabile den senere tiden, men dette grunnet alle de strenge tiltakene.

Nå har de vært ID og 17. Mai feiring og smitteøkningen av dette er det vel for tidlig og konkludere med.

I tillegg er jo bare 13.9% fullvaksinert samt 30% har fått en dose, og mange av disse er vel ikke blant de mest mobile gruppene.

Hva kommer til å skje?, tipper smitten går rett til værs og at alt må stenges ned igjen om 1-2 mnd. Og sammenlignet med andre land vil det denne gangen bli verre.

Hvorfor ikke ventet med gjenåpningen til flere er vaksinerte???

Jeg synes også at det går for fort nå. Særlig i skole-sektoren hvor de fleste ikke er vaksinert, og det så å si er null smittevern. 

Endret av cilie

Jeg synes heller det er merkelig at det må være så strengt på Østlandet. For eksempel at kjøpesentrene var stengt i lang tid. Jeg er skeptisk til om det har noen effekt. Problemet må ligge et annet sted.

Noen her var sjokkert over trøndere, men erfaringen her er at utbrudd her bli slått ned ganske fort med midlertidig innstramming. Jeg tror nesten ingen smitte er knyttet til kjøpesentre hvor folk er edru, har munnbind og ikke snakker rett i fjeset på fremmede. Det er stort sett fulle og/eller religiøse som står bak de store utbruddene. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er overhodet ikke for tidlig å åpne Oslo. Er veldig glad for at jeg nå endelig kan dra på jobb igjen og komme meg på treningsenteret. Det er alt for dyrt å holde stengt over lengre tid på denne måten.

Anonymkode: f60ab...3f0

Har full forståelse for det, men hvis alle i Norge vil ha fått sin første dose i løpet av Juli, kanskje før i Oslo så hadde det vel vært lurt og i hvert fall ventet litt. Ser vi daglig økning på 1000-1500 så stenges alt ned igjen. Får håpe det går bra. Bor for øvrig selv i Oslo og begynner å bli sliten, men nå er vi jo på "oppløpssiden" som de like å kalle det, uten at folk er vaksinert, kombinert med at det er mer smittsomme mutasjoner. Syntes det er helt ulogisk å åpne opp nå. For å si det sånn, kan vi åpne nå kunne vi like gjerne ikke hatt nedstengningen overhodet.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har full forståelse for det, men hvis alle i Norge vil ha fått sin første dose i løpet av Juli, kanskje før i Oslo så hadde det vel vært lurt og i hvert fall ventet litt. Ser vi daglig økning på 1000-1500 så stenges alt ned igjen. Får håpe det går bra. Bor for øvrig selv i Oslo og begynner å bli sliten, men nå er vi jo på "oppløpssiden" som de like å kalle det, uten at folk er vaksinert, kombinert med at det er mer smittsomme mutasjoner. Syntes det er helt ulogisk å åpne opp nå. For å si det sånn, kan vi åpne nå kunne vi like gjerne ikke hatt nedstengningen overhodet.

Husk at alle som er smittet og gjennomgår Covid kan sidestilles med at de er vaksinerte. Så tror ikke at økende smitte er noe stort problem når en ser det i lys av det. Jo flere smittetde, jo flere "vaksinerte". Parallelt går jo den ordinære vaksineringen. I løpet av få måneder får vi opparbeidet såpass flokkimmunitet at samfunnet kan åpnes helt igjen. Så da skjønner jeg ikke hvorfor myndighetene er så redde for denne smitten. De eldste og de svakeste blant oss er jo allerede vaksinerte. Vi som gjenstår klarer fint en runde Covid uten problemer. 

Anonymkode: 0b5d4...704

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Husk at alle som er smittet og gjennomgår Covid kan sidestilles med at de er vaksinerte. Så tror ikke at økende smitte er noe stort problem når en ser det i lys av det. Jo flere smittetde, jo flere "vaksinerte". Parallelt går jo den ordinære vaksineringen. I løpet av få måneder får vi opparbeidet såpass flokkimmunitet at samfunnet kan åpnes helt igjen. Så da skjønner jeg ikke hvorfor myndighetene er så redde for denne smitten. De eldste og de svakeste blant oss er jo allerede vaksinerte. Vi som gjenstår klarer fint en runde Covid uten problemer. 

Er registrert 35 000 som har hatt Covid i Oslo så det vil ikke påvirke flokkimmuniteten i særlig grad.

Problemet er jo at Norge paradoksalt nesten er ett U-land når det kommer til deler av helsevesenet, I hele Norge er det 278 intensivplasser og antallet i Oslo vet jeg ikke, men kanskje 100?, m.a.o så skal den ingenting til før helsevesenet kneler.
Når smittetrenden nå er økende i resten av landet som ikke har hatt like trenge restriksjoner så er det som å tro på julenissen at dette vil gå bra med en så brå åpning med så få vaksinerte her i Oslo. Hadde vi ventet 1-2 mnd så ville vi unngått det som uunngåelig kommer til å skje nå :(. 

Vi som gjenstår klarer fint en runde Covid uten problemer. 

Jeg vet om flere «middelaldrende, friske» som har blitt kjempesyke og som sliter med pusten lenge etterpå. Så uproblematisk for alle vil det nok ikke bli.  

stjernestøv
cilie skrev (14 minutter siden):

Jeg vet om flere «middelaldrende, friske» som har blitt kjempesyke og som sliter med pusten lenge etterpå. Så uproblematisk for alle vil det nok ikke bli.  

Akkurat! Og her er det mange i risikogruppen som får forsinket vaksine fordi Oslo skal vaksineres først, syns ikke det er helt rett. Det syns ikke kommunen heller. 

AnonymBruker
cilie skrev (27 minutter siden):

Av 120.000 + innbyggere i Norge som er smittet til nå (av en befolkning på nær 5, 5 mill) er det påfallende mange som kjenner noen som har hatt Covid, ihvertfall som også har fått problemer i etterkant av sykdommen. Mystisk det der. 

Nicklusheletida

Er registrert 35 000 som har hatt Covid i Oslo så det vil ikke påvirke flokkimmuniteten i særlig grad.

Problemet er jo at Norge paradoksalt nesten er ett U-land når det kommer til deler av helsevesenet, I hele Norge er det 278 intensivplasser og antallet i Oslo vet jeg ikke, men kanskje 100?, m.a.o så skal den ingenting til før helsevesenet kneler.
Når smittetrenden nå er økende i resten av landet som ikke har hatt like trenge restriksjoner så er det som å tro på julenissen at dette vil gå bra med en så brå åpning med så få vaksinerte her i Oslo. Hadde vi ventet 1-2 mnd så ville vi unngått det som uunngåelig kommer til å skje nå :(. 

Det viktigste nå er at Trondheim , Kristiansand og de andre stedene som har mye smitte , stenger ned og holder kun matbutikkene åpne. Jeg tror det kommer til å gå bra i Oslo iom at det går raskere med vaksineringa nå. Sikker er jeg ikke, men folk trenger å få tilbake jobbene sine. Det har vart alt for lenge. 

Annonse

Jeg synes prioriteringene er rare og det gjøres altfor mye for å ivareta «sårbar» ungdom på bekostning av både næringsliv og alle andre.

Mesteparten av smitten skjer på religiøse sammenkomster, fester og private selskaper og skoler. Det må slås ned der hvor det faktisk skjer smitte, og åpnes andre steder.

Hvis jeg var helseminister ville jeg:

- Hatt permanent maksgrense på 5 gjester gjennom hele pandemien.

- Forbudt reiser til land utenfor Europa, inkludert «nødvendige» reiser til Pakistan og andre steder utenfor Europa

- Hatt nasjonalt rødt nivå i barneskoler og hjemmeundervisning i ungdomsskoler og videregående skoler

- Latt folk sosialisere på restaurant og pub, hvor profesjonelt vakthold kan sørge for smittevern (med krav om bordservering). Også for å sørge for inntekter til næringslivet og ivaretakelse av arbeidsplasser. 

- Holdt butikker og kjøpesentre åpent

- Forbudt religiøse arrangementer med unntak av begravelser. 

- Forbudt russetiden. 

Endret av ISW
AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (12 minutter siden):

Det viktigste nå er at Trondheim , Kristiansand og de andre stedene som har mye smitte , stenger ned og holder kun matbutikkene åpne. Jeg tror det kommer til å gå bra i Oslo iom at det går raskere med vaksineringa nå. Sikker er jeg ikke, men folk trenger å få tilbake jobbene sine. Det har vart alt for lenge. 

Skjønner bare ikke hvilken kriterie som gjorde at nå var det klart for åpning? Er vel NHO som har presset på, men hvis alle innbyggerne vil ha fått sin første dose i løpet av Juli så burde vi ha ventet.
Pr. nå så er vi ikke særlig bedre beskyttet siden få er vaksinerte, i tillegg er det som sagt mer smittsomme mutasjoner.
Legger vi det sammen med at folk er så slitene å lei for så å åpne opp for fyll på utestedene etc. så er dette er oppskrift på mye smitte og påfølgende lengre nedstengning enn hvis vi bare hadde ventet litt til med å åpne. Håper jeg tar feil, men frykter jeg får rett.

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner bare ikke hvilken kriterie som gjorde at nå var det klart for åpning? Er vel NHO som har presset på, men hvis alle innbyggerne vil ha fått sin første dose i løpet av Juli så burde vi ha ventet.
Pr. nå så er vi ikke særlig bedre beskyttet siden få er vaksinerte, i tillegg er det som sagt mer smittsomme mutasjoner.
Legger vi det sammen med at folk er så slitene å lei for så å åpne opp for fyll på utestedene etc. så er dette er oppskrift på mye smitte og påfølgende lengre nedstengning enn hvis vi bare hadde ventet litt til med å åpne. Håper jeg tar feil, men frykter jeg får rett.

Av hensyn til økonomien, arbeidsplasser og den psykiske helsa. Vi skal ha noe å leve av også. Smitten går nå ned i Oslo. Den stiger mange andre steder, men de åpner jo ikke. De stenger ned.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er nok mange flere enn 35000 som har hatt sykdommen i Oslo. Mange som ikke tester seg, kan nok gange det med 5.

Anonymkode: fa437...cb7

De fleste av de merker nok knapt at de er syke.

Anonymkode: 50744...c5c

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man er uansett ikke i nærheten av noe som helst flokkimmunitet.

Det er jo derfor Oslo får ekstra vaskiner nå , fordi det skal gå raskere. Det kommer for sent, men bedre sent enn aldri. Har tro på at det kommer til å gå rette veien nå, hvis ikke India-viruset kommer og ødelegger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...