Gå til innhold

Hvorfor lærer vi ikke om "Critical Race Theory" på norske skoler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hørte litt om det i USA, hvor de lærer om dette, som i praksis handler om hvor slemme "hvite" folk er, og hvordan "de" ødelegger alt for alle, uten å innse det selv. På Yale holdt en psykiater nylig foredrag om tematikken og delte hvordan hun fantaserte om å skyte hvite folk om de stod i veien for hennes "agenda". Ja, vi snakker ikke om en IS celle her, om det høres slik ut, vi snakker om en Psykiater som holder foredrag på Yale, som er rangert som et av de beste universitetene på Jordkloden. Og som også behandler syke mennesker og "veileder dem". Kanskje frasen i seg selv var litt hyperbolsk, men fra resten av foredraget er hva hun mener om "hvite folk" ganske tydelig...

https://bariweiss.substack.com/p/the-psychopathic-problem-of-the-white

I USA har de tydeligvis også funnet ut at de hvite kvinnene som ikke tåler gluten, uten at det kan dokumenteres cøliaki, egentlig sliter med hvit skyldfølelse og at det er derfor de ikke tåler gluten. Vesten har jo dratt til utlandet og plyndret resurser og korn, så derfor er korn-allergi en fin måte å deprivere seg selv for å dyrke sin skyldfølelse og derfor tåler mange hvite kvinner ikke gluten lenger

Hun har forøvrig også ikke forstått noe som helst av saken om "Breonna Taylor". Og hvorfor politiet som skøt, mot personen som skøy mot dem, og derme drepte Breonna ved uhell ikke fikk noen straff for det. Mens personen som skøy uten å sikte godt nok mot målet og som dermed risikerte uskyldige ofre i nabobygget, ble straffet for det. Det har ingenting med "hvithet" å gjøre. Når politiet blir beskytt og truffet i benet, så er det, og bør være, lov å skyte tilbake. Men de må passe på å være forsiktige med skuddretningen så de ikke unødig risikerer uskyldige folk. Er du for uforsiktig og ikke sikter mot gjerningsmannen når du fyrer av så er det ikke lov, og han ble derfor straffet for det. Det er ikke super komplisert, og har ingenting med "hvithet" å gjøre. Det er ren logikk og fornuft. (?)

Forøvrig mye annet interessant å lære, bare å høre hele foredraget og/eller lese intervjuet med foredragsholderen under om dere vil !

Vi kan vel ha hvit skyldføelse i Norge også selv om vi ikke importerte slaver fra Afrika, vi har jo angivelig systematisk rasisme i Norge også ifølge mediene, Norsk politi drar bla.a til Oslo øst og trakasserer uskyldige ungdom som tilfeldigvis henger rett ved områder som det definitivt ikke foregår dopsalg som alle som bor der vet godt om og det er helt sikkert kun pga hudfargen at de blir stanset av politiet når de står akkurat der skal vi tro medienes presnetasjon av saken. Vi har også samene som ble behandlet dårlig og nå har dårlige områder å drive reindrift med. Og sikkert mye annet også. Så ser ikke noen grunn til at vi ikke kan slenge oss med på trenden. La oss begynne å hate "hvite" folk ! Hva kan gå galt ?

Er det noen som er uenige, og ikke synes vi bør lære om Crititcal Race Theory i Norge? I så fall er du trolig hvit ;) 

Og, hva tror dere ville skjedd, om noen snakker på tilsvarende måte om andre grupper f.eks "svarte folk"og så pøste på med negative stereotypier om "dem"? Ville det vært OK å bedrive?

Kjør debatt ! ;) 

Anonymkode: 87d20...726

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Hva skal vi med kritisk raseteori? Det er bare en trussel mot et samfunnssystem som beskytter privilegier basert på etnisitet. Kritikk av kritisk raseteori (CRT) er blitt et mål i seg selv. Det er problematisk både fordi det stjeler fokus fra bekjempelse av rasisme, og fordi kritikken bidrar til en totalt misvisende fremstilling. Konsekvensen er uberettiget skepsis mot forskning som bidrar til reelle antirasistiske strategier, og dårlige vilkår for åpen akademisk debatt. Det er paradoksalt at Torkel Brekke skyver nettopp akademisk frihet foran seg i det han forsøksvis avfeier CRT som en slags religiøs fundamentalisme. Selv økningen i antall vitenskapelige publikasjoner tas til inntekt for at CRT ikke holder mål. Her har Brekke følge av Jon Helgheim, som i Khrono omtalte forskning publisert i internasjonalt anerkjente tidsskrifter som «konspirasjonsteori», og Espen Teigen i Nettavisen, som mener teoriene er så altomfattende at «ingen har tatt seg bryet med å gå systematisk til verks mot dem». Akkurat det er jo en relevant strategi når en vil avvise noe en ikke gidder å sette seg inn i"

https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2020/08/07/hva-skal-vi-med-kritisk-raseteori/

Anonymkode: 91c6a...6a0

AnonymBruker

"Styrken til kritisk raseteori som akademisk prosjekt ligger i å forstå og teoretisere strukturell rasisme i samtiden i lys av dens bakenforliggende historie. USAs juridiske historie er tradisjonens viktigste arkiv. Med utgangspunkt i analyser av den juridiske utviklingen fra føderasjonsdannelsen til i dag, har kritisk raseteori synliggjort kontinuitet og nøkkelkomponenter i amerikansk rasisme. Kritisk raseteori har bidratt til forståelsen av strukturell rasisme i finansieringen av utdanningssystemet, bolig- og fengselspolitikken, og naturligvis også diskrimineringsjussen."

https://www.morgenbladet.no/ideer/kronikk/2020/08/21/brekkes-ignorante-lesing/

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ikke minst fordi den har vist seg nyttig i overgangen fra forskning til praksis.

Har du noen ekspeler på hva denne nyttige praksisen er? Har det dokumentert effekt at hvite kvinnelige gluten allergikere har blitt kvitt sin gluten allergi gjennom å få hjelp med sin hvite skyldfølelse f.eks slik frøkena hevder ? Eller andre eksempler?

Altså, er godt mulig du/han har rett, men det nytter ikke å bare pøse på med flere fraser (jeg har fått nok av fraser fra hun foredragsholderen til at det holder for min del), må være litt mer presis. Og, husk på nedsidene også, det holder ikke at en ting potensielt en av 1 million ganger fører til noe godt, dersom det også fører til mer negativt. Jeg kan garantere deg, at den foredragsholderen jeg nevnte, vil skade MYEEE mer enn hun eventuelt hjelper. 

Og for guds skyld, dere endre navn på ting. Dere kan ikke bare samle opp en haug med negative stereotypier, og kalle det "hvithet". På samme måte som du aldri ville gått med på det, om jeg samlet masse negative stereotyper om f.eks svarte folk og kalte det "svarthet". "Svarthet er om du X Y Z". Slutt med din "svarthet". Du vill ALDRI gått med på det, så om du faktisk har rett og at CRT er supert (citation needed), så må du uansett endre navn, for dette vil aldri funke... Og det regner jeg med at forstår. ?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

send en mail til torkel brekke så får du sikkert svar ;) 

Nei takk. Tipper han ville svart "affirmative action" som vel er det eneste som er utført i praksis som til en viss grad kan dokumentere effekten av, som kan relateres til samme fagfelt som CRT som en løsning "de" anbefaler.

Til det ville jeg svart at totaleffekten på samfunnet er meget tvilsom med kvotering.

I beste fall er det ørliten totalkostnad for samfunnet, for en "optisk" fordel med noen flerre av kvotert gruppe i yrket de blir kvotert til utdanning for. "Teorien" så er at den "optiske" fordelen så skal løse alle problemene i fremtiden og på sikt føre til at "behovet" for kvotering forsvinner, men enn så lenge ser jeg ingen indikasjoner på at det er tilfellet. Men svaret på det er vel at vi må vente 100 år frem i tiden før vi ser effekten det har på samfunnet. Så de har jobb i 100 år mens vi venter på den lovte effekten.

Til det ville jeg svart, religion er ikke noe for meg. Men lykke til videre med studiene :) Ikke forvent å finn meg i klasserommet :) 

Annonse

Hun som holdt foredrag på Yale står i alle fall godt plantet med begge beina i rasisme og raseteorier. I hennes tilfelle kan det ikke være noen diskusjon.

Jeg synes de norske CRT forskerne også har en farlig retorikk når de snakker om "hvithet" og at det innebærer masse negative egenskaper.

AnonymBruker

Den eneste igjen som det er lov å generalisere om, og å mislike er den heterofile hvite. Dette er fakta. Ingen rettroende reagerer på hets og generalisering mot den gruppen. På lokalsiden på facebook her jeg bor er det av og til historier om hvite barn som blir truet og ranet av innvandrergjenger men det kommer sjelden i media. Må ikke pushe stereotypier må vite....

Anonymkode: d7a8f...5b1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...