Gå til innhold

Hvilken metode bruker du for vektnedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg teller kalorier. Mitt dagsbehov er ca 2000 kcal. For å gå ned i vekt må jeg ligge lavere enn det. Klarer det gjennom ukedagene, men når helgen kommer spiser jeg meg opp igjen da en plate sjokolade og en pose potetgull alene er over dagsbehovet for kalorier. Resultatet blir da at jeg ikke går ned i vekt. Men jeg klarer ikke å legge bort sjokoladen og potetgullet i helgene. Litt kos må jeg jo ha å se frem til. Noen råd? 

Anonymkode: 26b89...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg teller kalorier. Mitt dagsbehov er ca 2000 kcal. For å gå ned i vekt må jeg ligge lavere enn det. Klarer det gjennom ukedagene, men når helgen kommer spiser jeg meg opp igjen da en plate sjokolade og en pose potetgull alene er over dagsbehovet for kalorier. Resultatet blir da at jeg ikke går ned i vekt. Men jeg klarer ikke å legge bort sjokoladen og potetgullet i helgene. Litt kos må jeg jo ha å se frem til. Noen råd? 

Anonymkode: 26b89...6a8

Både mannen og jeg spiser lavkarbo og for oss funker det helt gull! :D Søtsuget forsvant etter en liten uke og vi storkoser oss med deilig og skikkelig mat (lager det meste fra bunnen av, men spiser noe ferdigmat som pølser, fiskekarbonader og slikt også altså). 

Lavkalori har aldri fungert for meg, da må jeg ligge så lavt i kaloriinntak (når man er bare 152 cm høy skal det veldig lite til!) at jeg føler jeg ikke får spist noe. Dessuten er det alt for mye pes å telle kalorier for det sklir ut temmelig kjapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra beregninger er mitt kaloribehov på 2300 kcal per døgn. For å gå ned burde jeg altså innta færre kalorier enn dette. Jeg begynte å telle kalorier i mai, og hadde i mai, juni og juli et snitt på rundt 1800 per døgn (da hadde jeg altså allerede begynt å skjerpe meg - vil tro at jeg i vinter inntok rundt 2300 i snitt). Vekta begynte å krype nedover, men veldig seint. I slutten av juli begynte jeg å trene styrke 2-3 ganger per uke, samtidig som jeg har fortsatt å telle kalorier hver eneste dag. Jeg har sluppet litt opp de siste ukene, og har nå et snitt på nærmere 1900 (var nedi 1600 i snitt i august). Vil gjerne gå ned noen kilo til, så jeg må stramme inn litt igjen nå.

Passer på å få i meg proteinrik mat, det holder meg mett lenge. Det er kosematen det blir for mye av. En typisk hverdag kan jeg innta ca 1400 kcal, mens en lørdag kan være på 2300-2500.

Konklusjonen min er at mitt faktiske energibehov ligger nok på rundt 1900 kcal per døgn, og ikke 2300 som jeg beregnet (alder + vekt + høyde + kjønn + stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden). Dette betyr at det faktisk ikke er rom for særlige utskeielser dersom jeg skal holde vekta nede 😞 Men jeg er god og mett hver dag, sulter meg aldri, og gir meg altså lov til å skeie ut litt innimellom. Men det må ikke bli for ofte 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...