Gå til innhold

Finest med lugg eller ikke for godt voksne damer?

Anbefalte innlegg

Langt hår og lang lugg her. Tror jeg alltid vil ha langt hår, kan ikke identifisere meg med kort hår. Jeg synes dessuten nesten alle hunkjønn er penere og mer feminine med litt lengde. Jeg synes en lang «curtain bangs» lugg er fint, men vanskelig å få til holdbar selv. 

Fortsetter under...

Gjest Liviane
cilie skrev (22 timer siden):

Langt hår og lang lugg her. Tror jeg alltid vil ha langt hår, kan ikke identifisere meg med kort hår. Jeg synes dessuten nesten alle hunkjønn er penere og mer feminine med litt lengde. Jeg synes en lang «curtain bangs» lugg er fint, men vanskelig å få til holdbar selv. 

Hva synes du om Gro H. Brundtland sin nye frisyre da? Kanskje er det fordi jeg er så vant med å se henne med kort hår at det er grunnen til at jeg ikke synes hun er finere med lengre hår. 

https://images.app.goo.gl/UAQAs7tUu6MuwxHo9

Liviane skrev (9 timer siden):

Hva synes du om Gro H. Brundtland sin nye frisyre da? Kanskje er det fordi jeg er så vant med å se henne med kort hår at det er grunnen til at jeg ikke synes hun er finere med lengre hår. 

Ikke noen pen frisyre, men hun har fremdeles kort hår da, etter min mening i alle fall. 

Jeg liker lugg. Elsker Star Trek dama på NRK, men hun kjører konsekvent den stilen. Utrolig godt gjort å finne antrekk som passer stilen i år etter år.

Grått/grålig hår som er langt er nederst på lista mi. Ellers har jeg fått en liten Line Vold fetish nå om dagen. Hun ser bra ut.

Liviane skrev (14 timer siden):

Jeg synes det er mer feminin lengde enn guttekort, ja

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 11.05):

Har hatt kort lugg bestandig, men hatt en periode på et par år nå med lang. ca til øvre kant av ørene. Resten av håret er skulderlangt. Så fant jeg ut at jeg ville klippe den kort igjen. Synes jeg er mye finere med kort lugg. Lang lugg får meg til å se mye eldre ut. Hva synes andre her? Bør man ha kort eller lang lugg når man har passert 50? (Er 52)

Anonymkode: edf99...f49

Er ikke kvinner litt forbi den der "kan ikke gjøre slik og sånn for nå er jeg så og så gammel"?

Anonymkode: 69895...d1d

Gjest Liviane
cilie skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er mer feminin lengde enn guttekort, ja

Synes "guttekort" er et begrep som egentlig burde ut av vokabularet. Det blir som å si at en gutt med langt hår har "jentelangt" hår. Vil  du si at de mannlige "rockerne" du liker har jentelangt hår? 

Jeg kjenner at jeg egentlig ikke har så sterke meninger om hvordan folk er på håret, men kan ha noen betraktninger hvis det kommer opp som tema. Jeg synes korte/lange frisyrer (med lugg/uten lugg) kan være kledelig/ikke kledelig uavhengig av kjønn og alder, men det er ikke så mye jeg tenker over sånn til vanlig. Det viktigste synes jeg er at man er ren og velstelt og at man viser at man klarer å ta vare på seg selv. 🙂

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke kvinner litt forbi den der "kan ikke gjøre slik og sånn for nå er jeg så og så gammel"?

JO! Det håper jeg virkelig! Hvordan jeg har mitt hår er ene og alene min egen sak. :) Og litt arbeidsgivers dersom det hadde vært ekstremt ustelt og sånt (når man er bedriftens ansikt utad), men det er det ikke.

Liviane skrev (2 timer siden):

Vil  du si at de mannlige "rockerne" du liker har jentelangt hår? 

Hvis det var et begrep jeg hadde hørt brukt - det har jeg ikke - kunne jeg nok det. Men nå er jeg så gammel at «guttekort» og «guttesveis» har vært uproblematisk å bruke. For øvrig må folk ha akkurat det håret de ønsker. 

Gjest Liviane
cilie skrev (54 minutter siden):

Hvis det var et begrep jeg hadde hørt brukt - det har jeg ikke - kunne jeg nok det. Men nå er jeg så gammel at «guttekort» og «guttesveis» har vært uproblematisk å bruke. For øvrig må folk ha akkurat det håret de ønsker. 

Har vært uproblematisk å bruke ja, men synes ikke det er det lenger i den tiden vi lever i, derfor mener jeg at det burde ut av vokabularet. (Det er mange ord og uttrykk som var greit å bruke beskrivende om mennesker før, men som ikke er det nå). I det hele tatt synes jeg det er noe stygt over uttrykket siden det nærmest definerer en jente/kvinne som gutt/mann bare fordi hun har kort hår. I alle fall sier det at man ligner på en gutt/mann, hvordan skal man ellers forstå "guttekort"? Jeg har hatt kort hår mesteparten av mitt voksne liv, men er da absolutt like feminin som andre kvinner, selv om du nok ikke ville definert meg som det. Og det er det jeg finner noe provoserende -at andre skal si noe om hvorvidt jeg er feminin eller ikke basert på hårfrisyren aleine. Hårfrisyrer sier ingenting om kjønn eller kjønnsuttrykk nå i våre dager. Men for all del, du har all rett til å mene akkurat hva du vil.

Liviane skrev (3 timer siden):

I det hele tatt synes jeg det er noe stygt over uttrykket siden det nærmest definerer en jente/kvinne som gutt/mann bare fordi hun har kort hår. I alle fall sier det at man ligner på en gutt/mann, hvordan skal man ellers forstå "guttekort"?

Det har jeg aldri tenkt over at noen kan bli krenket over. Men jeg mener ikke at det nødvendigvis er sveisen som avgjør om noen er feminin eller ei. En god venninne har helt kort hår, men er absolutt feminin. Jeg ville imidlertid valgt å la håret gro om jeg var henne. Kvinner med langt hår kan selvfølgelig ha maskuline trekk. Siden hårlengden er valgfri, synes jeg ikke det er så problematisk om det kalles guttesveis. 

Annonse

Gjest Liviane
cilie skrev (3 timer siden):

Siden hårlengden er valgfri, synes jeg ikke det er så problematisk om det kalles guttesveis. 

Så du mener og står for at kvinner med kort hår har "guttesveis", og at det ikke gjør noe å fortsatt kalle det det?

Jeg synes det kan være litt problematisk,  kanskje litt respektløst i mine ører. Jeg identifiserer meg som 100% kvinne, og da er jeg med min korte frisyre intet annet enn en kvinne med kort sveis. Jeg er ingen kvinne med guttete sveis. Likedan er ikke mannen min jentete fordi han har valgt å kjøpe seg en rosa skjorte heller. Det kunne aldri falle meg inn å kalle klesplagget for jentete selv om rosa tradisjonelt er blitt sett på som en jentefarge. 

Gjest Liviane
Lillemus skrev (16 timer siden):

Ikke noen pen frisyre, men hun har fremdeles kort hår da, etter min mening i alle fall. 

emilie321 skrev (16 timer siden):

Synes frisyren var grei nok, men er enig med deg at dette går under kort hår.

Sa jo ikke at hun hadde langt hår da. Jeg sa at hun hadde lengre hår. 

morsan skrev (6 timer siden):

Trine Skei Grande: – Det lange håret er vår kulturs hijab 

https://www.aftenposten.no/norge/i/mB3zvL/trine-skei-grande-det-lange-haaret-er-vaar-kulturs-hijab

Jeg er uenig i Grande der. Jeg har inntrykk av at kvinner er mye mer opptatt av sveisen til Grande enn hva menn er.

Det er ikke noe tvang i at mange menn foretrekker langt hår. Det må de ha lov til.

Det kan ikke sammenlignes med hijab-påbudet i Iran og Afghanistan.

AnonymBruker
Grendel skrev (5 timer siden):

Jeg er uenig i Grande der. Jeg har inntrykk av at kvinner er mye mer opptatt av sveisen til Grande enn hva menn er.

Det er ikke noe tvang i at mange menn foretrekker langt hår. Det må de ha lov til.

Det kan ikke sammenlignes med hijab-påbudet i Iran og Afghanistan.

For kvinner kan det faktisk det, noe som kommer tydelig til uttrykk i denne tråden.

morsan skrev (12 timer siden):

Trine Skei Grande: – Det lange håret er vår kulturs hijab 

https://www.aftenposten.no/norge/i/mB3zvL/trine-skei-grande-det-lange-haaret-er-vaar-kulturs-hijab

De fleste ønsker vel å ta seg best mulig ut og for min del er det absolutt med litt lengde på håret. Det gir dessuten mange muligheter til å variere med slettet, krøllet, hestehale osv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...