Gå til innhold

"Markedsverdi" på eldre kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Savannah skrev (34 minutter siden):

Ser ut som du har noe spesiell omgangskrets.

Det kan det godt være at jeg har, den er i allefall svært mangfoldig mhp utdannelse/yrkesvalg, økonomisk og kulturell bakgrunn, alder, legning etc. Det vi har til felles er på et annet nivå, og kan best beskrives som felles moral og livsanskuelse. Kvinnen jeg nevnte er forøvrig ikke en del av mitt nettverk, men en flere av oss rundt bordet visste om via via. Hun er temmelig nyskilt og litt i ulage, så jeg satte det på den kontoen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (20 minutter siden):

Helt uavhengig av utdannelse / manglende utdannelse. 

Det å være kunnskapsrik er tiltrekkende.

 

Det er jeg enig med deg i. God humor og snert i tonen er også tiltrekkende, og krever et visst omløp i hodet,. Dette omløpet er helt uavhengig av utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 minutter siden):

Det kan det godt være at jeg har, den er i allefall svært mangfoldig mhp utdannelse/yrkesvalg, økonomisk og kulturell bakgrunn, alder, legning etc. Det vi har til felles er på et annet nivå, og kan best beskrives som felles moral og livsanskuelse. Kvinnen jeg nevnte er forøvrig ikke en del av mitt nettverk, men en flere av oss rundt bordet visste om via via. Hun er temmelig nyskilt og litt i ulage, så jeg satte det på den kontoen ;) 

Jeg kan love deg at det var ikke noen positive kommentarer jeg fikk da jeg var kjæreste med en asysøker som var femten år yngre enn meg.  Det hadde ikke noe med utdannelse, yrker, økonomi eller noe slikt.  De som var positive var hans venner fordi det var dette det handlet om - finne seg en norsk kvinne for å få norsk pass.  Han var fasinert av meg også, ikke bare passet mitt og så det nok som bonus.  I hans tilfelle var det en fordel med en kvinne som hadde høy utdannelse, var god i senga, hadde en leilighet og bra økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (21 minutter siden):

En mann i sekstårene som tror at jenter i tyveårene faller for han virker ikke særlig klok, men hvis han har autisme forstyrrelser kan det være en forklaring på mangel på klokskap.  Han kan vel være intelligent for det.

Vanligvis henger klokskap og intelligense sammen.  Du kan ikke være klok uten å være intelligent.

Nei, men en kan være intelligent uten å være klok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i. God humor og snert i tonen er også tiltrekkende, og krever et visst omløp i hodet,. Dette omløpet er helt uavhengig av utdannelse. 

Det er dette med diagnosene.  Samfunnet i dag er laget på diagnoser så hvis du har problemer med noe av dette så kan vi muligens forstå det hvis vi setter diagnose.  Han som jeg var kjæreste med i USA hadde diagnoser, men enorm intelligens.  Han falt utenfor samfunnet og løp unna alt av hjelpetiltak.  Jeg elsket han likevel, men det ble for mye for meg.  Han ville aldri ha klart å bli forsørget av en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Nei, men en kan være intelligent uten å være klok.

Kvinnelig klokskap er ikke den samme som den maskuline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nick skrev (2 timer siden):

Hva skal man si? Ordet «kjærlighet» er helt fraværende i denne diskusjonen. Hvem man faller for, er ikke avhengig av utdannelse, det er en begrensning man i så fall setter selv.

Synes du bør lese deg litt opp på forskningen, det i uthevet skrift tilsvarer ikke det all forskning indikerer.

Når du først er i gang med forskning kan du lese deg litt opp på kvinnelige seksuelle/erotiske fantasier også, tror du vil bli sjokkert over hva kvinner tenner mest på, selv om du sikkert er kvinne selv. Og jada, det stemmer sikkert ikke for deg, og det sier alle kvinner om du spør dem ;)

Bra vi har noen menn som forsker så vi kan finne ut av dere kvinnfolk, siden dere tydeligvis ikke kjenner dere selv 😂 Kvinnfolk er noen rare dyr ;)     

Anonymkode: 8e6a3...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (20 minutter siden):

Jeg kan love deg at det var ikke noen positive kommentarer jeg fikk da jeg var kjæreste med en asysøker som var femten år yngre enn meg.  Det hadde ikke noe med utdannelse, yrker, økonomi eller noe slikt.  De som var positive var hans venner fordi det var dette det handlet om - finne seg en norsk kvinne for å få norsk pass.  Han var fasinert av meg også, ikke bare passet mitt og så det nok som bonus.  I hans tilfelle var det en fordel med en kvinne som hadde høy utdannelse, var god i senga, hadde en leilighet og bra økonomi.

Men det høres kanskje ikke ut som det var alderen de reagerte på?

Som jeg har sagt tidligere: Jeg ville ikke blitt sammen med noen med vesensforskjellig livsanskuelse eller moralsk kompass enn meg selv. Utdannelse eller noen år i den ene eller andre retningen har lite å si, om vi lever med samme mål og mening, ler sammen og kan være trygge rundt hverandre. Han må også gå godt overens med min sønn og omgangskrets, noe annet ville bare blitt feil og jobbig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Interessant at du nevner ingeniørutdannelse.  Det kunne jeg ha gjort også.  Faktisk tenkte jeg at han kunne hatt forstyrrelser i autismespekteret, og ikke helt forstått sosiale omgivelser.

Jeg tenkte at @Kayia gjettet ingeniørutdanning fordi hun hvor jeg jobber. Jeg opplever gjengen hos oss som særdeles sosialt kompetente. 

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte at @Kayiagjettet ingeniørutdanning fordi hun hvor jeg jobber. Jeg opplever gjengen hos oss som særdeles sosialt kompetente. 

 

Du kan da ikke mene at han du fortalte om er særdeles sosialt kompetent?  Jeg aner ikke hvor du jobber og det interesser meg veldig lite hvor dolere jobber eller bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

En mann i sekstårene som tror at jenter i tyveårene faller for han virker ikke særlig klok, men hvis han har autisme forstyrrelser kan det være en forklaring på mangel på klokskap.  Han kan vel være intelligent for det.

Vanligvis henger klokskap og intelligense sammen.  Du kan ikke være klok uten å være intelligent.

Jeg er helt enig i at det var særdeles uklokt. Jeg så ikke noe autistisk i den personen. Heller et oppblåst ego. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Du kan da ikke mene at han du fortalte om er særdeles sosialt kompetent?  Jeg aner ikke hvor du jobber og det interesser meg veldig lite hvor dolere jobber eller bor.

For det første jobbet han ikke hos oss, men i samme bygg.

Hvis han hadde vært ansatt ville han ikke vært representativ. Vi er tross alt over 100 ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 minutt siden):

For det første jobbet han ikke hos oss, men i samme bygg.

Hvis han hadde vært ansatt ville han ikke vært representativ. Vi er tross alt over 100 ansatte. 

Jeg har ikke trodd et øyeblikk at alle som jobber der du jobber er slik som denne ene.  At jeg kunne ha sagt også at han var ingeniør var ren fleip.  Oppblåst ego kan vel være en diagnose.  En dame som hadde oppført seg slik hadde antageligvis vært buret inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (3 timer siden):

Interessant at du nevner ingeniørutdannelse.  Det kunne jeg ha gjort også.  Faktisk tenkte jeg at han kunne hatt forstyrrelser i autismespekteret, og ikke helt forstått sosiale omgivelser.

Jeg lurer litt på om du selv er på autismespekteret. Ikke det at det er noe galt i det.

Anonymkode: 2e0c7...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (8 timer siden):

Ja, innen biologisk psykologi (som feks Kjøs og Thuen ofte argumenterer innenfor), men andre skoleretninger innenfor psykologi eller sosiologi legger vekt på andre forklaringsmodeller. Disse studiene viser en endring av menn og kvinners preferanser i valg av partner, i motsetning til det biologiretningen gjør. 

Jeg har blitt mer og mer skeptisk til å forklare alt med evolusjon.

Hvis mennesker hadde en alfahann som lå med alle damene kunne man sagt at evolusjonen sørget for at de beste genene gikk videre.

Hvis mennesker var monograme kunne man sagt at evolusjonen sørget for at barnet var beskyttet og forsørget av en mann.

Problemet er at evolusjon kan forklare alt, og dermed ingen ting. Altså en litt svak teori. Forresten tror jeg mest på den siste teorien.  Menn blir mer knyttet til dama si enn motsatt tror jeg. Bare se på hvem som oftest går og hvem som blir knust.

Jeg nekter ikke å tro at menn i snitt foretrekker en yngre partner, alt likt. Samtidig er det mange som tenner spesielt på modne kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg behov for å nevne at det finnes veldig mange ingeniører, med høyst forskjellig utdannelse / bakgrunn og sosiale ferdigheter - til og med forskjellige kjønn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Nå fikk jeg behov for å nevne at det finnes veldig mange ingeniører, med høyst forskjellig utdannelse / bakgrunn og sosiale ferdigheter - til og med forskjellige kjønn.

Og jeg føler behov for å presisere at mitt poeng var at jovisst hadde kollegaen på 80 høy utdannelse, men likevel en atferd som ikke kunne benevnes som klok. Det hadde egentlig ikke med ingeniører å gjøre i det hele tatt, kun at høy utdannelse i seg selv ikke gjør en person relasjonell klok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg har blitt mer og mer skeptisk til å forklare alt med evolusjon.

Hvis mennesker hadde en alfahann som lå med alle damene kunne man sagt at evolusjonen sørget for at de beste genene gikk videre.

Hvis mennesker var monograme kunne man sagt at evolusjonen sørget for at barnet var beskyttet og forsørget av en mann.

Problemet er at evolusjon kan forklare alt, og dermed ingen ting. Altså en litt svak teori. Forresten tror jeg mest på den siste teorien.  Menn blir mer knyttet til dama si enn motsatt tror jeg. Bare se på hvem som oftest går og hvem som blir knust.

Jeg nekter ikke å tro at menn i snitt foretrekker en yngre partner, alt likt. Samtidig er det mange som tenner spesielt på modne kvinner.

Vi tenker veldig likt her, og jeg syns at Kjøs og Thuen har vist seg å være svært lite reflekterte med utspillet sitt. En ting var å (spontan)svare som de gjorde i spalten, noe annet er det å tviholde på det unyanserte utspillet (feks i Debatten) - dette var bare teit. 

I tillegg til alt du skriver om vedr evolusjonistisk perspektiv så er kvinners avhengighet av menn svært endret i etterindustriell tid. Dette bare eskalerer med at kvinners lønnsnivå, makt og uavhengighet øker. Kvinner er ikke lenger avhengig av menns anerkjennelse eller "underdanig" mannen verken hjem eller på jobb lenger, slik tendensen har vært tidligere. Faktisk er trenden at alfakulturen møter sterk motbør, jf metoo, slik du peker på. Dette er faktisk svært tydelig innenfor ledelsesteori. Både kvinner og menn med vettet i behold syns 80-åringen i bygget ditt er en stusselig fossil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (18 minutter siden):

Og jeg føler behov for å presisere at mitt poeng var at jovisst hadde kollegaen på 80 høy utdannelse, men likevel en atferd som ikke kunne benevnes som klok.

Aldersforskjellen blir verre og verre... 😄

Kayia skrev (6 minutter siden):

Både kvinner og menn med vettet i behold syns 80-åringen i bygget ditt er en stusselig fossil. 

Men fossil-ingeniører følger politikernes oppfordring om å jobbe lenge, det skal de ha 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med markedsverdi for hunkjønn har jeg visst, kjent på og tenkt på «hele livet.»  Det er bare trist å miste det «fortsatt ung og lovende-ansiktet til noe mer dratt, slitent og hengende. 

Peder Kjøs skrev for mange år siden at kvinner mister «duggfriskheten» etter 35 - og det brant seg inn i minnet. Så han har vært innom temaet før… 

Når det er sagt, ønsker jeg virkelig ikke en mann på 40-50 som sikler på 20- åringer. Jeg kan se at en mann på 20 kan være estetisk pen, men det fins overhode ingen interesse. Sånn forventer jeg at menn i voksen alder er og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...