Gå til innhold

Hva skal du ha til middag i dag?


Glitter

Anbefalte innlegg

Shira! skrev (1 minutt siden):

I dag hadde vi pasta med strimler av hjortekjøtt i fløtesaus.

Stekte kjøttet, lot det koke i litt vann en god stund slik at det ble mørere. Brukte matfløte, kan også bruke lett matfløte. Sper med litt pastavann. 
Hadde oppi stekt sopp og løk, brokkoli. Skulle ha spinat oppi, men så hadde jeg ikke det.
Blander pastaen oppi sausen.

Jeg hiver oppi det jeg har av grønnsaker som oftes, men grønnsakskuffa var litt slunken i dag.

Parmesanflak på toppen.

Oi det hørtes godt ut. Bortsett fra at jeg har vel aldri smakt hjort. Ligner det på elg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (1 minutt siden):

Oi det hørtes godt ut. Bortsett fra at jeg har vel aldri smakt hjort. Ligner det på elg?

Jeg har ikke spist så mye elg.

Hjortekjøttet vi har er lite viltsmak på, det er partert veldig fint, så vi bruker det på samme måte som okse. Unntaket er kjøttdeigen, vi bruker det også, men det er mye magrere enn vanlig kjøttdeig, så det er noen ting vi foretrekker å ha okse eller spe med oksekjøttdeig.

 

Jeg lagde omtrent det samme med ytrefilet av okse (billigste de hadde på REMA), det ble så og si samme smak. Jeg krydrer kjøttbitene mens jeg steker, som oftes med bare salt og pepper. 
Cluet er å ha litt størrelse på bitene, steke på god varme for å lukke porene, så la det koke. Da blir kjøttet mørere, spesielt om det er mindre mørt kjøttstykke. Får både smak fra stekingen og smak på vannet.

 

Jeg elsker pasta. Jeg forguder alt-i-en-panne. Så jeg prøver å ha mye grønnsaker i, siden jeg strengt tatt ikke har godt av å spise alt for mye pasta 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempe dårlig til å lage meg ordentlig middag. Et sted jeg oppholder meg mye, har billig middagsservering 3 ganger i uka. Så i dag spiste jeg der og i dag var det ovnsbakt laks med poteter, en slags grønsaksblanding og blomkål puré.  Kjempe godt. Det gjør seg med ordentlig middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Det er jo ganske godt egentlig, jeg bare lager sjeldent middag med poteter hjemme. Eller sånn type husmannskost da. 

Det ble stekt fiskepudding (hadde ikke fiskekaker), poteter, salat, stekt løk, purre og grønnkål, samt remulade 😊

Det ble godt, synes jeg! Dattera likte ikke puddingen, men spiste det andre 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Åja. Det så jo veldig godt ut da! :) Jeg er også glad i asiatisk, men jeg er ikke så god på å lage hjemmelaget mat altså. Eller jeg kan det, men det blir jo fort litt enklere løsninger. Nå var jo den der oppskriften lett da, men det er jo litt ekstra å kjøpe inn og slikt. 

Ja trikset med asiatisk mat er egentlig bare å "bygge opp" et lager med basisvarer, for de har du ganske lenge. Da har man grunnlag til å kunne lage ganske mange smakfulle og enkle retter :) 

 

Shira! skrev (1 time siden):

Den må jeg prøve! Veldig glad i asiatisk mat. 
Så er det supert med retter som er raske også, men med mye smak. Lett å bruke mye grønnsaker viss en vil.

Absolutt. Jeg har flere ganger gjort dem vegetariske ved å bruke tofu, sopp eller lignende. Blir kjempebra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det veldig enkelt hos oss. 5 egg vispet sammen, 1 liten kjøttpølse delt i små biter slengt oppi og noen småtomater som begynte å bli rynkete ble også delt og slengt oppi. Krydder i og så tømt i varm stekepanne, strødde over revet ost og la på lokk. Etter 10 min - en deilig omelett. 😊 Delte den på to altså, jeg spiste ikke 5 egg alene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

I dag ville jeg tømme kjøleskapet for grønnsaker som begynnte å bli slappe. Jeg prøver å unngå å kaste mat, så da ble det en gryte. 

Kappet opp vanlig løk, rødløk, vårløk, 2 paprikaer og tomater i biter. Stekte dette i en kasserolle sammen med en pakke karbonadedeig. Blander oppi ketchup og melk, salt og pepper.

Kokte spagetti til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (6 minutter siden):

I dag ble det veldig enkelt hos oss. 5 egg vispet sammen, 1 liten kjøttpølse delt i små biter slengt oppi og noen småtomater som begynte å bli rynkete ble også delt og slengt oppi. Krydder i og så tømt i varm stekepanne, strødde over revet ost og la på lokk. Etter 10 min - en deilig omelett. 😊 Delte den på to altså, jeg spiste ikke 5 egg alene! 

Denne bruker jeg også. Kan ha alt mulig av grønnsaker i en omelett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (18 minutter siden):

Denne bruker jeg også. Kan ha alt mulig av grønnsaker i en omelett:)

Ja, det er genialt! Hadde tenkt å sjekke en gammel paprika også, men jeg glemte det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist ørret med poteter og rømme.  Hadde resten av sure agurker fra et glass med, og noen få små tomater som begynte å bli rynkete.  I morgen skal jeg spise fiskekaker med stekt løk, epler og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke spist så mye elg.

Hjortekjøttet vi har er lite viltsmak på, det er partert veldig fint, så vi bruker det på samme måte som okse. Unntaket er kjøttdeigen, vi bruker det også, men det er mye magrere enn vanlig kjøttdeig, så det er noen ting vi foretrekker å ha okse eller spe med oksekjøttdeig.

 

Jeg lagde omtrent det samme med ytrefilet av okse (billigste de hadde på REMA), det ble så og si samme smak. Jeg krydrer kjøttbitene mens jeg steker, som oftes med bare salt og pepper. 
Cluet er å ha litt størrelse på bitene, steke på god varme for å lukke porene, så la det koke. Da blir kjøttet mørere, spesielt om det er mindre mørt kjøttstykke. Får både smak fra stekingen og smak på vannet.

 

Jeg elsker pasta. Jeg forguder alt-i-en-panne. Så jeg prøver å ha mye grønnsaker i, siden jeg strengt tatt ikke har godt av å spise alt for mye pasta 😅

Åh, kanskje jeg skulle prøvd å lage med okse da. :)

Jeg er ikke glad i sterk viltsmak. Det har ikke elg, men jeg har ikke en samboer som jakter lenger. 😛

Savannah skrev (35 minutter siden):

Jeg har spist ørret med poteter og rømme.  Hadde resten av sure agurker fra et glass med, og noen få små tomater som begynte å bli rynkete.  I morgen skal jeg spise fiskekaker med stekt løk, epler og poteter.

Det hørtes jo ut som en god kombinasjon da. Kanskje jeg skal teste det ut i neste uke. Men tror jeg hiver det i form i ovnen da kanskje, i stedet for å steke i panne. 

 

Nå har jeg tatt ut kyllingfilet fra fryseren til i morgen, men har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det kjøttkaker med poteter, brokkoli og lammesaus. I dag blir det seikaker med gyldenstekt løk, stekte kantareller, poteter og pestosaus. 

#tømmefrysern

I morgen skal jeg spise på Gubalari, byens nyeste restaurant beliggende i byens nyeste kunsthus, K.U.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liviane skrev (18 minutter siden):

Det var jo også noe å kalle et kunsthus.. 😅

Å gjøre dette har nok kunstneren gledet seg til å kunne gjennomføre l e n g e :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...