Gå til innhold

"Markedsverdi" på eldre kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
cilie skrev (33 minutter siden):

Dette med markedsverdi for hunkjønn har jeg visst, kjent på og tenkt på «hele livet.»  Det er bare trist å miste det «fortsatt ung og lovende-ansiktet til noe mer dratt, slitent og hengende. 

Peder Kjøs skrev for mange år siden at kvinner mister «duggfriskheten» etter 35 - og det brant seg inn i minnet. Så han har vært innom temaet før… 

Når det er sagt, ønsker jeg virkelig ikke en mann på 40-50 som sikler på 20- åringer. Jeg kan se at en mann på 20 kan være estetisk pen, men det fins overhode ingen interesse. Sånn forventer jeg at menn i voksen alder er og. 

Sa han det ? Ha , jeg sjekket alderen hans nå og må si jeg ble overrasket over å finne ut at han var 1 år yngre enn meg. Jeg trodde han var eldre. Han er bare 54 år. Han kunne sagt i samme slengen at menn mister duggfriskheten også. 

Han høres ut til å ha et oppblåst selvbilde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (41 minutter siden):

Sa han det ? Ha , jeg sjekket alderen hans nå og må si jeg ble overrasket over å finne ut at han var 1 år yngre enn meg. Jeg trodde han var eldre. Han er bare 54 år. Han kunne sagt i samme slengen at menn mister duggfriskheten også. 

Han høres ut til å ha et oppblåst selvbilde. 

 

Til hans forsvar så svarte han en leser, og svaret var formulert noe ala «noen kan mene…» Jeg jobber og burde ikke dole samtidig😅 

Det er uansett en kjip formulering når den var myntet på det ene kjønnet. - Selv om det for så vidt sikkert er riktig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Dette med markedsverdi for hunkjønn har jeg visst, kjent på og tenkt på «hele livet.»  Det er bare trist å miste det «fortsatt ung og lovende-ansiktet til noe mer dratt, slitent og hengende. 

Peder Kjøs skrev for mange år siden at kvinner mister «duggfriskheten» etter 35 - og det brant seg inn i minnet. Så han har vært innom temaet før… 

Når det er sagt, ønsker jeg virkelig ikke en mann på 40-50 som sikler på 20- åringer. Jeg kan se at en mann på 20 kan være estetisk pen, men det fins overhode ingen interesse. Sånn forventer jeg at menn i voksen alder er og. 

Ta det med ro. Du er fortsatt verdt et betydelig antall kameler. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (31 minutter siden):

Ta det med ro. Du er fortsatt verdt et betydelig antall kameler. :D 

Å, snille deg - nå måtte jeg smile for første gang i dag😅😘

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (2 timer siden):

Dette med markedsverdi for hunkjønn har jeg visst, kjent på og tenkt på «hele livet.»  Det er bare trist å miste det «fortsatt ung og lovende-ansiktet til noe mer dratt, slitent og hengende. 

Peder Kjøs skrev for mange år siden at kvinner mister «duggfriskheten» etter 35 - og det brant seg inn i minnet. Så han har vært innom temaet før… 

Når det er sagt, ønsker jeg virkelig ikke en mann på 40-50 som sikler på 20- åringer. Jeg kan se at en mann på 20 kan være estetisk pen, men det fins overhode ingen interesse. Sånn forventer jeg at menn i voksen alder er og. 

Jeg er nok sånn midt i laget hva utseende angår, ikke den sylslanke veldreide sorten, men former har jeg nok av for å si det sånn. Og selv om ikke beilerne står i kø så har jeg da sannelig hatt en og annen interessent også de siste 15 årene, de har vel vært på min alder +/- 5 år tipper jeg, nå er jeg 53 år. Tror ikke jeg har ofret denne markedsverdien så mange tanker jeg - kan vel komme av at jeg har vært i et forhold kanskje.

Jeg tror at dersom man er seg selv og er blid og imøtekommende så finner man før eller siden kjærligheten. :) Ikke at man skal selge seg for peanøtter, men man trenger ikke gjøre seg unødvendig kostbar heller liksom. Å sikte høyt over sin egen liga er sjelden lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (45 minutter siden):

Jeg er nok sånn midt i laget hva utseende angår, ikke den sylslanke veldreide sorten, men former har jeg nok av for å si det sånn. Og selv om ikke beilerne står i kø så har jeg da sannelig hatt en og annen interessent også de siste 15 årene, de har vel vært på min alder +/- 5 år tipper jeg, nå er jeg 53 år. Tror ikke jeg har ofret denne markedsverdien så mange tanker jeg - kan vel komme av at jeg har vært i et forhold kanskje.

Jeg tror at dersom man er seg selv og er blid og imøtekommende så finner man før eller siden kjærligheten. :) Ikke at man skal selge seg for peanøtter, men man trenger ikke gjøre seg unødvendig kostbar heller liksom. Å sikte høyt over sin egen liga er sjelden lurt.

Enig, "markedsverdien" totalt sett har liten interesse, så lenge man har en viss interesse fra grupperinger man finner attraktive selv. Jeg bryr meg nada om menn som foretrekker 25-åringer - eller om 25-åringer for den saks skyld (om jeg altså var i markedet). Selvsagt var jeg penere og tiltalte kanskje flere menn da jeg var 25 enn jeg gjør i dag, men det er ikke noe mål i seg selv.

 

Når det er sagt er det nok av menn som i mine øyne ikke er noe "fruktfat"; som ser gamle/overvektige/spinkle/nerdete/selvgode eller generelt lite interessante eller tiltrekkende ut, uten at jeg noen gang ville funnet på å si, skrive eller tenke at de hadde lav markedsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
cilie skrev (3 timer siden):

Til hans forsvar så svarte han en leser, og svaret var formulert noe ala «noen kan mene…» Jeg jobber og burde ikke dole samtidig😅 

Det er uansett en kjip formulering når den var myntet på det ene kjønnet. - Selv om det for så vidt sikkert er riktig…

Ja, det er riktig for begge kjønn at det går nedover, men teit av en psykolog å formulere seg slik offentlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (8 timer siden):

Enig, "markedsverdien" totalt sett har liten interesse, så lenge man har en viss interesse fra grupperinger man finner attraktive selv. Jeg bryr meg nada om menn som foretrekker 25-åringer - eller om 25-åringer for den saks skyld (om jeg altså var i markedet). Selvsagt var jeg penere og tiltalte kanskje flere menn da jeg var 25 enn jeg gjør i dag, men det er ikke noe mål i seg selv.

Ja, hvilken betydning har det hva folk man ikke er interessert i mener? I likhet med deg synes jeg jevngamle menn som foretrekker 25-åringer er temmelig uinteressante  

Dette er en interessant tråd fra en økonom om bruken av «markedsverdi». Som han sier: du vil alltid være på toppen av grafen for noen  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 timer siden):

Jeg tror at dersom man er seg selv og er blid og imøtekommende så finner man før eller siden kjærligheten. :) Ikke at man skal selge seg for peanøtter, men man trenger ikke gjøre seg unødvendig kostbar heller liksom. Å sikte høyt over sin egen liga er sjelden lurt.

Det er mange av oss som ikke vil ha for stor innblanding i livet og liker å bo alene.  Damer skal være blide og søte da kommer kjærligheten rennende.  Menn skal jakte.  Jeg kjenner mange mennesker som ikke tåler å være alene og er kommet i et forhold og samboerskap raskt etter skilsmisse.  Hver gang tror de at nå har de funnet den store kjærligheten, og det har de kanskje.  Den holder bare ikke i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Det er mange av oss som ikke vil ha for stor innblanding i livet og liker å bo alene.  Damer skal være blide og søte da kommer kjærligheten rennende.  Menn skal jakte.  Jeg kjenner mange mennesker som ikke tåler å være alene og er kommet i et forhold og samboerskap raskt etter skilsmisse.  Hver gang tror de at nå har de funnet den store kjærligheten, og det har de kanskje.  Den holder bare ikke i lengden.

Jeg tror nok menn har større problemer med å være alene enn kvinner, så der er vi helt enige. :) Menn går gjerne ut av et forhold fordi de har funnet en annen, kvinner går fordi de vil finne seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (8 timer siden):

Ja, hvilken betydning har det hva folk man ikke er interessert i mener? I likhet med deg synes jeg jevngamle menn som foretrekker 25-åringer er temmelig uinteressante  

Dette er en interessant tråd fra en økonom om bruken av «markedsverdi». Som han sier: du vil alltid være på toppen av grafen for noen  

 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner resonnementet hans. Jeg skjønner ikke hvordan han hopper fra å forklare prisdannelse til at "alle er på toppen av grafen for noen". Han bruker bananer som eksempel, og jeg kan ikke la være å tenke at de gamle bananene i butikken ofte blir liggende igjen....  Dessuten liker jeg ikke at han kaller folk idioter og bruker bås-setting til å diskreditere de som er uenige. Jorden er ikke nødvendigvis flat selv om Hitler sier at den er rund.

Samtidig har han ganske mye rett. "Markedsverdi" tar ikke nok høyde for at folk har ulike preferanser. De aller fleste finner noen og er veldig fornøyde med det.

Jeg tror det finnes litt sannhet i begge deler: Kjøs og Thuen er litt for kyniske og endimensjonale. Jon Lien er litt for optimistisk og endimensjonal på den måten.

Uansett synes jeg ikke Thuen og Kjøs gav et godt råd. Det var ikke hjelpsomt å fortelle en kvinne på 49 at hun og kvinner på hennes alder har lav verdi på markedet. Hun gjorde det vanskeligere for seg selv ved å ha mange spesifikke krav til en partner, men de kunne fått frem det poenget på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel av Elin Ørjasæter i Nettavisen:

Elin Ørjasæter, Utseende | Kvinner: Slutt å syte over utseendepress! (nettavisen.no)

Synes det var godt skrevet. Det er jo et faktum at kroppen som 50 åring ikke er som da en var 25, men det er da ingenting å skamme seg over! Som flere her har skrevet, en mann på min alder som siklet seriøst etter 25-åringer, hadde absolutt ikke vært attraktiv for meg. Jeg kan gjerne se flotte unge menn og tenke at de er pene og attraktive (f.eks. dansere på en oppsetning, idrettspersoner, andre en ser enten privat eller offentlig) - men det er jo bare overfladisk og absolutt ingenting seriøst ved det.

Må innrømme at jeg ikke fikk med meg begynnelsen på denne debatten, har ikke fått lest det Thuen og Kjøs skrev, har bare lest kommentarer og innlegg i ettertid. Ordet markedsverdi er vel ment litt billedlig, og jeg tenker at dersom ener ute etter en ny partner som 50 åring er det vel andre ting enn de fysiske egenskapene som er viktigst (humor, personlighet, verdier, interesser) - men selvfølgelig må også det fysiske klaffe (men da bør en jo være realistisk og ikke stryke alle kandidater som ikke ser ut som drømmemannen på 25....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (23 minutter siden):

Ordet markedsverdi er vel ment litt billedlig, og jeg tenker at dersom ener ute etter en ny partner som 50 åring er det vel andre ting enn de fysiske egenskapene som er viktigst (humor, personlighet, verdier, interesser) - men selvfølgelig må også det fysiske klaffe (men da bør en jo være realistisk og ikke stryke alle kandidater som ikke ser ut som drømmemannen på 25....).

Helt klart - og det gjelder begge kjønn. Jeg tror (som jeg skrev i det første svaret mitt) begrepet har en del av skylden for at det ble så mye bråk, og at det opplagt er størst sjanse for å finne en partner omtrent på sin egen alder og på omtrent samme sted i livet. 

Alle menn på ca. 50 kan ikke forvente å få kvinner som er 15 - 20 år yngre, og alle kvinner på ca. 50 kan ikke forvente å få høye, slanke, pengesterke menn som faller for deres vakre ytre. Det er ikke bare kvinner som bør refses for å tro for godt om seg selv. 

Ingen har "krav" på noe som helst i dette "markedet", og resultatene har også med flaks og uflaks å gjøre. Ikke bare hvor pen, flink eller rik man er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (9 timer siden):

Dette er en interessant tråd fra en økonom om bruken av «markedsverdi». Som han sier: du vil alltid være på toppen av grafen for noen  

https://twitter.com/Mr_Jon_Lien/status/1459410671607681028?

 

Mange fallacies og debatt triks den fyren bruker, interessant det, i og for seg....

stråmann

du sa marked, men mente/bør tolkes som å ha ment fritt marked

nirvana fallacy

hvis det faktisk var et fritt marked måtte det oppnådd disse fullstendig urealistiske og uoppnåelige idealene inklusive perfekt konkurranse, det gjør det ikke, så da er det ikke fritt marked

slemme folk (på reddit?) brukte ordet, fallacy

slemme folk brukte ordet. Du brukte ordet. derfor er du (trolig) en slem fyr.

non sequitur 

du har høy markedsverdi fordi noen etterspør akkurat noen som deg, det er en nødvendig følge av at du er unik

At noe er unikt er ingen garanti for at noen etterspør den unike tingen.... Does not folllow....

Ad hominem-argument

Du er idiot, så folk bør ikke høre på deg

fallacy?

Selv om det ikke er et fritt marked, er det uansett fortsatt et marked. Tenk om du f.eks pynter deg og begynner å trene f.eks, plutselig blir du mer attraktiv for flere folk, din "markedsverdi" øker, at markedet ikke er fritter jo helt irrelevant ...?

fallacy?

Og ikke hør på idioter som mener du skal tenke på markedsverdien din på noen som helst annen måte enn på toppen av etterspørselsgrafen

Hvis jeg er på toppen, hvorfor trene eller ta på fine klær f.eks, jeg er allerede på toppen angivelig? Selv om la oss si du har rett dersom jeg møtte alle verdens mennesker og 1 av dem mente at jeg var den beste partneren for dem slik mjeg er pdd, det er jo helt urealistisk, jeg møter kanskje 100 kvinner og trenger at 1 av dem vil ha meg som partner, 1 av 100, og de 100 har andre kandidater også å velge blant, så DU må ØKE DIN markedsverdi, for å bli valg isteden for de andre. Blir du ikke valgt er det game over. Det er hele greia? Skjønner ikke hva du vil frem til.. Er bare virtue signaling dette her?

Anonymkode: 8e6a3...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 timer siden):

Helt klart - og det gjelder begge kjønn. Jeg tror (som jeg skrev i det første svaret mitt) begrepet har en del av skylden for at det ble så mye bråk, og at det opplagt er størst sjanse for å finne en partner omtrent på sin egen alder og på omtrent samme sted i livet. 

Alle menn på ca. 50 kan ikke forvente å få kvinner som er 15 - 20 år yngre, og alle kvinner på ca. 50 kan ikke forvente å få høye, slanke, pengesterke menn som faller for deres vakre ytre. Det er ikke bare kvinner som bør refses for å tro for godt om seg selv. 

Ingen har "krav" på noe som helst i dette "markedet", og resultatene har også med flaks og uflaks å gjøre. Ikke bare hvor pen, flink eller rik man er. 

Jeg kan forstå behovet for å legge godsiden til og tolke dem dithen at det var det de mente, men sånn var det virkelig ikke.

I spalten argumenterte herrene Kjøs og Thuen for at det var snakk om kvinnens verdi på et marked, og at der denne synker i takt med at kvinnen mister ynde og fertiliteten. Mannens verdi øker med alder, fordi mannens valuta er makt og penger (status), og dette får gjerne mannen mer av i takt med at årene går. Kvinnens verdi er dermed lavere enn jevnaldrende manns verdi, i følge herrene. Dette gjentok Kjøs på Debatten, viket ikke en tomme, og sa flere ganger at "dette er jo noe alle vet men ikke sier høyt".

Jeg vet virkelig ikke dette, fordi det de hevder ikke er sant i min verden. Som jeg har skrevet tidligere har kvinner av i dag mer å by på enn ynde og fertilitet, og kan ofte ha både makt og penger selv. Jeg ser derimot flere voksne kvinner søke snille, tilstedeværende, relasjonelt sterke og ikke så ego og overarbeidsomme menn når de finner mann nr to, sannsynligvis fordi statusen, makten og pengene Kjøs og Thuen tror har så høy verdi for damer ikke har det. Voksne kvinner som har levd med sånne menn er lei av fokuset og fjernheten disse karrieremennene har. Det er ikke slike livsverdier som har verdi. 

Jeg ser heller ikke at kvinner som ikke lenger primært kun er ynde og en fødemaskin er så upopulære heller. De ser ut til å få seg nye kjærester - om de vil. 

Jeg har aldri likt rådene til Thuen, jeg syns han er unyansert og gammeldags, men jeg har likt Kjøs - fram til nå. Hans verdi dalte må jeg si, rett og slett fordi han lirer av seg bare tøys, og jeg ser plutselig bare en oppmerksomhetstrengende liten gutt i en aldrende manns kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 minutter siden):

Dette gjentok Kjøs på Debatten, viket ikke en tomme, og sa flere ganger at "dette er jo noe alle vet men ikke sier høyt".

Jeg så ikke Debatten, så det kan tenkes at de er mer konservative / gammeldagse enn jeg har fått med meg.

Jeg har alltid - uansett alder - vært lavtscorende på utseende og hatt penger selv, så det er mye jeg ikke forstår av disse "markedsverdiene". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (11 timer siden):

Det er mange av oss som ikke vil ha for stor innblanding i livet og liker å bo alene.  Damer skal være blide og søte da kommer kjærligheten rennende.  Menn skal jakte.  Jeg kjenner mange mennesker som ikke tåler å være alene og er kommet i et forhold og samboerskap raskt etter skilsmisse.  Hver gang tror de at nå har de funnet den store kjærligheten, og det har de kanskje.  Den holder bare ikke i lengden.

Jeg brukte under et år etter skilsmissen på å finne den perfekte mannen for meg. 

Jeg sto på da. Det skal jeg ha 😀 Jeg er ikke av de som sitter og venter på at ting skal ordne seg selv her i livet. Man må jobbe for det man vil ha,  så måtte lide meg gjennom en del kaffedater og til og med penisbilde som kom ramlende inn på sms. Mye rart der ute 😀

 

 Jeg trodde jeg hadde funnet den store kjærligheten da jeg traff kjæresten og det tror jeg jammen nå etter 8 år også. Ikke bare tror.  Vi er begge helt sikre på at det holder til døden skiller oss ad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (5 timer siden):

Jeg brukte under et år etter skilsmissen på å finne den perfekte mannen for meg. 

Jeg sto på da. Det skal jeg ha 😀 Jeg er ikke av de som sitter og venter på at ting skal ordne seg selv her i livet. Man må jobbe for det man vil ha,  så måtte lide meg gjennom en del kaffedater og til og med penisbilde som kom ramlende inn på sms. Mye rart der ute 😀

 

 Jeg trodde jeg hadde funnet den store kjærligheten da jeg traff kjæresten og det tror jeg jammen nå etter 8 år også. Ikke bare tror.  Vi er begge helt sikre på at det holder til døden skiller oss ad :)

Mener du at du holdt ivrig på med nettdating med en gang etter skilsmissen? Alt for å finne en mann igjen med engang. Måtte du absolutt ha en mann?  Dette er ganske fjernt for meg.  Regner du med at du får skryt for dette, og at dette viser at du er stå på menneske?  Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Godt for dere å ha funnet kjærligheten begge to.  Lykke til videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (2 minutter siden):

Mener du at du holdt ivrig på med nettdating med en gang etter skilsmissen? Alt for å finne en mann igjen med engang. Måtte du absolutt ha en mann?  Dette er ganske fjernt for meg.  Regner du med at du får skryt for dette, og at dette viser at du er stå på menneske?  Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Godt for dere å ha funnet kjærligheten begge to.  Lykke til videre i livet.

Å, du er så søt, koselig og sjarmerende bestandig du . Du er ei ordentlig godjente 🥰

Nei, ikke helt med en gang nei, men ganske tidlig ja. Skryt for å drive med nettdating, hadde jeg ikke regnet med å få. Men ja jeg tipser mine single venninner (som ønsker seg kjæreste) om å stå på . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...