Gå til innhold

Hjelpe meg vel!!!


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg var på tur i helga, og på vei hjem stoppet vi på en Burger King for å spise. Veldig sjelden jeg kjøper sånn mat, men jeg synes det er godt med hamburger innimellom. Nå skulle jeg notere ned hva jeg spiste i går, og undersøkte kaloriinnholdet i den burgeren jeg valgte. Hjelpe meg vel!!!! Jeg valgte altså en som het "Dobbel hot avocado" Den var god den, og satte seg godt i magen resten av dagen... og det var jo ikke rart, fordi jeg fant ut nå at den inneholdt 1311 kcal per 100 gram 😮 Aner jo ikke hvor mye den veide, men det var jo to karbonader oppi der + litt annet stash.... Kan det stemme at EN burger inneholder nærmere 3000 kcal???? Kan jo ikke spise mer denne uka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (12 minutter siden):

Den var god den, og satte seg godt i magen resten av dagen... og det var jo ikke rart, fordi jeg fant ut nå at den inneholdt 1311 kcal per 100 gram 😮

Det tillater jeg meg å tvile på, uten å være noen ekspert. Ligger ikke smør og de mest kaloririke nøttene på litt mer enn halvparten av det der (700+ pr. 100 g)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (27 minutter siden):

Jeg var på tur i helga, og på vei hjem stoppet vi på en Burger King for å spise. Veldig sjelden jeg kjøper sånn mat, men jeg synes det er godt med hamburger innimellom. Nå skulle jeg notere ned hva jeg spiste i går, og undersøkte kaloriinnholdet i den burgeren jeg valgte. Hjelpe meg vel!!!! Jeg valgte altså en som het "Dobbel hot avocado" Den var god den, og satte seg godt i magen resten av dagen... og det var jo ikke rart, fordi jeg fant ut nå at den inneholdt 1311 kcal per 100 gram 😮 Aner jo ikke hvor mye den veide, men det var jo to karbonader oppi der + litt annet stash.... Kan det stemme at EN burger inneholder nærmere 3000 kcal???? Kan jo ikke spise mer denne uka....

Kan det være 1311 kcal for hele hamburgeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica666 skrev (16 minutter siden):

Det står at 100 gram inneholder 924 kcal - og at hele burgeren veier 150 gram.

https://www.burgerking.no/menu-item/hot-avocado

Jeg gikk inn på en link på den siden "Last ned meny for å se..." Litt uklart der om det er for 100 g eller hele burgeren. 

Det var jo litt bedre om det var for hele,  men likevel enormt mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (35 minutter siden):

Det tillater jeg meg å tvile på, uten å være noen ekspert. Ligger ikke smør og de mest kaloririke nøttene på litt mer enn halvparten av det der (700+ pr. 100 g)?

Jo, det kan jo ikke stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk inn på en link på den siden "Last ned meny for å se..." Litt uklart der om det er for 100 g eller hele burgeren. 

Det var jo litt bedre om det var for hele,  men likevel enormt mye. 

Beklager, jeg tenkte feil - det var snakk om at den inneholdt 150 storfekjøtt, så så hele burgeren er mer enn 150 gram ja... Da inneholder den rimelig mye kcal ja 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg var på tur i helga, og på vei hjem stoppet vi på en Burger King for å spise. Veldig sjelden jeg kjøper sånn mat, men jeg synes det er godt med hamburger innimellom. Nå skulle jeg notere ned hva jeg spiste i går, og undersøkte kaloriinnholdet i den burgeren jeg valgte. Hjelpe meg vel!!!! Jeg valgte altså en som het "Dobbel hot avocado" Den var god den, og satte seg godt i magen resten av dagen... og det var jo ikke rart, fordi jeg fant ut nå at den inneholdt 1311 kcal per 100 gram 😮 Aner jo ikke hvor mye den veide, men det var jo to karbonader oppi der + litt annet stash.... Kan det stemme at EN burger inneholder nærmere 3000 kcal???? Kan jo ikke spise mer denne uka....

🤣 Hele greia med brød, to burgere, avokado (190 kcal / 100 g) og dressing inneholder nok 1300 kcal ja. Bra du ikke spiser det hver dag! 100 g av den inneholdt IKKE 1300 kcal! Det er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det som at det totale kalorinnholdet er 924 og ikke pr. 100 gram, selv om det er ganske forvirrende som det står. Under "næringsinnhold" står det "TOTALT NÆRINGSINNHOLD I PRODUKT"

og tror det er det de mener, selv om det er forvirrende når det også står pr. 100 g.

 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår det som at det totale kalorinnholdet er 923 og ikke pr. 100 gram, selv om det er ganske forvirrende som det står.

34339930_BurgerKing.jpg.8a72d51f75262e4dccaa3b463e59f0f4.jpg

Hvordan kan man forstå det som noe annet enn at det er pr 100 gram??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica666 skrev (1 minutt siden):

34339930_BurgerKing.jpg.8a72d51f75262e4dccaa3b463e59f0f4.jpg

Hvordan kan man forstå det som noe annet enn at det er pr 100 gram??

Det forklarte jeg jo over her. Et annet sted står det at det er kaloriinnholdet i hele produktet, så det er mildt sagt uklart.

 

Og at dette skal være kaloriinnholdet pr. 100 gram er bare litt for usannsynlig, når man har ørlite kjennskap til kaloriinnhold i produkter. Bacon har under 500 kcal/100 g., avokado har 160 kcal/100 g., selv aïoli har "bare" 700 kcal/100 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var utydelig skrevet, men har kommet frem til at de 1300 kaloriene nok er for hele hamburgeren:

"I denne tabellen finner du det totale næringsinnholdet i produktene vi tilbyr. Du kan finne mer informasjon om ingrediensene våre, samt næringsinnhold per 100 gram, på burgerking.no." 

"The Double hot Avocado 5472.7 1310.57"

Så da vet jeg at en sånn burger er omtrent dagsbehovet (når jeg prøver å knipe inn litt på kaloriene), og absolutt ikke noe jeg bør spise ofte 😮 Toppet det jo også med en sjokolademilkshake 😄 Den var riktignok ikke særlig god, så jeg drakk ikke hele.

Jaja - spist er spist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ganske enkelt å svare på.

Det finnes ingen næringsmidler som har mer enn 9 kalorier pr gram, eller 900 kalorier pr 100 gram. Rent fett (altså oljer, etc.) har 9 kalorier pr 100 gram, karbohydrater og proteiner har ca 4 kalorier pr gram. Animalsk fett (altså fett i kjøtt) ligger også et lite stykke under 9 kalorier pr gram, da dette er fettvev som består av en del annet enn bare fett, og også litt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300 kr for en burger hørtes mye ut. Til sammenligning vet jeg at BK har en kyllingburger på ca 500 kcal. I hvert fall hadde. Jeg tenker det er slik som @Ekstra sier. Det gir mer mening at det er ca dobbelt så mye i en slik burger som den kyllingburgeren, framfor så mye som 1300. Sikker på at ikke 1300 også inneholdt pommes frites? Blir fort 4-500 ekstra kcal med det. At 1300 gjaldt meny og ikke burgeren alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (16 minutter siden):

Dette er ganske enkelt å svare på.

Det finnes ingen næringsmidler som har mer enn 9 kalorier pr gram, eller 900 kalorier pr 100 gram. Rent fett (altså oljer, etc.) har 9 kalorier pr 100 gram, karbohydrater og proteiner har ca 4 kalorier pr gram. Animalsk fett (altså fett i kjøtt) ligger også et lite stykke under 9 kalorier pr gram, da dette er fettvev som består av en del annet enn bare fett, og også litt vann.

Det stusset jeg også på, smør har jo 740 kcal pr. 100 g og jeg klarer ikke helt se for meg noe som skal ha nesten det dobbelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (12 minutter siden):

1300 kr for en burger hørtes mye ut. Til sammenligning vet jeg at BK har en kyllingburger på ca 500 kcal. I hvert fall hadde. Jeg tenker det er slik som @Ekstra sier. Det gir mer mening at det er ca dobbelt så mye i en slik burger som den kyllingburgeren, framfor så mye som 1300. Sikker på at ikke 1300 også inneholdt pommes frites? Blir fort 4-500 ekstra kcal med det. At 1300 gjaldt meny og ikke burgeren alene.

Tenkte ikke på det med meny. Jeg hadde ikke pommes frites, men hadde altså 2-3 dl milkshake. Hmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (23 minutter siden):

Dette er ganske enkelt å svare på.

Det finnes ingen næringsmidler som har mer enn 9 kalorier pr gram, eller 900 kalorier pr 100 gram. Rent fett (altså oljer, etc.) har 9 kalorier pr 100 gram, karbohydrater og proteiner har ca 4 kalorier pr gram. Animalsk fett (altså fett i kjøtt) ligger også et lite stykke under 9 kalorier pr gram, da dette er fettvev som består av en del annet enn bare fett, og også litt vann.

Ja, det du sier er jo logisk. Fikk jo DET psykologiske sjokket da jeg leste den tabellen i går, men skjønner nå at det var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (26 minutter siden):

Tenkte ikke på det med meny. Jeg hadde ikke pommes frites, men hadde altså 2-3 dl milkshake. Hmmmmm

Har kikket mer nøye nå. På BK sin nettside står det oppført per 100 g som er 900-og noe kcal. Når man laster ned tabell over næringsinnhold så viser de totalt innhold, og det er på 1300, uten pommes frites. 

Rimelig rik burger ja. :) Men det går fint å skeie skikkelig ut en sjelden gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen av produktene har BK også oppgitt næringsinnhold per 100 g(se f.eks. Big King og X-long chilli cheese), dette mangler på Hot avocado. Er nok derfor det blir litt forvirrende😊

Anonymkode: b8e63...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...