Gå til innhold

Når skal lavt blodtrykk behandles ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå tok jeg frem måleutstyret og da fikk jeg 250/27 

Anonymkode: 4f868...7e6

Hvorfor gidder du trolle og kødde i alle tråder? Med et slikt blodtrykk hadde du vært død. Og du eier ikke noe blodtrykksapparat heller, da hadde du visst at du ikke måler blodtrykket slik du påsto i sted.

farløs skrev (2 minutter siden):

Ja, men videre?

Bruk pekefinger, ev. pekefinger og langfinger (ikke tommel!) og finn et sted på håndledd eller hals hvor du tydelig kan kjenne pulsen din. Ha en klokke med sekundviser / stoppeklokke på mobilen foran deg og tell antall slag i 15 sek og gang med 4. Da får du pulsen din. :) 

AnonymBruker
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Hvorfor gidder du trolle og kødde i alle tråder? Med et slikt blodtrykk hadde du vært død. Og du eier ikke noe blodtrykksapparat heller, da hadde du visst at du ikke måler blodtrykket slik du påsto i sted.

Jeg regner dette ut ….. dårlig gjort av deg og beskylde meg for at jeg kødder med dette… du kunne i stedet lært meg

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Bruk pekefinger, ev. pekefinger og langfinger (ikke tommel!) og finn et sted på håndledd eller hals hvor du tydelig kan kjenne pulsen din. Ha en klokke med sekundviser / stoppeklokke på mobilen foran deg og tell antall slag i 15 sek og gang med 4. Da får du pulsen din. :) 

Takk for en fin og enkel forklaring. Nå har jeg prøvd en gang, men vet ikke om jeg gjorde det riktig. Kan det stemme at det kan bli 64?

Endret av farløs
Rettet
påskelilje
farløs skrev (3 minutter siden):

Takk for en fin og enkel forklaring. Nå har jeg prøvd en gang, men vet ikke om jeg gjorde det riktig. Kan det stemme at det kan bli 64?

Puls på 64 er fint ja! Jeg hadde 60 de ene gangen og 65 den andre gangen hun målte meg i dag (helseundersøkelse)

Annonse

farløs skrev (4 minutter siden):

Hvis du har sittet i ro en stund så er det nok helt riktig at du har en hvilepuls på 64. :)

Sitter og jobber ganske rolig og sjekket nå at jeg har puls på 58, når jeg er helt avslappet på sofaen er den nok et par lavere. Har bestandig hatt ganske lav puls, og forsåvidt ganske lavt blodtrykk også 

Endret av Ekstra
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken hvilepuls er vanlig og ha da? 

Google er fint av og til, f.eks. Puls - Hva er normal hvilepuls når man sover? (dagbladet.no)

Står her at normal hvilepuls for kvinner er 70, jeg trodde det var lavere. Jeg er visst unormal 😅

Annonse

Nicklusheletida

Denne tråden hadde jeg glemt. Var det virkelig så lavt ja. Jeg målte for noen uker siden og da var den 104/ 71. Fortsatt er det slik at jeg kan bli litt svimmel når jeg reiser meg fort opp, så det varierer nok mye.

påskelilje skrev (6 timer siden):

Har nettopp hatt helseundersøkelse (kosthold og livsstil) på jobben. Blodtrykket mitt hadde økt litt (121/78), men var visst fremdeles lavt og fint. Fikk målt metabolisk alder, og den var 6 år eldre enn det jeg er 😳😳😳 Hadde trodd jeg lå omtrent på riktig alder 🙃😁 Men jeg fikk "grønt lys" på de fleste punktene, så det var jo bra!

Hva bidro negativt?

Hvis blodtrykket blir så lavt at en stadig får besvimelsestendenser når en reiser seg - ortostatisk hypotensjon, kan dette behandles med godt med drikke og noe salt, kompresjonsstrømper på bena, og i verste fall medisinen Florinef.

Noen mener en kan spise lakris, men det har jeg ikke sett dokumentasjon på.

nachnoo skrev (13 minutter siden):

Noen mener en kan spise lakris, men det har jeg ikke sett dokumentasjon på.

Lakris kan riktignok gikk høyt blodtrykk, men det gjør også mange andre farlige ting med kroppen, så det er dessverre ikke noe godt råd mot lavt blodtrykk. Faktisk kan det være livsfarlig å få i seg for mye lakris over noen få uker bare, og det er ikke store mengder vi snakker om heller.

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Lakris kan riktignok gikk høyt blodtrykk, men det gjør også mange andre farlige ting med kroppen, så det er dessverre ikke noe godt råd mot lavt blodtrykk. Faktisk kan det være livsfarlig å få i seg for mye lakris over noen få uker bare, og det er ikke store mengder vi snakker om heller.

Det er korrekt. Det skal doseres lavt, og en bør ha tilgang til BT-måling.

påskelilje
frosken skrev (3 timer siden):

Hva bidro negativt?

Høy fettprosent, lav muskelmasse, lav vannprosent, litt forhøyet bmi (28). Litt skuff, siden jeg helt klart har større muskelmasse nå ift for f.eks 3-4 år siden.

Hadde lite fett rundt indre organer (visceralt fett), så det var jo bra!

Endret av påskelilje

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...