Gå til innhold

Lettere å gå opp i vekt etter fyllte 40 / 45 år ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har mye lettere for å legge på meg nå enn før selv om jeg lever stort sett på samme måte som tidligere. Jeg veide 52 til 58 kg i  20 til 30 årsalderen. Etter fyllte 40 lå jeg på meg og kunne veie mellom 64 -66 kg. Min mor gjorde det samme men hun ble ganske så tynn da hun ble 70 år. 

Er det noe med alder å gjøre? Mange i familien er slanke som 20 åringer men blir rundere ved 40 årsalderen og så veldig tynn etter 70 pluss? 

Anonymkode: 9beac...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har mye lettere for å legge på meg nå enn før selv om jeg lever stort sett på samme måte som tidligere. Jeg veide 52 til 58 kg i  20 til 30 årsalderen. Etter fyllte 40 lå jeg på meg og kunne veie mellom 64 -66 kg. Min mor gjorde det samme men hun ble ganske så tynn da hun ble 70 år. 

Er det noe med alder å gjøre? Mange i familien er slanke som 20 åringer men blir rundere ved 40 årsalderen og så veldig tynn etter 70 pluss? 

Anonymkode: 9beac...028

Tror de aller fleste opplever dette. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok slik for veldig mange.

Jeg veide 60-63 fra jeg gikk på vgs til jeg var 33, da fikk jeg mitt tredje barn, og klarte ikke å gå ned de siste 3-4 kiloene etter svangerskapet. Nå er jeg femti, og det har sneket seg på ti kilo til.

Forskjellen i livsstil nå ift for 15-20 år siden, er at jeg ikke lenger leker med småbarn i hverdagen, trener derimot mer for tiden, spiser nok mer sunt og gjennomtenkt, men drikker derimot mer alkohol, spiser vel omtrent det samme av godteri og snacks, men mindre brus nå enn før. Jeg har hatt kontorjobb hele tiden, har alltid vært glad i å gå turer og sånn, men tror nok at forbrenningen er noe lavere nå enn da. Jeg er likevel frisk og rask og ser det ikke som noe mål å havne ned på vekta som min 17-åring har (som likner meg på vgs). Hadde hatt godt av å gå ned noen få kilo, men jeg sliter med dilemmaet å ofre de gode glassene med vin og øl som jeg velger å kose meg med... 😄 

Til det siste du spør om, så har ikke kvinnene i min familie gått særlig ned igjen i vekt i 70-årene. Min mor er 84 og veier vel omtrent det samme som hun har gjort de siste 30 årene, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Forbrenningen går ned.

Jeg var for min del på mitt feiteste som 40-åring. Det tok 20 år før jeg skjønte at vekta ubønnhørlig ville øke med 0,5 kg per år hvis jeg var ikke trente, men fortsatte å spiste som en 20-åring.

0,5 kg per år merkes ikke. Jeg måtte legge på meg 10 kg før jeg brått innså at jeg rett og slett var en tjukkas. Ikke bare kraftig. Personen i badeshorts på bildet var ikke meg, i følge meg. Alle andre synes det var meg, og ingen andre.

Jeg la om stilen, og har hold meg sånn rimelig slank i mange år. Det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mye lettere for å legge på meg nå enn før selv om jeg lever stort sett på samme måte som tidligere. Jeg veide 52 til 58 kg i  20 til 30 årsalderen. Etter fyllte 40 lå jeg på meg og kunne veie mellom 64 -66 kg. Min mor gjorde det samme men hun ble ganske så tynn da hun ble 70 år. 

Er det noe med alder å gjøre? Mange i familien er slanke som 20 åringer men blir rundere ved 40 årsalderen og så veldig tynn etter 70 pluss? 

Anonymkode: 9beac...028

Definitivt. Kvinner opplever jo mye rart i forbindelse med overgangsalderen også. Jeg la på meg sånn jevnt og trutt, littegranne år for år, som Grendel beskriver. Hadde ikke sjans til å gå ned mer enn 2-3 kg samme hvor mye jeg trente og hvor lite og sunt jeg spiste. Lavkarbo ble redningen for meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Definitivt. Kvinner opplever jo mye rart i forbindelse med overgangsalderen også. Jeg la på meg sånn jevnt og trutt, littegranne år for år, som Grendel beskriver. Hadde ikke sjans til å gå ned mer enn 2-3 kg samme hvor mye jeg trente og hvor lite og sunt jeg spiste. Lavkarbo ble redningen for meg. :) 

Det er slik jeg har det nå. Før kunne jeg trene meg ned i vekt. Nå kan jeg løpe 10 km hver dag og allikevel heller gå opp i vekt enn ned ser det ut til. Har kommet fram til at jeg gidder ikke å slanke meg, men skal forsøke å spise sunnere mat enn jeg gjør. 

Anonymkode: 9beac...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...