Gå til innhold

Og DER fikk folk en unnskyldning til å uføretrygde seg

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/KzkwM4/toppforsker-bekymret-for-long-covid-kan-ramme-forferdelig-mange 

Det vil bli en epidemi med trygdeslasker etter å ha strevd med long covid. Tipper halvparten av den voksne arbeidstakerskare vil påberope seg rammet og halvparten av videregående elever og studenter like så. Hvordan skal det gå med Norge AS og Norden og Europa etter dette? Vil det bli u-landene og USA som kommer seirende ut av det, de som ikke fra før av har et ivaretakende trygdesystem som gjør at folk kan ta det med ro hjemme med lønn, men som i stedet må jobbe åkke som hvor dårlige de føler seg? Maktbalansen vil snus på hodet og den hvite rase vil bli utkonkurrert. Verden vil ikke bli den samme. Nye tider venter, og den som lever får se...... I say no more.... Lykke til! 

Anonymkode: d5897...e71

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, for å være uføretrygdet er jo så attraktivt... For en tullete TS.

Anonymkode: 36337...0df

Ja for noen er uføretrygd veldig morsomt. Spesielt for de som egentlig er friske. De er uføre.. Men, de drar ut hver helg, trener ukentlig, skaffer seg barn og lever ellers som en helt frisk person. 

For de som er syke på ordentlig er ikke uføretrygd et verdig liv. 

Anonymkode: 86316...783

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja for noen er uføretrygd veldig morsomt. Spesielt for de som egentlig er friske. De er uføre.. Men, de drar ut hver helg, trener ukentlig, skaffer seg barn og lever ellers som en helt frisk person. 

For de som er syke på ordentlig er ikke uføretrygd et verdig liv. 

Anonymkode: 86316...783

De aller aller fleste lever nok et redusert liv på en eller annen måte. Selv om det kanskje ikke alltid vises. De få som har helt normale og friske liv er nok såpass få at det er lite relevant å diskutere det. For de færreste ønsker å være ufør. 

Men for noen kan det være at kombinasjonen jobb og familieliv og slikt ikke fungerer, men at de klarer seg sånn passelig greit når de ikke har jobb i tillegg. 

Jeg fikk ungene før jeg knakk sammen, og Nav er enig i at jeg klarer ikke å oppfylle kravene i arbeidsmarkedet og at det viktige er å kunne bli bra nok til at mine egne barn faktisk kan bo hos meg. At jeg mesteparten av året er i full stand til å trene og gå tur det vet Nav og blir ikke sett på som relevant i forhold til arbeid. Uten trening blir jeg ennå verre enn jeg er. Ikke at jeg lever et normalt liv ellers. Men trening klarer jeg bortsett fra når jeg er skikkelig dårlig.

Endret av Glitter

Annonse

Jeg er også litt bekymret for hva som skjer når man forteller store deler av befolkningen at de kan få langvrige, diffuse plager. Det kan ikke være helsefremmende.

Det minner litt om nakkesleng som var på moten en periode. Eller ryggsmerter, hvor halvparten av alle fedre i min barndom stadig måtte ligge flatt ut. Hva skjedde med det? Det forsvant når folk fikk høre at det beste var å være aktiv.

Alt dette er jo reelle plager. Noen har virkelog problemer med ryggen, men det hjelper ikke å promotere det i befolkningen. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Heldigvis kan ingen «uføretrygde seg». Like lite som man kan «sykemelde seg». Det er noe legen gjør. 

Anonymkode: 3915a...92b

Ja, og det er jo et godt poeng. Men jeg tror nok helt sikkert at noen sikter seg inn på uførhet før Nav og lege gjør det, men da ser jeg for meg at det ofte handler om manglende tro selv på at de kan klare det, og da blir det jo vanskelig for Nav å hjelpe også. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (12 timer siden):

Ja, og det er jo et godt poeng. Men jeg tror nok helt sikkert at noen sikter seg inn på uførhet før Nav og lege gjør det, men da ser jeg for meg at det ofte handler om manglende tro selv på at de kan klare det, og da blir det jo vanskelig for Nav å hjelpe også. 

Jeg visste knapt hva det var for noe, før jeg fikk brev i posten om å møte opp og signere. Den gangen jeg var psykotisk og gikk på sosialen. Det reddet min økonomi.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg visste knapt hva det var for noe, før jeg fikk brev i posten om å møte opp og signere. Den gangen jeg var psykotisk og gikk på sosialen. Det reddet min økonomi.

Vet ikke hvordan slikt foregikk før (hvis det er lenge siden da), men nå er det jo en prosess som tar mange år. De har strammet veldig inn på det der. Når min nylig innsendte søknad er innvilget, så har jeg vært i Nav-systemet i 5,5 år. Det var i november i fjor at det ble bestemt at nå var tiden inne, og i forrige uke var Nav ferdig med å skrive sin anbefaling slik at jeg kunne sende inn søknaden. 

Men gjennomsnittlig tid før man får innvilget er vel 7,5 år. Hvis det ikke har endret seg. 

Bra det reddet økonomien din. Du var jo psykotisk da og da er man jo klart syk. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (24 minutter siden):

Vet ikke hvordan slikt foregikk før (hvis det er lenge siden da), men nå er det jo en prosess som tar mange år. De har strammet veldig inn på det der. Når min nylig innsendte søknad er innvilget, så har jeg vært i Nav-systemet i 5,5 år. Det var i november i fjor at det ble bestemt at nå var tiden inne, og i forrige uke var Nav ferdig med å skrive sin anbefaling slik at jeg kunne sende inn søknaden. 

Men gjennomsnittlig tid før man får innvilget er vel 7,5 år. Hvis det ikke har endret seg. 

Jeg gikk noen år på attføring som det het da, og så ett år på sosialen. Så ut av det blå, ble jeg ufør. Men dette var på 90tallet. Jeg var bare 22 år.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk noen år på attføring som det het da, og så ett år på sosialen. Så ut av det blå, ble jeg ufør. Men dette var på 90tallet. Jeg var bare 22 år.

Det var tidlig å bli ufør, men de hadde jo sine grunner. Håper du har det bedre nå? 

Annonse

Glitter skrev (26 minutter siden):

Men det var dårlig psykiatritilbud da. De prøvde ingenting. Jeg fikk noen få  måneder på lukket avdeling, så ble jeg lagt inn på ett psykehjem som det var helt på trynet med tilstanden til folkene der. Jeg var bare 18 år, og en dreit til og med på seg, når hun satt der. Hadde jeg vært førsteganssyk som schizofren nå ville jeg fått en helt annen oppfølging enn den driten der.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Heldigvis kan ingen «uføretrygde seg». Like lite som man kan «sykemelde seg». Det er noe legen gjør. 

Anonymkode: 3915a...92b

Jeg skrev selv søknaden i samarbeid med behandler og attføringskonsulent. Jeg hadde hele tiden kontroll over prosessen inntil søknaden ble sendt til Nav.

Anonymkode: c6270...de4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...