Gå til innhold

Det ble avvist som en konspirasjonsteori. Nå tenker stadig flere eksperter nytt om koronavirusets opphav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Vq0oEl/vi-vet-fortsatt-ikke-noe-sikkert-om-opphavet-til-sars-cov-2

I slutten av mars 2020 ble verden fortalt av den daværende amerikanske presidenten Donald Trump at sars-cov-2 kunne ha vært en labfeil hos kineserne. Noen dager senere hevdet USAs utenriksminister Mike Pompeo at det var enorme beviser for at utbruddet hadde sitt utspring i et kinesisk laboratorium. 

Disse ble latterliggjort, og det hele ble avskrevet som en konspirasjonsteori. Nå når Biden vil undersøke dette nærmene, er teorien plutselig stueren. Selv smittevernekspert Anthony Fauci åpner opp for at viruset kan ha blitt laget i et laboratorium.

Man tenker sitt.

Anonymkode: a2364...b4c

Fortsetter under...

Det sier bare at hvem som fremsetter en påstand og hvordan den fremsettes, har utrolig mye å si. Og hvilken troverdighet den som forsøker å få frem budskapet har med seg - og hvilken historie/fortid vedkommende bærer med seg f.eks. når det kommer til seriøsitet. Hvordan Trump ble oppfattet utad, får han ta på egen kappe.

Trump var nok ikke så opptatt av om det var sant. Han var bare ute etter å skylde mest og verst mulig på Kina. Men ja, du er inne på noe her: 

Drømmeautomat skrev (36 minutter siden):

Alt Trump tok i ble til dritt, også sannheten.

Når det er sagt, så tror jeg, etter hva jeg har lest, at viruset ikke kom fra et laboratorium. Men vi vet ingenting sikkert. 

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Det sier bare at hvem som fremsetter en påstand og hvordan den fremsettes, har utrolig mye å si. Og hvilken troverdighet den som forsøker å få frem budskapet har med seg - og hvilken historie/fortid vedkommende bærer med seg f.eks. når det kommer til seriøsitet. Hvordan Trump ble oppfattet utad, får han ta på egen kappe.

Det var langt flere enn Trump som mente dette (leste du artikkelen?). 

Anonymkode: da724...797

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Dette får de virkelig media ta på egen kappe. Media snudde helt rundt bare fordi USA fikk en ny president, uten at noen nye nytt var lagt på bordet.

Det litt for lettvint å gjøre dette til en diskusjon om hvor fæl Trump er. Det er irrelevant. Spørsmålet er hvor viruset kom fra.

Endret av Grendel

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (Akkurat nå):

Dette får de virkelig media ta på egen kappe. Media snudde helt rundt bare fordi USA fikk en ny president, uten at noen nye nytt var lagt på bordet.

Det litt for lettvint å gjøre dette til en diskusjon om hvor fæl Trump er. Det er irrelevant. Spørsmålet er hvor viruset kom fra.

Jeg er enig i at her har man snudd for lett, men ES har et viktig poeng. Troverdighet og tillit til den som kommer med opplsyningene. Når man til stadighet farer med løgn og oppspinn er det normalt å ha mindre tillit til denne personen eller gruppen.

Anonymkode: 5e28b...4bb

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig i at her har man snudd for lett, men ES har et viktig poeng. Troverdighet og tillit til den som kommer med opplsyningene. Når man til stadighet farer med løgn og oppspinn er det normalt å ha mindre tillit til denne personen eller gruppen.

Hva så om Trump ikke er troverdig?

Katta til naboen er heller ikke troverdig. Hvis jeg gjør meg opp en dustete mening kan jeg ikke skylde på at katta er kjempedum, og at jeg valgte å mene det motsatte av den. 

Jeg synes vi bør forvente litt mer av media. De har tilsynelatende vært uenige med Trump av ren trass, uten å ta ansvar for å tenke selv.

AnonymBruker
Grendel skrev (24 minutter siden):

Hva så om Trump ikke er troverdig?

Katta til naboen er heller ikke troverdig. Hvis jeg gjør meg opp en dustete mening kan jeg ikke skylde på at katta er kjempedum, og at jeg valgte å mene det motsatte av den. 

Jeg synes vi bør forvente litt mer av media. De har tilsynelatende vært uenige med Trump av ren trass, uten å ta ansvar for å tenke selv.

Katten til naboen er/var heller ikke verdens mektigste mann, president i et av verdens viktigste land og med det ansvaret det medfølger. 

Media og andre er ikke uenig med mye av det Trump har sagt av "rent trass", men fordi det har vist seg å være feil og skadelig. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Katten til naboen er/var heller ikke verdens mektigste mann, president i et av verdens viktigste land og med det ansvaret det medfølger. 

Media og andre er ikke uenig med mye av det Trump har sagt av "rent trass", men fordi det har vist seg å være feil og skadelig. 

Hvis Trump (eller en katt) sier at jorden er rund, vil du da konkludere med at jorden er flat? Ser du ikke problemet med den logikken? Det spiller ingen noen rolle om den ene er president og den andre er en katt.

Jeg skjønner at mange har lyst til å gjøre dette til en diskusjon om Trump, men dette er faktisk en diskusjon om media.

Media må sette seg inn i ting selv, og ikke bare mene det motsatte av Trump.

AnonymBruker
Grendel skrev (47 minutter siden):

Hvis Trump (eller en katt) sier at jorden er rund, vil du da konkludere med at jorden er flat? Ser du ikke problemet med den logikken?

Tror ikke at det er fordi jeg ikke skjønner problemet, det jeg prøver å si er at jeg forstår godt hvorfor det blir slik det blir.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tror ikke at det er fordi jeg ikke skjønner problemet, det jeg prøver å si er at jeg forstår godt hvorfor det blir slik det blir.

Dette dreier seg ikke om Trump, men om media som ikke gjør jobben sin.

Anonymkode: da724...797

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...