Gå til innhold

Mitt første ivf forsøk / ivf prosessen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenkte å skrive i dagboken her inne, men liker å skrive som anonym. Skriver derfor litt om mitt ivf forsøk og hva jeg opplever i prosessen her. 

Jeg føler meg gal som forsøker dette. Har 2 voksne barn. Men jeg lykkes aldri med å få flere barn. Men Legene var helt uenige i diagnoser. En lege sa pcos . Men ville ikke ta hormonprøver. En lege sa at det var garantert ikke pcos. Men at det måtte være noe kjemisk usynlig . Noen sa at alt er bra med meg. Årene gikk og jeg traff en barnløs mann. Vi bestemte oss for å forsøke å få barn sammen. 

Pga alderen min ble vi rådet til å bruke donor. Jeg har mye egg. Men pga alder og med tanke på dårlig med tid på å teste egne egg så valgte vi donor. De søkte etter en donor i juni i fjor. Og allerede på høsten i fjor hadde donorer donert egg. Det ble tilslutt til 5 embryo. Og de ligger på frys. 

Jeg begynte på medisin / østrogen i starten av denne uken. Har forløbig ikke merket til noen bivirkninger.  Jeg som er så skeptisk til medisiner generellt.  Nå skal jeg om få dager reise utenlands og ta ultralyd på klinikken og deretter innsett.  

Utrolig hva legene kan få til i dag. Noen som har opplevd denne prosessen eller har tanker om slik prosess osv? 

Jeg forsøker å lese meg opp overalt om både metodene de bruker i ivf osv . Er rart å tenke på at et embryo kan ligge på frys i nesten ett år før de skal sette det inn. . Hadde ikke trodd at det gikk ann. Spørsmål mitt er om hvordan de gjør det når embryo skal tines. Har lest at det er 90 prosent sjanse for at et embryo overlever opptiningen . 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er embryoene laget med din manns sperm? Da får ha ihvertfall egne barn. Synes du er snill som gjør dette for han. Lykke til med prosessen! 

Anonymkode: d8c6d...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er embryoene laget med din manns sperm? Da får ha ihvertfall egne barn. Synes du er snill som gjør dette for han. Lykke til med prosessen! 

Anonymkode: d8c6d...128

Takk  :)Ja embryoene er laget med min manns sperm. Han er veldig glad for at jeg er villig til å gå igjennom dette, og for at han mulig vil da få sjansen til å kanskje lykkes med å få egne barn. 

Jeg har 2 genetiske barn. Og jeg vet hvor stort et barneønske kan være. Og jeg forstår ønsket hans. 

Det som jeg er overrasket over er at eggdonoren er villig til å gå gjennom hormonkurer og inngrep for å hente ut egg. Jeg forsøker å sette meg inn i hvorfor en person velger å donere egg. Har forsøkt å lese litt rundt på nettet om det. 

 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som jeg er overrasket over er at eggdonoren er villig til å gå gjennom hormonkurer og inngrep for å hente ut egg. Jeg forsøker å sette meg inn i hvorfor en person velger å donere egg. Har forsøkt å lese litt rundt på nettet om det. 

Godt betalt, kanskje? Et det norsk eller utenlandsk donor fra fattig land? Om det er norsk så gjøres det nok ikke for pengenes skyld. Kanskje vedkommende kvinne rett og slett har et genuint ønske om å hjelpe barnløse? :)

Anonymkode: d8c6d...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt betalt, kanskje? Et det norsk eller utenlandsk donor fra fattig land? Om det er norsk så gjøres det nok ikke for pengenes skyld. Kanskje vedkommende kvinne rett og slett har et genuint ønske om å hjelpe barnløse? :)

Anonymkode: d8c6d...128

Klinikken hadde ingen problemer med å finne en donor.  Det gikk hurtig når man tenker på at de søkte etter donor i juni og allerede to måneder etter var alt i gang med donering.  

Landet er fattigere enn Norge ja. Men det fungerer veldig bra likevel. Folk får sosialpenger. Folk får stønader ved arbeidsledigheten osv. Men jeg tenker allikevel tanken på at det kan være at vedkommende trengte desperat pengene av en eller annen årsak. Jeg ønsket åpen donor, altså der barnet kan velge å kontakte donor senere. Men de operere kun med anonym donor på klinikken.  Klinikken mener det er best når donor er anonym. Men der tror jeg mange har ulike syn. 

Jeg håper at ønsket hennes var å hjelpe barnløse eller at hun også hadde et ønske om å spre sine gener. Har hørt om de som selv ikke ønsker barn, men donerer. Dette med donor er en komplisert sak. Mange mennesker har nok delte syn om det. 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men de operere kun med anonym donor på klinikken.  Klinikken mener det er best når donor er anonym.

Men fikk dere se bilde av donoten i det minste? Og vite om utseendetrekk, personlighet, utdannelse, osv? 

Anonymkode: d8c6d...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Klinikken hadde ingen problemer med å finne en donor.  Det gikk hurtig når man tenker på at de søkte etter donor i juni og allerede to måneder etter var alt i gang med donering.  

Landet er fattigere enn Norge ja. Men det fungerer veldig bra likevel. Folk får sosialpenger. Folk får stønader ved arbeidsledigheten osv. Men jeg tenker allikevel tanken på at det kan være at vedkommende trengte desperat pengene av en eller annen årsak. Jeg ønsket åpen donor, altså der barnet kan velge å kontakte donor senere. Men de operere kun med anonym donor på klinikken.  Klinikken mener det er best når donor er anonym. Men der tror jeg mange har ulike syn. 

Jeg håper at ønsket hennes var å hjelpe barnløse eller at hun også hadde et ønske om å spre sine gener. Har hørt om de som selv ikke ønsker barn, men donerer. Dette med donor er en komplisert sak. Mange mennesker har nok delte syn om det. 

Anonymkode: f9ab9...790

Det er i grunnen interessant dette med dosering av egg og sperm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men fikk dere se bilde av donoten i det minste? Og vite om utseendetrekk, personlighet, utdannelse, osv? 

Anonymkode: d8c6d...128

Donoren er anonym. Får ikke vite annet enn at donor har vært gjennom tester og skal ikke ha noen sykdom / psykisk sykdom og heller ingen genetiske arvelige sykdommer. Men nei vet ikke hvordan donoren ser ut. Eneste jeg vet er at hun skal være fra landet der klinikken er. 

cilie skrev (36 minutter siden):

Har ikke en slik klinikk donerte egg liggende? 

Jeg ville også trodd det. Men de sa at de måtte søke etter. Men jeg ville ha trodd at en slik klinikk skulle hatt egg liggende. Mulig den som donerte kun donerte til oss. For det ble 5 embryo av det. Og det er også vanlig ved ivf med eget uttak. Foreks en spermdonor for ofte langt flere "barn " enn hva en eggdonor gjør. 

Glitter skrev (24 minutter siden):

Det er i grunnen interessant dette med dosering av egg og sperm. 

Det er det. Jeg har sett en del videoer på youtube om dette. 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (29 minutter siden):

Det er i grunnen interessant dette med dosering av egg og sperm. 

Synes denne videoen var interessant der et eggdonorbarn forteller om sine tanker av situasjonen: 

 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har et vanskelig valg. Og det er om jeg skal få satt inn ett embryo eller to. Det var en lege som sa at han rådet til å sette inn to fordi da øker sjansen til å lykkes. Men jeg er redd det da blir tvillinger. 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har et vanskelig valg. Og det er om jeg skal få satt inn ett embryo eller to. Det var en lege som sa at han rådet til å sette inn to fordi da øker sjansen til å lykkes. Men jeg er redd det da blir tvillinger. 

Anonymkode: f9ab9...790

Dette må jo du og mannen din bli enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Dette må jo du og mannen din bli enige om.

Han har ikke barn fra før, men stemmer for 2 embryo for å øke sjansen på å få et barn. Mens jeg er i en annen situasjon. Har to voksne barn og tenker at å få 4 barn er mye i livet. Men å sette inn to betyr at sjansen for å lykkes med ett av embryoene er større. Har forsøkt å lest litt om det og forstår det slik at det er fåtall som får tvillinger selv om det settes inn 2. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg tenker at når 2 befruktede egg ligger der inne så hvorfor skal ikke begge feste seg ?  

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at når 2 befruktede egg ligger der inne så hvorfor skal ikke begge feste seg ?  

Da kan du jo like gjerne spørre hvorfor egget ikke fester seg (og det skjer ofte) når man setter inn bare ett? Noen ganger lykkes det på første forsøk, noen lykkes aldri. 

Tidligere satte man ofte inn to. Nå tror jeg man som regel bare setter inn ett på første forsøk. Så prøver man evt. med to i senere runder.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har to voksne barn og tenker at å få 4 barn er mye i livet.

Tenk også på at tvillinger øker risikoen for at de blir født (altfor) tidlig. Jeg mener ikke å skremme deg, men alle flerlingesvangerskap innebærer en viss risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (11 minutter siden):

Da kan du jo like gjerne spørre hvorfor egget ikke fester seg (og det skjer ofte) når man setter inn bare ett? Noen ganger lykkes det på første forsøk, noen lykkes aldri. 

Tidligere satte man ofte inn to. Nå tror jeg man som regel bare setter inn ett på første forsøk. Så prøver man evt. med to i senere runder.

Tenk også på at tvillinger øker risikoen for at de blir født (altfor) tidlig. Jeg mener ikke å skremme deg, men alle flerlingesvangerskap innebærer en viss risiko.

Ja må være noe med at egget kan få problemer med å feste seg. Rart hvordan det fungerer. Skulle jo tro at når befruktningen først er skjedd så ville  alt annet gå automatisk men slik er det nok ikke. Klinikken sier at de tror det er nesten 100 prosent sjanse for å lykkes med donoregg. Men jeg leser at det står ellers at ca 30 prosent  lykkes per ivf behandling. Men det er mange faktorer som kommer inn i bildet.

Nå bruker vi donoregg etter råd fra legene. Men hadde vi ikke brukt donoregg skal sjansen være ganske så minimalliten pga min alder. Langt mindre enn 30 prosent. Også spørsmålet er jo også om hvorfor jeg aldri ble gravid etter å ha fått siste barnet mitt. Det og har litt å si tror jeg. Det er jo 20 år uten å lykkes. Men alt ser bra ut men hva som er årsaken og om den kan påvirke til at ivf mislykkes eller ikke er noe jeg ikke vet. Eksen/ far til mine barn adde lavt antall levende sædceller. Noe som det kunne gå 7 år å bli gravid på. Vi fikk ikke barn de siste 6 årene vi var sammen. Da forsøkte vi. Legene mente at det er en usynlig feil i tillegg hos meg. Han lykkes etter at det ble slutt med å få et barn til. Nå i nytt forhold er jeg blitt eldre og eggene kan være dårligere uansett. Men etter utallige undersøkelser er jeg spent på hva de på klinikk i utlandet finner ut kontra de norske. De skal ta en sjekk med ultralyd i forkant av innsett. 

 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg skal gi deg et råd så er det å IKKE gå med på å sette inn to embryoer når du tenker at tvillinger vil bli for slitsomt og voldsomt. Ønsker du deg ikke tvillinger må du ikke finne på å sette inn to, for risikoen er jo der i stor grad. 

Anonymkode: d8c6d...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg skal gi deg et råd så er det å IKKE gå med på å sette inn to embryoer når du tenker at tvillinger vil bli for slitsomt og voldsomt. Ønsker du deg ikke tvillinger må du ikke finne på å sette inn to, for risikoen er jo der i stor grad. 

Anonymkode: d8c6d...128

Jeg tror at risikoen for tvillinger er stor om man setter inn to. Men leser litt forskjellig. I Norge setter de helst inn ett i første forsøk. Og jeg tror på at det må være det beste. Å få tvillinger betyr et mer risikabelt svangerskap også. Jeg håper på at vi får ett barn men to blir for risikabelt, tenker jeg. 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror at risikoen for tvillinger er stor om man setter inn to. Men leser litt forskjellig. I Norge setter de helst inn ett i første forsøk. Og jeg tror på at det må være det beste. Å få tvillinger betyr et mer risikabelt svangerskap også. Jeg håper på at vi får ett barn men to blir for risikabelt, tenker jeg. 

Anonymkode: f9ab9...790

Jeg er enig med deg. Sett inn bare ett når det er det du ønsker. 

Anonymkode: d8c6d...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med deg. Sett inn bare ett når det er det du ønsker. 

Anonymkode: d8c6d...128

Det beste er å bære fram et barn med tanke på risikoer og mye utfordringer ja. Jeg forsøker å lese om sjansen for å få flere barn ved innsett av to embryo. Er vel en grunn til at flere prøverørsbarn blir tvillinger.  

Jeg var meget skeptisk til medisinen som jeg bruker i forkant av innsett.  Dette er fjerde dag på estrofem / østrogen. Jeg føler meg faktisk i bedre form og mer opplagt enn vanlig. Føler meg også i godt humør.  Ingen bivirkninger sålangt. Men leser litt ulikt om estrofem. For dem som er i overgangsalderen så kan tilskudd av østrogen være godt for formen. Jeg er ikke i overgangsalderen ennå. Men det sjokket meg at jeg ikke kjenner meg dårlig på medisinen. Men det er kun fjerde dagen da. Men leser om de som kjenner ingenting til av at de er på østrogen før innsett. 

Anonymkode: f9ab9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...