Gå til innhold

Overspising.


Gondor

Anbefalte innlegg

Jeg overspiser for tiden og i dag var det helt ekstremt. Dette er selvfølgelig ikke forenlig med slankekur. Hva skal jeg gjøre? Jeg får et intenst behov for å spise, men nyter ikke maten. Jeg har kuttet ut Cola uten sukker. Kan det ha noe med saken å gjøre? Noe sier meg at jeg på et eller annet vis må roe ned, men det er vanskelig når panikken får taket og den eneste utveien virker som å spise mat. Jeg spiser veldig fort så det er ingen nytelse forbundet med det. 

Håper noen har forklaring, tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gondor skrev (27 minutter siden):

Jeg overspiser for tiden og i dag var det helt ekstremt. Dette er selvfølgelig ikke forenlig med slankekur. Hva skal jeg gjøre? Jeg får et intenst behov for å spise, men nyter ikke maten. Jeg har kuttet ut Cola uten sukker. Kan det ha noe med saken å gjøre? Noe sier meg at jeg på et eller annet vis må roe ned, men det er vanskelig når panikken får taket og den eneste utveien virker som å spise mat. Jeg spiser veldig fort så det er ingen nytelse forbundet med det. 

Håper noen har forklaring, tips og råd!

For meg er det eneste som hjelper, det å spise nok hver dag. Og med jevne mellomrom, + og samtidig jobbe med psyken.  Drikker selv mye brus uten sukker og min erfaring er at det ikke har noe å si på overspisingen. 

Fikk et råd av @frosken en gang om å øke matinntaket til ca 2500, da ville jeg lettere få kontroll over overspisingen. Og når jeg da fikk kontroll, så kunne jeg gå ned på antall kalorier.  Det fungerte noenlunde for meg (ved 2500 så vil vekta mi stå noenlunde stille)

Min erfaring er at jeg bare kan ligge ca 500 i kaloriunderskudd hver dag (i gode perioder) Spiser jeg mindre enn det, så mister jeg kontroll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (22 timer siden):

For meg er det eneste som hjelper, det å spise nok hver dag. Og med jevne mellomrom, + og samtidig jobbe med psyken.  Drikker selv mye brus uten sukker og min erfaring er at det ikke har noe å si på overspisingen. 

Fikk et råd av @frosken en gang om å øke matinntaket til ca 2500, da ville jeg lettere få kontroll over overspisingen. Og når jeg da fikk kontroll, så kunne jeg gå ned på antall kalorier.  Det fungerte noenlunde for meg (ved 2500 så vil vekta mi stå noenlunde stille)

Min erfaring er at jeg bare kan ligge ca 500 i kaloriunderskudd hver dag (i gode perioder) Spiser jeg mindre enn det, så mister jeg kontroll.

 

Takk for svar! Jeg har fått et veldig vanskelig forhold til mat. Jeg får dårlig samvittighet for hver bit jeg putter i meg. Men nå kommer jeg på noe; før sommeren hadde jeg en periode hvor jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle slanke meg og at kroppen min er fin nok som den er. Da slappet jeg mere av og fikk et mye bedre forhold til meg selv og mat. Kanskje noe å etterstrebe? Sånn som det er nå er jeg redd for å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gondor skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Jeg har fått et veldig vanskelig forhold til mat. Jeg får dårlig samvittighet for hver bit jeg putter i meg. Men nå kommer jeg på noe; før sommeren hadde jeg en periode hvor jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle slanke meg og at kroppen min er fin nok som den er. Da slappet jeg mere av og fikk et mye bedre forhold til meg selv og mat. Kanskje noe å etterstrebe? Sånn som det er nå er jeg redd for å spise. 

Kjenner til det å ha dårlig forhold til mat og kropp. Ja, jeg tror at svaret kan ligge i det og ikke slanke seg, men prøve å være fornøyd slik en er.  I gode perioder så tusler vekta mi nedover.  Mye fordi jeg da er mer aktiv og selvfølgelig fordi jeg da ikke overspiser så grasalt.  Selv prøver jeg nå å konsentrere meg om å ta gode valg, samt å spise etter klokka. Det fungerer noenlunde for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med dårlig forhold til mat og kropp, å få dårlig samvittighet når man spiser. Det jeg gjør nå er å spise mye på lørdag og heller skjerpe meg de andre dagene, da holder jeg vekten stabil. Men har lyst mer ned da men føler ikke at det går for øyeblikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må lære av egen erfaring og begynne og akseptere kroppen min som den er. Jeg har en stemme inni meg som sier at jeg ikke har lov til å akseptere meg selv før jeg har gått ned et visst antall kilo. Jeg har stor mage, lår, rumpe og pupper. Jeg burde gå ned av helsemessige årsaker, men det er ikke god nok motivasjon for meg. Hva viss jeg klarte å roe meg ned og spise normalt uten å få dårlig samvittighet? Det hadde jo vært mye bedre! Får jobbe med meg selv. Jeg vil tilbake til hvordan jeg hadde det i våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (På 28.9.2021 den 2.23):

For meg er det eneste som hjelper, det å spise nok hver dag. Og med jevne mellomrom, + og samtidig jobbe med psyken.  Drikker selv mye brus uten sukker og min erfaring er at det ikke har noe å si på overspisingen. 

Fikk et råd av @frosken en gang om å øke matinntaket til ca 2500, da ville jeg lettere få kontroll over overspisingen. Og når jeg da fikk kontroll, så kunne jeg gå ned på antall kalorier.  Det fungerte noenlunde for meg (ved 2500 så vil vekta mi stå noenlunde stille)

Min erfaring er at jeg bare kan ligge ca 500 i kaloriunderskudd hver dag (i gode perioder) Spiser jeg mindre enn det, så mister jeg kontroll.

 

Ja, dette er det som fungerer for meg når jeg faller inn i overspising. Kan ikke med en gang begynne å gå ned det jeg har gått opp. Jeg må stabilisere meg først. Spise sunt og næringsrikt. 

Gondor skrev (44 minutter siden):

Jeg tror jeg må lære av egen erfaring og begynne og akseptere kroppen min som den er. Jeg har en stemme inni meg som sier at jeg ikke har lov til å akseptere meg selv før jeg har gått ned et visst antall kilo. Jeg har stor mage, lår, rumpe og pupper. Jeg burde gå ned av helsemessige årsaker, men det er ikke god nok motivasjon for meg. Hva viss jeg klarte å roe meg ned og spise normalt uten å få dårlig samvittighet? Det hadde jo vært mye bedre! Får jobbe med meg selv. Jeg vil tilbake til hvordan jeg hadde det i våres.

Jeg klarer periodevis å spise normalt uten dårlig samvittighet, og det er veldig befriende. Men så begynner jeg igjen med å slite med å spise for mye, eller jeg finner ut at jeg vil gå ned noe fordi jeg hater kroppen min, og dermed begynner å henge meg opp i alt jeg putter i munnen igjen. Det er veldig slitsomt. 

Skulle gjerne gitt deg svar på hvordan akseptere seg selv, men det har jeg ikke. Sliter med det uansett om jeg har vært overvektig eller tynn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...