Gå til innhold

Dyrker du grønnsaker selv?


Lillemus

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg begynt å dyrke litt grønnsaker selv og det er så moro!  I sommer bygde vi drivhus og jeg har masse planer til neste år! Følelsen av å stikke bort i grønnsakshagen og hente inn et par gulrøtter og pastinakker til fiskesuppa er ubetalelig! ❤️ 

Hva dyrker du? Jeg har planer for neste år, men om det blir noe av alt vet jeg ikke, men på lista står i alle fall tomater, paprika, chili, agurk, gulrot, pastinakk, sellerirot, blomkål, knutekål og rødbeter så langt. I tillegg har vi epletrær (plantet i år), plommetre (4 år gammelt), bringebær, blåbær, rips og bittelitt solbær, stikkelsbær (plantet i år) og svartsurbær. Det er fantastisk å se de bittesmå frøene spire og vokse og bli til mat! Og så smaker det jo så mye bedre når man har dyrket det selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gulrøtter er absolutt lettest å få til. Vi har sånne små drivhus som står på pallekarmer. Gulrøttene ble en stor suksess.

Vi hadde også knutekål og sellerirot. Knutekålen ble fin, men vi greide ikke å spise alt før de ble trevlete (skjer ganske fort).

Sellerirota så lovende ut, men den skal jo ikke høstes før seint på høsten. I det siste har vi slurvet med vanninga, og dermed ser det ut til at det går galt med alle sammen 😟.

Tomater har vi stående i sørveggen, siden de blir for høye i de små drivhusene. Har hatt 3 planter med flott avling. Høstet inn de siste (som da var grønne) for et par uker siden, og de har alle modnet seg fint på kjøkkenbenken.

Hvis du har drivhus av en viss størrelse tror jeg du må sørge for selv-vanning, ellers er det utrolig mye oppfølging.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (51 minutter siden):

Gulrøtter er absolutt lettest å få til. Vi har sånne små drivhus som står på pallekarmer. Gulrøttene ble en stor suksess.

Vi hadde også knutekål og sellerirot. Knutekålen ble fin, men vi greide ikke å spise alt før de ble trevlete (skjer ganske fort).

Sellerirota så lovende ut, men den skal jo ikke høstes før seint på høsten. I det siste har vi slurvet med vanninga, og dermed ser det ut til at det går galt med alle sammen 😟.

Tomater har vi stående i sørveggen, siden de blir for høye i de små drivhusene. Har hatt 3 planter med flott avling. Høstet inn de siste (som da var grønne) for et par uker siden, og de har alle modnet seg fint på kjøkkenbenken.

Hvis du har drivhus av en viss størrelse tror jeg du må sørge for selv-vanning, ellers er det utrolig mye oppfølging.

 

I år er jeg veldig fornøyd med gulrøttene og skal straks høste de siste og de siste pastinakkene, i fjor ble de bare knøttsmå. Står i pallekarm uten minidrivhus hos meg.

Knutekål og sellerirot er nye grønnsaker, men det blir artig å prøve!

Har planer om å ha tomater, chili, paprika og agurk i drivhuset ja og vet at jeg antagelig må løpe som en tulling med vannkanne... Har ikke noe selvvanningsanlegg foreløpig, men det kan jo endre seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Plasserte på gøy roten til en stangselleri i vann i vår. Nå har den vokst seg stor.

Jeg trodde aldri at de kunne trives i dette klimaet. Men på kjøkkenet hos mamma så gjør den tydeligvis det 😅

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde planer om drivhus, men det ble potetåker der i stedet i år 😄 Så vi fikk masse poteter, og i tillegg har jeg hatt grønnkål på friland for første gang, og de ble så store! Brukte litt av dem til middag i går, og de kan stå langt utover vinteren. Jeg har også jordskokk. De skal jeg ta opp til helga. Har ellers mynte, gressløk, oregano og jordbær (men jordbærene ble i størrelse mini-markjordbær 😄 )

Selleri kunne jeg tenke meg neste år!

Vi har en del brunsnegler. De likte ikke grønnkålen, så det var supert. Hadde trodd at de ikke likte tagetes, som jeg hadde sådd innimellom, men det var visst en favoritt 😞 Ringblomster derimot, holdt de seg stort sett unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Vi hadde planer om drivhus, men det ble potetåker der i stedet i år 😄 Så vi fikk masse poteter, og i tillegg har jeg hatt grønnkål på friland for første gang, og de ble så store! Brukte litt av dem til middag i går, og de kan stå langt utover vinteren. Jeg har også jordskokk. De skal jeg ta opp til helga. Har ellers mynte, gressløk, oregano og jordbær (men jordbærene ble i størrelse mini-markjordbær 😄 )

Selleri kunne jeg tenke meg neste år!

Vi har en del brunsnegler. De likte ikke grønnkålen, så det var supert. Hadde trodd at de ikke likte tagetes, som jeg hadde sådd innimellom, men det var visst en favoritt 😞 Ringblomster derimot, holdt de seg stort sett unna.

Jeg hadde både grønnkål og rosenkål i år, de er fullstendig gjennomhullet av små snegler. ☹️ Ringblomstene har klart seg fint, den siste blomstrer fremdeles! 

Satte poteter i vår, så gikk vi over til lavkarbo og sluttet å spise det. 🙄 Men svigerfar har fått forsyne seg fritt og jeg har gitt bort noe. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (9 minutter siden):

Plasserte på gøy roten til en stangselleri i vann i vår. Nå har den vokst seg stor.

Jeg trodde aldri at de kunne trives i dette klimaet. Men på kjøkkenet hos mamma så gjør den tydeligvis det 😅

Det har jeg gjort med vårløk også - de vokste som bare det i kjøkkenvinduet. 😃 Stangselleri kan man vel dyrke i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp satt jordskokk i en pallekarm, er spent på om det kommer flere til våren 😇

Ellers har jeg kun erfaring med gressløk…

Anonymkode: 5ce18...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har nettopp satt jordskokk i en pallekarm, er spent på om det kommer flere til våren 😇

Ellers har jeg kun erfaring med gressløk…

Anonymkode: 5ce18...744

Jordskokk har jeg ikke prøvd, men den skal vel være relativt grei å få til? Må se om jeg kan få tak i en rot eller to kanskje. :) 

Gressløk har jeg også ja - en plante jeg kjøpte på Rema for sikkert 10 år siden! Har vært flyttet flere ganger, men vokser og gror. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (2 timer siden):

Det har jeg gjort med vårløk også - de vokste som bare det i kjøkkenvinduet. 😃 Stangselleri kan man vel dyrke i Norge? 

Kan vel dyrke det meste så lenge man tilrettelegger temperaturer.

Jeg gjorde bare på gøy, og tok bare noen dager før den hadde forandret seg. Så jeg bestemte meg for å fortsette å la den stå for å se hvor stor den blir. Ingenting jeg har tilrettelagt. Viste seg bare at den trivdes på kjøkkenet. Og nå er den som en blomst med masse blader/grener. Selve selleristanga har ikke blitt så høy enda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke, antakelig fordi jeg ble overeksponert for bærplukking og annen matsanking i barndommen. Høres jo fint ut når det funker, men jeg er fornøyd med utvalget på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg hatt diverse urter, vårløk og gressløk, chili, tomater, og noe bær (rips, jordbær og solbær). Jeg er heldig og får plukke plommer og epler av venner med større hage enn meg, og plukker kirsebær fra treet jeg plantet for 10-12 år siden utenfor huset der eksen fremdeles bor.

Jeg har ikke drivhus, men skal sette opp et lite ett neste år. Jeg har derfor plantet chili og tomater inne (mars kanskje?), og latt dem stå ute på terrassen i sommer (fra juni). Begge deler ble store med både kraftige stammer og gir fremdeles avling, så drivhus har ikke vært nødvendig i år. Men det var uvanlig mange soldager her i sommer da :)

Jeg fryser og tørker masse spiselig, og skal berge gjennom vinteren både med det jeg har høstet av timian, ramsløk, sopp, peppermynte, plommer, ripsgele, jordbær- og bringebærsyltetøy og solbærgele. I tillegg skal jeg berge fram til jul med selvfisket fisk, egenprodusert fiskegrateng, fiskekaker og krabbekjøtt. 

#dagensl_snikskryt_der_altså :P 

Gulerøtter og poteter og sånn satte vi et par år mens jr var liten av pedagogiske årsaker, men sånt kjøper jeg heller i butikken nå. Kunne imidlertid tenkt meg å sette neper, reddiker og jordskokk neste år - dette er det mer stas å høste syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 timer siden):

I år har jeg hatt diverse urter, vårløk og gressløk, chili, tomater, og noe bær (rips, jordbær og solbær). Jeg er heldig og får plukke plommer og epler av venner med større hage enn meg, og plukker kirsebær fra treet jeg plantet for 10-12 år siden utenfor huset der eksen fremdeles bor.

Jeg har ikke drivhus, men skal sette opp et lite ett neste år. Jeg har derfor plantet chili og tomater inne (mars kanskje?), og latt dem stå ute på terrassen i sommer (fra juni). Begge deler ble store med både kraftige stammer og gir fremdeles avling, så drivhus har ikke vært nødvendig i år. Men det var uvanlig mange soldager her i sommer da :)

Jeg fryser og tørker masse spiselig, og skal berge gjennom vinteren både med det jeg har høstet av timian, ramsløk, sopp, peppermynte, plommer, ripsgele, jordbær- og bringebærsyltetøy og solbærgele. I tillegg skal jeg berge fram til jul med selvfisket fisk, egenprodusert fiskegrateng, fiskekaker og krabbekjøtt. 

#dagensl_snikskryt_der_altså :P 

Gulerøtter og poteter og sånn satte vi et par år mens jr var liten av pedagogiske årsaker, men sånt kjøper jeg heller i butikken nå. Kunne imidlertid tenkt meg å sette neper, reddiker og jordskokk neste år - dette er det mer stas å høste syns jeg.

Wow! Så gøy! 

Jeg synes gulrøttene smaker mye bedre når jeg henter dem rett inn fra hagen enn de som kjøpes på butikken så jeg skal så neste år også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gondor skrev (2 timer siden):

Setter ned urter i balkongkassen min og bruker det i mat.

Herlig! Jeg har også litt urter, men akkurat dem er jeg alt for lite flink til å bruke. Satte ned hvitløk i fjor høst, de skal stå over vinteren, men det ble ikke noe av dem hos meg. Av 48 fedd settehvitløk ble det 5-6 bittesmå løker bare, så det gidder jeg ikke prøve igjen til neste år! Har mye annet jeg kan bruke den plassen til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...