Gå til innhold

"Markedsverdi" på eldre kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202111/NNFA51111621/avspiller

Noen psykologer stod frem i aviser etter å ha merket at mange eldre kvinner slet med å få seg en partner og endte opp ensomme og alene istedenfor, og sa at de må innse at kvinners markedsverdi synker kraftig med alderen og at de må justere sine forventningene sine til partner deretter. Menn foretrekker yngre kvinner mens kvinner ønsker høystatusmenn det er stor kamp om, regnestykket går da ikke opp for de eldre kvinnene som taper kampen om høystatusmenn til yngre kvinner. 

Men, hvorfor førte dette til rabalder og debatt? Dette er vel fakta alle vet om fra før av og er enige i? Hvorfor blir feminister så rasende over dette, er det fordi det går imot deres agenda om at kvinner skal ha karriere først og derfor blir eldre før de ønsker barn med en fast partner, og dette feministiske målet de prøver pushe på kvinner, kanskje egentlig har mange nedsider de ikke vil at kvinner skal vite om. Vil du finne deg en høystatusmann å parre med når du er høyt utdannet 40 årig kvinne? Eller synker dine muligheter til det betraktelig med alderen?

Hva mener dere om saken, tar psykologene feil, eller feministene ?

Kjør debatt ! 😅

Anonymkode: 8e6a3...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Noen psykologer stod frem i aviser etter å ha merket at mange eldre kvinner slet med å få seg en partner og endte opp ensomme og alene istedenfor,

Nei, det var ikke sånn. Det var en kvinne på 49 år (om hun hadde barn fra før, husker jeg ikke, men man er ikke nødvendigvis ensom selv om man ønsker seg en partner) som selv skrev til samlivsspalten og ba om råd. Dvs. spørsmålene i spalten er ikke nødvendigvis 100% autentiske, men det var ikke psykologene som tok opp et tema etter å ha observert det som et samfunnsproblem.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor blir feminister så rasende over dette, er det fordi det går imot deres agenda om at kvinner skal ha karriere først og derfor blir eldre før de ønsker barn med en fast partner

Igjen - helt feil problemstilling. Dette handler slett ikke om hastverk med å få barn i 40-årsalderen fordi man har prioritert karriere. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men, hvorfor førte dette til rabalder og debatt?

Det er nok ganske sammensatt, men jeg tror begrepet har en del av skylden - man hører lite om "markedsverdi" når det er mannfolk som sutrer over at norske kvinner er så kravstore.

Dessuten tror jeg kvinner er lei av at det alltid er dem det er noe feil med - ingen kan gjøre noe med fødselsåret sitt. heller ikke voksne kvinner. Er man frisk og sprek og 49, er det ikke så trivelig å få beskjed om at man bør se etter en mann rundt 70 som trenger en til å pleie seg i årene han har igjen.

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vil du finne deg en høystatusmann å parre med når du er høyt utdannet 40 årig kvinne?

Jeg synes det er rart at vi ikke har kommet lenger enn til dette "status"-begrepet. Både menn og kvinner burde klare å se forbi antall års utdannelse. Personligheten (og det er den man skal leve sammen med) sitter ikke i vitnemålet. En med doktorgrad kan godt være like fjern og udugelig privat, som en som droppet ut av videregående og aldri har blitt til noe. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva mener dere om saken, tar psykologene feil, eller feministene ?

Det er vel ingen som tar direkte feil, det er nokså opplagt at det er størst sjanse for å finne en partner omtrent på sin egen alder og på omtrent samme sted i livet. Hvis noen skal refses, kan man like gjerne starte med de mannfolka som er så opptatt av egen karriere / å forlenge den festpregede tenåringsperioden (stryk det som ikke passer), at de overhodet ikke er klare for familie før de er godt over 40. Likevel er det kvinnene som får kjeft fordi de "venter for lenge med å få barn". 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Menn foretrekker yngre kvinner mens kvinner ønsker høystatusmenn det er stor kamp om, regnestykket går da ikke opp for de eldre kvinnene som taper kampen om høystatusmenn til yngre kvinner. 

Det er jo ikke sånn at alle single menn i 50-årene får kvinner på 35. Mange av dem er bitre over tidligere forhold og ganske passive. Kanskje de også burde se forbi utseendet til kvinner som er omtrent på sin egen alder (litt yngre er vanlig, men ikke 20 år) og tenke litt på sin egen "markedsverdi"?  

Her er en mer nyansert framstilling (vet ikke om den krever abonnement):  https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/ALJ08A/kjaerlighetens-kjoeter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (20 minutter siden):

Det er nok ganske sammensatt, men jeg tror begrepet har en del av skylden - man hører lite om "markedsverdi" når det er mannfolk som sutrer over at norske kvinner er så kravstore.

Hehe, joa ordet i seg selv er sikkert litt provoserende, men tror at det rammer kvinner er det mest provoserende, som samfunn er fokuset alltid på å beskytte kvinner, kvinner er alltid ofre for alt, menn må bare ta seg sammen og slutte å "sutre", Når en ser mediedekningen er det ingen tvil, kvinner har større verdi, ikke bare markedsverdi. Ditt forsøk på å obfuskere og bruke debatt triks isteden for å innrømme dette viser at du også er som alle andre, enige om at kvinner har størst verdi. Menn må jobbe med seg selv for å øke sin egen markedsverdi, og jobbe med seg selv for å sette høyere markedsverdi på eldre kvinner også. Alltid vinkle alt i retning kvinners favør.

laban skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det er rart at vi ikke har kommet lenger enn til dette "status"-begrepet. Både menn og kvinner burde klare å se forbi antall års utdannelse. Personligheten (og det er den man skal leve sammen med) sitter ikke i vitnemålet. . 

Joa men å føde er krevende, da ønsker du en mann som både har vilje og evne til å bistå med å sørge for at barnet vokser opp og får sine barn igjen isteden for å dø ute i kulden. Dette er et instinkt som sitter i hjernen til alle kvinner. Personlighet kan si noe om viljen til å bistå, men status sier noe om EVNEN til å bistå. Nytter ikke med all vilje i verden om du ikke har noen penger eller kjøtt eller hus å putte kvinnfolket og ungen i. Med mindre vi innfører noe kommunisme eller noe, vil alltid noen ha mer resurser og status og dermed være mer kapable og tryggere måter å bistå deg med å bringe et barn opp til voksen alder. Genetiske instinkter får vi gjort null med. Samme greia går for menn som vil ha yngre kvinner, fordi de er mer fruktbare, så det øker sannsynligheten for å få barn, som er genetisk kodet i hjernen til menn. Med mindre du endrer menns DNA gjennom genmodifisering, vil de alltid synes at yngre kvinner er mer attraktive enn eldre. Det er ikke rart, det som derimot er rart er at du synes det er rart.

laban skrev (59 minutter siden):

. Kanskje de også burde se forbi utseendet til kvinner som er omtrent på sin egen alder (litt yngre er vanlig, men ikke 20 år) og tenke litt på sin egen "markedsverdi"?  

Wow,

Det er stygt å si noe om at kvinner skal tenke over sin markedsverdi

 MEN MANNFOLK bør vurdere sin markedsverdi de!!!!!

Vet ikke hva jeg skal si, men det oppsummerer vel hele debatten. Menn er fæle folk, kvinner er flotte folk og ofre og verdifulle. Thats it. Og jeg er ikke engang sur på deg (selv om jeg er mann), jeg er enig med deg til og med i det, det er genetisk kodet i oss, både menn og kvinner anser kvinner (og barn) som mer verdifulle enn menn. Det er fakta. Det eneste jeg misliker og synes er veldig falskt, er at feminister og mainstream medier og andre ikke våger si det rett ut. Hvorfor dysse det ned, si det rett ut så menn er klar over deres status i samfunnet, og kanskje sett litt pris på all oppofringen menn gjør til samfunnets beste, muligens o.0

Anonymkode: 8e6a3...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg aner en dobbeltmoral her. Er det noen som er kresne så er det kvinner, på gruppenivå. 

Men jeg gir også moderne dating skylda, tinder og den slags, kvinner blir rent ned av tilbud. Og mannfolkene sloss seg i mellom om oppmerksomheten til populære damer. Jeg tror dating for mange ikke ender med partner fordi man har for høye forventninger og dette gjelder både kvinner og menn. Det er historisk mange single mennesker. I dag kan man ha det godt som singel. Men har samfunnet godt av det? Neppe. Våre besteforeldre ble sammen livet ut, hadde de det bedre eller verre enn oss? Det vet jeg ikke. Men det er unaturlig mange single i samfunnet. Og det skyldes håpløse forventninger og rift om de beste. 1 av 3 (eller var det 4) menn får ikke barn. Dette skyldes at kvinner er for kresne. Det finnes mange menn som har flere "kull". Dette er de populære mennene, de med høy status på markedet. 

At to psykologer kaller en spade en spade er ikke misogyni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er rart at vi ikke har kommet lenger enn til dette "status"-begrepet. Både menn og kvinner burde klare å se forbi antall års utdannelse. Personligheten (og det er den man skal leve sammen med) sitter ikke i vitnemålet. En med doktorgrad kan godt være like fjern og udugelig privat, som en som droppet ut av videregående og aldri har blitt til noe. 

Det handler om status og ikke antall års utdannelse.  Menn med lav utdannelse rygger unna kvinner med høy utdannelse.  Det sitter hardt i at mannen skal ha mer makt enn kvinnen.  Jeg har doktorgrad og har vært fraskilt i 20 år.  Jeg har hatt noen kortere forhold, men ikke langvarig eller samboerskap.  Jeg må si at jeg har aldri falt for noen som ikke hadde videregående og aldri hadde blitt til noe.  Det handler ikke om år utdannelse, men å være målbevisst.  En som jobber med søppel gjør en viktig jobb og kan være ærlig og fin som person, men hva skulle vi snakke om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 minutter siden):

En som jobber med søppel gjør en viktig jobb og kan være ærlig og fin som person, men hva skulle vi snakke om? 

Dere skal vel ikke diskutere jobb på fritiden.

Anonymkode: 991af...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere skal vel ikke diskutere jobb på fritiden.

Anonymkode: 991af...901

Hva skal vi diskutere?  Jeg kunne nevne bussjåfør også, eller togkonduktør.  Hvilken felles interesser har vi?  Jeg har stor respekt for de som kjører bussene jeg tar og de som fjerner søppelet jeg kaster.  Jeg møter noen på politiske møter og har gode diskusjoner med dem, men de har ikke samme interessene og jeg og et kjærlighetsforhold stiller jeg større krav til.  De er altfor raske å minne meg på statusforkjellen på oss.

Det er annerledes med menn med høy utdannelse og status som møter kvinner som jobber på kassa i matvarebutikken, eller vasker gulv på sykehuset.  Hvis de har høy lønn kan kvinnene ha mulighet til å slutte i jobben og bli forsørget av mannen.  Mannen skal beskytte kvinnen og ikke omvendt.  Slik er det fremdeles.  Jeg sier ikke at det skal være sånn, men at det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (12 minutter siden):

Hva skal vi diskutere?  Jeg kunne nevne bussjåfør også, eller togkonduktør.  Hvilken felles interesser har vi? 

En med lav utdannelse kan vel være opptatt av feks. politikk og samfunn, kunst og kultur, eller historie?

Savannah skrev (12 minutter siden):

Jeg har stor respekt for de som kjører bussene jeg tar og de som fjerner søppelet jeg kaster.  Jeg møter noen på politiske møter og har gode diskusjoner med dem, men de har ikke samme interessene og jeg og et kjærlighetsforhold stiller jeg større krav til.  De er altfor raske å minne meg på statusforkjellen på oss.

Nå høres du bare høy ut på pæra og veldig snobbete ut.

Anonymkode: 991af...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (28 minutter siden):

En som jobber med søppel gjør en viktig jobb og kan være ærlig og fin som person, men hva skulle vi snakke om? 

Jeg blir litt matt av slike uttalelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg blir litt matt av slike uttalelser. 

Så du tåler ikke ærlige uttalelser.   Kan du svare meg på hva jeg kan finne felles med en bussjåfør?  Det går lett på en manns ære hvis kvinnen tjener mer enn han.  Jeg er sikker på at din mann tjener mer enn deg og at han bringer mer inn enn deg på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 minutter siden):

Så du tåler ikke ærlige uttalelser.   Kan du svare meg på hva jeg kan finne felles med en bussjåfør?  Det går lett på en manns ære hvis kvinnen tjener mer enn han.  Jeg er sikker på at din mann tjener mer enn deg og at han bringer mer inn enn deg på alle måter.

Det er da ikke uvanlig at kvinnen tjener mer enn mannen i et forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke uvanlig at kvinnen tjener mer enn mannen i et forhold. 

Det kan godt hende, men det betyr ikke at det ikke kan virke stressende i forholdet.  Det er også forskjell på å tjene 50 000 kr. mer i året eller milljoner mer.  En kvinne i millionklassen har neppe hjemmeværende mann,  men en kvinne med mann i millionklassen jobber ikke på kassa i butikk bare for å tjene noen slanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske lang erfaring av å være på markedet som godt voksen kvinne.  Jeg kan snakke av erfaring.  Jeg var 43 år da jeg ble skilt etter 23 år med min eksmann.  Jeg har erfaring av at menn rygger unna når de hører hva jeg driver med, og jeg tjener ikke spesielt mye selv om jeg har bra lønn.

Jeg var kjæreste med en som bokstavelig talt bodde på gata i USA.  Jeg har ikke lyst å gå nærmere inn på det.  Jeg har deitet mange menn som finner ut at vi ikke passer sammen lenge før meg.  De kommer med argumentene at de ikke har utdannelse sånn som meg.  Det svir noen ganger, men jeg forstår logikken i det og synes det er fint å finne det ut tids nok.  Et forhold i dag bygger på å ha noe felles.

Min markedsverdi er ingen lenger og det har jeg akseptert.  Har ingen ønsker lenger om å finne noen å dele livet med.  Alderdommen skal jeg bruke til å reise rundt og gjøre nytte for meg blant vanskelig stilte barn.  For ikke å snakke om å nyte mine egne barnebarn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (58 minutter siden):

Så du tåler ikke ærlige uttalelser.   Kan du svare meg på hva jeg kan finne felles med en bussjåfør?  Det går lett på en manns ære hvis kvinnen tjener mer enn han.  Jeg er sikker på at din mann tjener mer enn deg og at han bringer mer inn enn deg på alle måter.

Man er jo ikke bare yrket sitt, man kan da ha mange, mange ulike interesser utenfor yrket. Og ja, som en annen her sa - du høres snobbete ut når du understreker at du har en doktorgrad i ett eller annet og ikke på noen måte kan se hva du kan ha til felles med en søppeltømmer. En søppeltømmer har et av de viktigste yrkene vi har!

Mannen min tjener mer enn meg, men vi er begge gjeldfrie og han har et stort hjerte og betaler mer enn meg uten å gjøre noe som helst nummer ut av det. Han gjør heller aldri noe nummer av at han har mer utdannelse enn meg som ikke har mer enn vgs, men som har klart meg godt allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En med lav utdannelse kan vel være opptatt av feks. politikk og samfunn, kunst og kultur, eller historie?

Nå høres du bare høy ut på pæra og veldig snobbete ut.

Anonymkode: 991af...901

Det handler ikke kun om lav utdannelse.  Jeg er ikke overrasket over at dolere ikke tåler å kalle spade for en spade.  Hvis du tror at en bussjåfør føler seg vel med en dame med doktorgrad så tar du feil.  Jeg har lang erfaring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Hva er det som skjer når man føler seg overlegen fordi man er akademiker. Veldig ovenfra og ned. Veldig usympatisk måte å vurdere sine "medmennesker" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Savannah skrev (23 minutter siden):

Et forhold i dag bygger på å ha noe felles.

Javisst burde man ha noe til felles om man skal være et par over tid, men det trenger da ikke nødvendigvis å være jobbrelatert? Det er flust av andre arenaer og møtepunkter hvor man kan føle felles kjemi, blant annet gjennom hobbyer, fritidsaktiviteter, politikk, livssyn, felles venner eller andre interesser. Jeg synes det virker noe overfladisk om du ikke kan være i et forhold med noen som ikke er like høyt utdannet som deg selv. En bussjåfør (en yrkesgruppe du nevner) kan være en knakende god samtalepartner og en god venn som du kan dele interesser med selv om du selv har en høyere utdannelse eller bedre betalt jobb. Visst virker det mer "status" utad å ha en partner med jevngod utdannelse og jobb, men det er ikke dermed gitt at dere med det har noe bedre "kjemi" av den gunn. For meg koker derfor alt ned til at det viktigste er kjemi på det indre plan/hvordan personlighetene passer sammen, og ikke nødvendigvis ytre ting som utdanning og jobb.

Savannah skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke kun om lav utdannelse.  Jeg er ikke overrasket over at dolere ikke tåler å kalle spade for en spade.  Hvis du tror at en bussjåfør føler seg vel med en dame med doktorgrad så tar du feil.  Jeg har lang erfaring.

 

Er du sikker på at det er utdannelsen din som står i veien for at menn med lavere "status" enn deg velger deg bort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Man er jo ikke bare yrket sitt, man kan da ha mange, mange ulike interesser utenfor yrket. Og ja, som en annen her sa - du høres snobbete ut når du understreker at du har en doktorgrad i ett eller annet og ikke på noen måte kan se hva du kan ha til felles med en søppeltømmer. En søppeltømmer har et av de viktigste yrkene vi har!

Mannen min tjener mer enn meg, men vi er begge gjeldfrie og han har et stort hjerte og betaler mer enn meg uten å gjøre noe som helst nummer ut av det. Han gjør heller aldri noe nummer av at han har mer utdannelse enn meg som ikke har mer enn vgs, men som har klart meg godt allikevel. 

Du kan gjerne kalle meg snobbete hvis du føler deg bedre med det.  Jeg nevnte søppeltømmer, men jeg har også nevnt bussjåfør.  Jeg har erfaring av å deite menn i begge yrker.  Søppeltømmeren beklaget seg hele tiden da jeg fortalte hva jeg drev med.

Jeg forstår ikke hvorfor du må unnskylde din egen situasjon.  Du beskriver en helt vanlig situasjon i et ekteskap.  Det skulle bare mangle at han ikke bidrar mer når han har mer.  Hvis han hadde gjort nummer av din utdannelsesstatus hadde det vært noe i veien med han.

Jeg tror ikke de som kjenner meg betrakter meg som snobbete, men jeg er vant til misunnelse som jeg ikke kunne forutse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (Akkurat nå):

Du kan gjerne kalle meg snobbete hvis du føler deg bedre med det.  Jeg nevnte søppeltømmer, men jeg har også nevnt bussjåfør.  Jeg har erfaring av å deite menn i begge yrker.  Søppeltømmeren beklaget seg hele tiden da jeg fortalte hva jeg drev med.

Jeg forstår ikke hvorfor du må unnskylde din egen situasjon.  Du beskriver en helt vanlig situasjon i et ekteskap.  Det skulle bare mangle at han ikke bidrar mer når han har mer.  Hvis han hadde gjort nummer av din utdannelsesstatus hadde det vært noe i veien med han.

Jeg tror ikke de som kjenner meg betrakter meg som snobbete, men jeg er vant til misunnelse som jeg ikke kunne forutse.

Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde er at du sier "Jeg er sikker på at din mann tjener mer enn deg og at han bringer mer inn enn deg på alle måter." Mulig jeg misforsto deg, men jeg leste det som om du var noe nedlatende overfor meg, det er svakheten med å diskutere på nettet.

Misunnelse? Jaja, tro det om du vil, men jeg finnes ikke misunnelig på den doktorgraden din. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at det er utdannelsen din som står i veien for at menn med lavere "status" enn deg velger deg bort? 

Hvis du sikter her til at jeg kan være så uspiselig som menneske så har jeg ikke tenkt å svare.  Hvorfor tror du at menn med "lavere statur" okker og oier seg over min bakgrunn, men de med såkalt "høyere status" ikke gjør noe nummer ut av det?  Ja jeg er sikker på at det ikke er fordi jeg utstråler snobb når jeg er sammen med mennesker.  Såpass innsikt har jeg i meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...