Gå til innhold

Fastlegen..


Marye

Anbefalte innlegg

Snakket med meg på video chat og kjente meg ikke igjen i ansiktet pga gått ned 19 kg

jeg kan sikkert gå ned mer enn 10 kg til og fremdeles være overvektig! Men neida !! Han forslo at jeg skulle slutte på Saxenda!

 

da vil jeg jo rase opp i vekt fordi jeg bruker leponex 

da må jeg slutte på leponex da!

hvorfor vil han ødelegge alt for meg!!! 
burde jeg få en second opinion?

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym 2
Marye skrev (På 3.6.2021 den 14.25):

Det ligger ny resept ute, som jeg bestilte i morges så er heldigvis ikke tatt vekk

Er Saxenda slankemedisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (På 6.7.2021 den 5.10):

Er Saxenda slankemedisin?

Ja, men det ser ut som om du må betale for medisinen selv? Det koster mye å spise mye også...

Her er indikasjon for voksne: "Voksne: Supplement til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll hos voksne pasienter med initial BMI på ≥30 kg/m2 (fedme), eller ≥27-<30 kg/m2 (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi eller obstruktiv søvnapné. Behandling med Saxenda 3,0 mg daglig skal seponeres etter 12 uker, dersom pasienten ikke oppnår et vekttap på minst 5% av opprinnelig kroppsvekt." Jeg ser den også er godkjent for barn fra 12 år og oppover...

Hadde jeg hatt valget mellom vektoperasjon og noen sprøyter, hadde jeg ikke vært i tvil, men hva skjer når man slutter på sprøytene? Har en da klart å vende seg til et annet spisemønster? Jeg håper det gjøres forskning på dette og at det ikke skrives ut resepter helt usystematisk uten oppfølgning :) Men mistenker det siste skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (32 minutter siden):

Ja, men det ser ut som om du må betale for medisinen selv? Det koster mye å spise mye også...

Her er indikasjon for voksne: "Voksne: Supplement til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll hos voksne pasienter med initial BMI på ≥30 kg/m2 (fedme), eller ≥27-<30 kg/m2 (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi eller obstruktiv søvnapné. Behandling med Saxenda 3,0 mg daglig skal seponeres etter 12 uker, dersom pasienten ikke oppnår et vekttap på minst 5% av opprinnelig kroppsvekt." Jeg ser den også er godkjent for barn fra 12 år og oppover...

Hadde jeg hatt valget mellom vektoperasjon og noen sprøyter, hadde jeg ikke vært i tvil, men hva skjer når man slutter på sprøytene? Har en da klart å vende seg til et annet spisemønster? Jeg håper det gjøres forskning på dette og at det ikke skrives ut resepter helt usystematisk uten oppfølgning :) Men mistenker det siste skjer...

Kjenner en som bruker denne og vedkommende får den på blå resept, men tror legen måtte søke helfo om dette (Det var lege på overvekt klinikk på sykehus som søkte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Kjenner en som bruker denne og vedkommende får den på blå resept, men tror legen måtte søke helfo om dette (Det var lege på overvekt klinikk på sykehus som søkte)

Ja, og det forklarer hvorfor - det må være en lege i spesialisthelsetjenesten som må søke. Ikke spør meg hvorfor, men det står så ifølge dette dokumentet fra Helsedirektoratet, "Helseforetaksfinansierte legemidler brukt utenfor sykehus (h-reseptlegemidler)". Med andre ord gjelder det standard - en kan søke om fritak. Men ikke fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
Eva Sofie skrev (21 timer siden):

Ja, men det ser ut som om du må betale for medisinen selv? Det koster mye å spise mye også...

Her er indikasjon for voksne: "Voksne: Supplement til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll hos voksne pasienter med initial BMI på ≥30 kg/m2 (fedme), eller ≥27-<30 kg/m2 (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi eller obstruktiv søvnapné. Behandling med Saxenda 3,0 mg daglig skal seponeres etter 12 uker, dersom pasienten ikke oppnår et vekttap på minst 5% av opprinnelig kroppsvekt." Jeg ser den også er godkjent for barn fra 12 år og oppover...

Hadde jeg hatt valget mellom vektoperasjon og noen sprøyter, hadde jeg ikke vært i tvil, men hva skjer når man slutter på sprøytene? Har en da klart å vende seg til et annet spisemønster? Jeg håper det gjøres forskning på dette og at det ikke skrives ut resepter helt usystematisk uten oppfølgning :) Men mistenker det siste skjer...

Setter man sprøytene selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...