Gå til innhold

Rengjøring av stekeovn

Anbefalte innlegg

Vi fikk ny stekeovn i vinter, og etter kun kort tid var det "noen " som stekte pizza på rist og laget stygge flekker i bunnen. Har prøvd å vaske bort, men det sitter bom fast. Leste om bakepulvermetoden, men det funket heller ikke. Har ikke lyst til å bruke stålull, da blir vel emaljen himla stygg...

Så, ærede dol'ere: Hva er ditt beste tips for å fjerne innbrent fett og ost fra stekeovnen???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464144-rengj%C3%B8ring-av-stekeovn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstra skrev (44 minutter siden):

Sier som jeg sa i fjor - du må kjøpe ovn med pyrolyse 😅

Hm. Gegløymd....

Gøy å lese tråden igjen!

Det ble altså ikke pyrolyseovn. Men mye annet lekkert!

Men svidd ovn, du har ikke et kjerringråd på lager?

påskelilje skrev (7 timer siden):

Vi fikk ny stekeovn i vinter, og etter kun kort tid var det "noen " som stekte pizza på rist og laget stygge flekker i bunnen. Har prøvd å vaske bort, men det sitter bom fast. Leste om bakepulvermetoden, men det funket heller ikke. Har ikke lyst til å bruke stålull, da blir vel emaljen himla stygg...

Så, ærede dol'ere: Hva er ditt beste tips for å fjerne innbrent fett og ost fra stekeovnen???

Stålull skal ikke brukes på emalje nei! Med forbehold om at jeg husker feil igjen... ;)

Har du prøvd å lage en tykk grøt av oppvaskmaskinmiddel og vann? Og du bare har tabletter så knus en. Smør godt på flekkene og la det virke en halvtimes tid før du skrubber med skuresvamp?

Annonse

påskelilje skrev (8 timer siden):

Hm. Gegløymd....

Gøy å lese tråden igjen!

Det ble altså ikke pyrolyseovn. Men mye annet lekkert!

Men svidd ovn, du har ikke et kjerringråd på lager?

Et kjerringråd er å legge på en tykk «grøt» av bakepulver, som du lar virke en god stund før du vasker av med klut. Fortell om det funker, da 😊.

Godt du er fornøyd med resten! 😉

Endret av Ekstra
Ekstra skrev (10 minutter siden):

Et kjerringråd er å legge på en tykk «grøt» av bakepulver, som du lar virke en god stund før du vasker av med klut. Fortell om det funker, da 😊.

Godt du er fornøyd med resten! 😉

Det var jo det jeg prøvde her om dagen 😞 Lot det virke et par timer, så hadde ovnen på 50 grader i et par timer, og lot det så stå et døgn før jeg vasket ovnen. Fikk bare tatt bort bittegrann av det øverste i flekkene, ikke det som var inngrodd.

Ellers er kjøkkenet blitt kjempefint! Har mange dype skuffer, benk under hele vindusveggen (2 vinduer), vifte i koketoppen, dyp sort vask (kun 1, og det funker det 😄 ), ikke noe riller til avrenning (bruker håndkle de få gangene jeg vasker opp for hånd) +++ 🙂

Lillemus skrev (1 time siden):

Stålull skal ikke brukes på emalje nei! Med forbehold om at jeg husker feil igjen... ;)

Har du prøvd å lage en tykk grøt av oppvaskmaskinmiddel og vann? Og du bare har tabletter så knus en. Smør godt på flekkene og la det virke en halvtimes tid før du skrubber med skuresvamp?

Nei, har tenkt på det og. Det virker i alle fall fint på inngrodde termoser 😄 Kanskje jeg skal teste det først?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du prøv  The pink stuff posten som så mange har fått dilla på? Jeg har ikke brukt den inni selve ovnen, men prøvde den på glasset da det var helt svart. Funket gull :) 

Anonymkode: ecbce...9f8

Har ikke hørt om Pink stuff post? Hva er det 😮 ?

Annonse

påskelilje skrev (29 minutter siden):

Har ikke prøvd den. Den virker altså?

Ja, den er meget effektiv - men også meget sterk og etsende. Så du må være svært forsiktig når du sprayer, og så må du lufte ut godt. Bruk gjerne munnbind og hansker. 

Jeg holder så god avstand jeg kan når jeg sprayer. Jeg sprayer ekstra godt der det er skitt. Så lukker jeg døren og lar det virke en halvtimes tid. Den kan ikke stå for lenge for da tørker den ut. 

Deretter tørker jeg av det jeg kan med papir for så å vaske med rent vann uten såpe. 

Hvis det fortsatt ikke løsner gjentar jeg prosessen og/eller bruker en skrape. 

Endret av Hurja
Hurja skrev (6 minutter siden):

Ja, den er meget effektiv - men også meget sterk og etsende. Så du må være svært forsiktig når du sprayer, og så må du lufte ut godt. Bruk gjerne munnbind og hansker. 

Jeg holder så god avstand jeg kan når jeg sprayer. Jeg sprayer ekstra godt der det er skitt. Så lukker jeg døren og lar det virke en halvtimes tid. Den kan ikke stå for lenge for da tørker den ut. 

Deretter tørker jeg av det jeg kan med papir for så å vaske med rent vann uten såpe. 

Hvis det fortsatt ikke løsner gjentar jeg prosessen og/eller bruker en skrape. 

Da skal jeg kjøpe den!

Min ovn har et program som heter easyClean.  4 dl vann + noen dråper zalo i i kald ovn og så sette den på 120 grader i 2o minutter.  Da løsner det meste.  Jeg har også prøvd eddik + bakepulver for å løsne restene og skrubber da resten med en svamp.

Dorthe skrev (37 minutter siden):

Min ovn har et program som heter easyClean.  4 dl vann + noen dråper zalo i i kald ovn og så sette den på 120 grader i 2o minutter.  Da løsner det meste.  Jeg har også prøvd eddik + bakepulver for å løsne restene og skrubber da resten med en svamp.

Den zalometoden var jo veldig enkel. Men hva mener du med eget program. Kan jeg bare helle inn vann og litt zalo og sette ovnen på 120 grader i 20 minutter? 

påskelilje skrev (22 minutter siden):

Den zalometoden var jo veldig enkel. Men hva mener du med eget program. Kan jeg bare helle inn vann og litt zalo og sette ovnen på 120 grader i 20 minutter? 

Ja, det kan du vel prøve.  Men pass på at det er plass til så mye vann i bunnen.  Og 20 minutter er fra ovnen er kald.  Jeg har masse program på ovnen og har ikke engang fått prøvd alle.

Dorthe skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan du vel prøve.  Men pass på at det er plass til så mye vann i bunnen.  Og 20 minutter er fra ovnen er kald.  Jeg har masse program på ovnen og har ikke engang fått prøvd alle.

Siden du ikke svarte med en gang 😄 satte jeg igang med eddik. Lukter eddik i hele stua nå 😮 Hvis ikke det funker, prøver jeg zalo før jeg kjøper den andre greia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...