Gå til innhold

"Markedsverdi" på eldre kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (19 minutter siden):

Dere Jan vel snakke om det dere er interessert i? Eller insinuerer du at folk uten akademisk utdannelse ikke kan like eller interessere seg for samme som folk med akademisk utdannelse gjør? I såfall, hvordan begrunner du dette? 

Jeg har aldri antydet at folk uten akademisk utdannelse ikke kan snakke med de med akademisk utdannelse.  Hvordan skulle jeg ellers snakke med min familie og venner?  Det er snakk om kjærlighetsforhold og jeg har sagt at jeg har vært kjæreste med en som levde på gata.  Jeg har også sagt at jeg har vært kjæreste med en asylsøker som var femten år yngre enn meg.

Jeg kommer ikke fra en overklasse familie.  Langt ifra.  Min far hadde nesten ingen skolegang.  Jeg er lei av hvordan alt jeg skriver her blir vrengt og vridd på.

Jeg har sagt at menn tåler dårlig å møte damer med langt høyere utdannelse og stilling enn dem.  Det har jeg erfaring av og det baserer jeg mine utsagn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (3 timer siden):

Menn jakter på yngre damer og kvinner på eldre menn.  Det har ikke forandret seg.  Jeg husker hubabalubaet da jeg hadde et forhold til en mann som var 15 år yngre enn meg, og til og med en innvandrer😄  Mannen var godt over sexuell lavalder og jeg vodtok han ikke.

Så rart at du har blitt møtt på den måten så systematisk. Jeg har en kjæreste som er yngre enn meg, og det kommenteres aldri - med ett unntak. En - faktisk høyt akademisk utdannet dame - syns ved et tilfelle at dette var et tema som skulle diskuteres i plenum rundt bordet. Det viste seg å være bare hun som syns dette var interessant. De andre mente det var på grensen til frekt, uoppdragent og henne uvedkommende, og var ganske krasse når de endret tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (8 minutter siden):

Han var kanskje høyt utdannet også, jeg gjetter ingeniørutdannet? Hvilket i såfall minner oss om at smart og klok er to helt ulike ting, og helt uavhengig på utdannelse og grad 😛 

Interessant at du nevner ingeniørutdannelse.  Det kunne jeg ha gjort også.  Faktisk tenkte jeg at han kunne hatt forstyrrelser i autismespekteret, og ikke helt forstått sosiale omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Så rart at du har blitt møtt på den måten så systematisk. Jeg har en kjæreste som er yngre enn meg, og det kommenteres aldri - med ett unntak. En - faktisk høyt akademisk utdannet dame - syns ved et tilfelle at dette var et tema som skulle diskuteres i plenum rundt bordet. Det viste seg å være bare hun som syns dette var interessant. De andre mente det var på grensen til frekt, uoppdragent og henne uvedkommende, og var ganske krasse når de endret tema. 

Ser ut som du har noe spesiell omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri antydet at folk uten akademisk utdannelse ikke kan snakke med de med akademisk utdannelse

Jo, som du ser i denne tråden har du blitt oppfattet slik når du sier at du ikke ville kunne ha noe å samtale med en søppeltømmer eller buss-sjåfør om. Jeg reagerte også på dette, og syns det var noe gammeldags elitistisk over utsagnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (6 minutter siden):

Jeg har sagt at menn tåler dårlig å møte damer med langt høyere utdannelse og stilling enn dem.  Det har jeg erfaring av og det baserer jeg mine utsagn på.

Dette er metodisk svært tynt, og du gjør nok lurt i å være tydelig ere på at din personlige erfaring er kun dét, og kan ikke generaliseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (Akkurat nå):

Dette er metodisk svært tynt, og du gjør nok lurt i å være tydelig ere på at din personlige erfaring er kun dét, og kan ikke generaliseres. 

Jeg kommer ikke til å gjøre en vitenskapelig undersøkelse på dette, men jeg vet dette fra mange andre også.  Dette står i mange artikler hvis du er interessert kan du lete deg frem i databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 minutter siden):

Jo, som du ser i denne tråden har du blitt oppfattet slik når du sier at du ikke ville kunne ha noe å samtale med en søppeltømmer eller buss-sjåfør om. Jeg reagerte også på dette, og syns det var noe gammeldags elitistisk over utsagnet. 

Jeg har ikke sagt at jeg ikke kunne ha samtaler med hvem som helst, men jeg kan ikke gifte meg med hvem som helst.  ser du forskjellen på det?  Jeg kommer aldri til å gifte meg med ingeniør igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 minutter siden):

Interessant at du nevner ingeniørutdannelse.  Det kunne jeg ha gjort også.  Faktisk tenkte jeg at han kunne hatt forstyrrelser i autismespekteret, og ikke helt forstått sosiale omgivelser.

Her syns jeg du er fordomsfull. Jeg gjettet ingeniør fordi Grendal arbeider i en kunnskapsbedrift med mange ingeniører. Mitt poeng var at høy utdannelse kan gjøre deg faglig kompetent, men at høy utdannelse ikke nødvendigvis gjør deg til et klokt menneske.

Av denne grunn driter jeg i lengde eller type utdannelse, men jeg bryr meg ditto mer om hvor reflektert, redelig, morsom og klokt en partner er. Jeg legger også vekt på seriøsitet, og ville ikke kunne vært kjæreste med en unnasluntrer og gratispassasjer, heller ikke om vedkommende hadde høy utdannelse slik jeg selv har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Her syns jeg du er fordomsfull. Jeg gjettet ingeniør fordi Grendal arbeider i en kunnskapsbedrift med mange ingeniører. Mitt poeng var at høy utdannelse kan gjøre deg faglig kompetent, men at høy utdannelse ikke nødvendigvis gjør deg til et klokt menneske.

Av denne grunn driter jeg i lengde eller type utdannelse, men jeg bryr meg ditto mer om hvor reflektert, redelig, morsom og klokt en partner er. Jeg legger også vekt på seriøsitet, og ville ikke kunne vært kjæreste med en unnasluntrer og gratispassasjer, heller ikke om vedkommende hadde høy utdannelse slik jeg selv har. 

Jeg orker ikke mer av personangrep fra deg.  Lev vel i din perfekte verden.  Du virker ikke som særlig klokt menneske.  Jeg aner ikke om du er enslig eller gift med mange barn, men stakkars han i så fall.  Ja eller hun hvis du er gift med en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å gjøre en vitenskapelig undersøkelse på dette, men jeg vet dette fra mange andre også.  Dette står i mange artikler hvis du er interessert kan du lete deg frem i databaser.

Ja, innen biologisk psykologi (som feks Kjøs og Thuen ofte argumenterer innenfor), men andre skoleretninger innenfor psykologi eller sosiologi legger vekt på andre forklaringsmodeller. Disse studiene viser en endring av menn og kvinners preferanser i valg av partner, i motsetning til det biologiretningen gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (8 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å gifte meg med ingeniør igjen.

Hvorfor ikke?

Ser du ikke selv at dette er fordømmende? Skal alle ingeniører rammes av at du tydeligvis har erfaring med én som ikke fungerte for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 minutter siden):

Jeg orker ikke mer av personangrep fra deg.  Lev vel i din perfekte verden.  Du virker ikke som særlig klokt menneske.  Jeg aner ikke om du er enslig eller gift med mange barn, men stakkars han i så fall.  Ja eller hun hvis du er gift med en kvinne.

Beklager om du følte deg angrepet på et personlig nivå, det var ikke min hensikt. Jeg har forsøkt å møte utsagnene dine med motargument ettersom jeg er uenig, og det er det legalt å gjøre her på debattforaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (Akkurat nå):

Beklager om du følte deg angrepet på et personlig nivå, det var ikke min hensikt. Jeg har forsøkt å møte utsagnene dine med motargument ettersom jeg er uenig, og det er det legalt å gjøre her på debattforaet.

Dersom mine argumenter har vært personlige så føler jeg meg angrepet.  Du kan ikke komme med noen motargumenter mot at jeg ikke skal gifte meg igjen med en ingeniør.  Det er ganske mange yrker jeg ikke skal gifte meg med siden jeg aldri skal gifte meg igjen.  Det er ikke noe å debattere.

Når du kommer med et eksempel fra et bord så virker det helt bak mål og har ingenting i en debatt å gjøre.  De som vil debattere forskjellen på kjønnene når det gjelder valg av partnere må se realiteten i øynene.  Å fortelle noen at dette er helt annerledes enn før i tida holder ikke.  Ting endres ikke så fort selv om noen endringer skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Helt uavhengig av utdannelse / manglende utdannelse. 

Det å være kunnskapsrik er tiltrekkende.

 

Hva definerer du som kunnskapsrik?  Noen som kan noe mer om områder som du interesser deg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Og er helt enig med dem som sier at det er forskjell på det å være intelligent og klok . 

 

 

En mann i sekstårene som tror at jenter i tyveårene faller for han virker ikke særlig klok, men hvis han har autisme forstyrrelser kan det være en forklaring på mangel på klokskap.  Han kan vel være intelligent for det.

Vanligvis henger klokskap og intelligense sammen.  Du kan ikke være klok uten å være intelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (Akkurat nå):

Hva definerer du som kunnskapsrik?  Noen som kan noe mer om områder som du interesser deg for?

Ja, jeg kan ta et eksempel fra da jeg var 23 år ung og traff min x- mann som jeg var gift med i over 20 år. 

Det første jeg la merke til var hans utseende. Det er jo alltid det første man ser . Deretter prøver man å bli kjent for å finne ut om kjemien stemmer. Det var 8,5 års aldersforskjell mellom oss, så egentlig synes jeg han var for gammel . Men det som virkelig gjorde at jeg ble solgt var at han var så kunnskapsrik. Husker vår første reise . Han kunne mye historie. Det var veldig spennende å reise med han  . Han var som ei historiebok. Han var også svært intelligent. Dessverre synes jeg ikke han var så klok bestandig og dessverre kjedet han seg og ble irritabel når det var vanlige hverdager som det jo var flest av.

Min nåværende samboer er klok og lett å leve sammen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (10 minutter siden):

En mann i sekstårene som tror at jenter i tyveårene faller for han virker ikke særlig klok, men hvis han har autisme forstyrrelser kan det være en forklaring på mangel på klokskap.  Han kan vel være intelligent for det.

Vanligvis henger klokskap og intelligense sammen.  Du kan ikke være klok uten å være intelligent.

Nei, det er sant, men du kan være intelligent uten å være klok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...