Gå til innhold

Knekkebrød vs vanlig brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mange kalorier (ca) sparer man ved å spise knekkebrød kontra vanlig brød pr måltid? 

Anonymkode: 87f5e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor mange kalorier (ca) sparer man ved å spise knekkebrød kontra vanlig brød pr måltid? 

Anonymkode: 87f5e...234

Kommer jo helt an på hva slags brød og knekkebrød du spiser. Jeg spiser Wasa husman, 2 stk, til frokost hver dag og de to i seg selv er ca. 86 kcal (før smør og pålegg). Hvis vi tar utgangspunkt i at en brødskive veier ca. 30 g (tror det skal bli sånn rimelig riktig om man bruker brødskjæremaskina i butikken) så gir en skive fullkornsbrød ca. 100 kcal, det vil si at to skiver gir ca. 200 kcal før smør og pålegg. Godt over dobbelt så mye som grove knekkebrød der altså. Når det skal sies så inneholder de omtrent lite mye kcal pr. 100 g, men man spiser vanligvis mer brød enn knekkebrød i og med at brødet har høyere egenvekt pr. skive. Når det er sagt så blir jeg myyyye raskere sulten igjen om jeg spiser to brødskiver enn om jeg spiser to knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange kalorier (ca) sparer man ved å spise knekkebrød kontra vanlig brød pr måltid? 

Anonymkode: 87f5e...234

Det står oppgitt på pakken. Evt kan du Google. Ingen her vet hvilket brød og knekkebrød du snakker om. Jeg spiser rugbrød, og det er neppe det Lillemus spiser ettersom hun blir mer sulten etter to skiver enn etter to Wasa knekkebrød. Det blir i allefall ikke jeg. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (37 minutter siden):

Det står oppgitt på pakken. Evt kan du Google. Ingen her vet hvilket brød og knekkebrød du snakker om. Jeg spiser rugbrød, og det er neppe det Lillemus spiser ettersom hun blir mer sulten etter to skiver enn etter to Wasa knekkebrød. Det blir i allefall ikke jeg. 

Jeg er mett etter to wasa husman og stappmett etter tre, når det gjelder brødskiver (ikke sånn svart rugbrød for det spiser jeg ikke) så kan jeg spise utrolig mange før jeg blir mett på samme måte som med noen få knekkebrød. Har ikke tort å teste hvor mange jeg kan spise før det sier stopp... Da snakker jeg ikke om loff altså, men vanlig grovbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg er mett etter to wasa husman og stappmett etter tre, når det gjelder brødskiver (ikke sånn svart rugbrød for det spiser jeg ikke) så kan jeg spise utrolig mange før jeg blir mett på samme måte som med noen få knekkebrød. Har ikke tort å teste hvor mange jeg kan spise før det sier stopp... Da snakker jeg ikke om loff altså, men vanlig grovbrød.

Jeg synes det har så mye å si hva en har som pålegg, men jeg føler at 2 knekkebrød metter mer enn 1 brødskive.  Bortsett fra når jeg har brunost på knekkebrød, da kan jeg bare spise uten og egentlig bli mett. Nå er ikke brunost akkurat noe slankemat da, men utrolig godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det har så mye å si hva en har som pålegg, men jeg føler at 2 knekkebrød metter mer enn 1 brødskive.  Bortsett fra når jeg har brunost på knekkebrød, da kan jeg bare spise uten og egentlig bli mett. Nå er ikke brunost akkurat noe slankemat da, men utrolig godt er det.

Kommer helt klart an på hva man har på! Med smør, kaviar og hvitost er jeg mett etter to knekkebrød og stappmett etter tre, sjelden jeg spiser mer enn to. Med brunost, leverpostei eller syltetøy kan jeg sikkert spise 5-6... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (23 minutter siden):

Jeg er mett etter to wasa husman og stappmett etter tre, når det gjelder brødskiver (ikke sånn svart rugbrød for det spiser jeg ikke) så kan jeg spise utrolig mange før jeg blir mett på samme måte som med noen få knekkebrød. Har ikke tort å teste hvor mange jeg kan spise før det sier stopp... Da snakker jeg ikke om loff altså, men vanlig grovbrød.

Mye luft i Wasa også, så det kan umulig være mye grovt mel i brødet du spiser om du kan spise så store mengder som du sier her. Du vet at det som nesten er loff tilsettes farge for å se grovere ut enn det er? Selv blir jeg mett etter to- tre knekkebrød men mye raskere sulten igjen enn etter to skiver Kruskakli rug som jeg kjøper på Rosenborgbakeriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 minutter siden):

Mye luft i Wasa også, så det kan umulig være mye grovt mel i brødet du spiser om du kan spise så store mengder som du sier her. Du vet at det som nesten er loff tilsettes farge for å se grovere ut enn det er? Selv blir jeg mett etter to- tre knekkebrød men mye raskere sulten igjen enn etter to skiver Kruskakli rug som jeg kjøper på Rosenborgbakeriet. 

Joda, jeg snakker om brød med 3-4 "trekanter" eller mannens hjemmebakte og DET er grovt! Kan spise utrolig mange uten at jeg føler meg mett. De få gangene i året jeg er på hotellfrokost får jeg valuta for pengene for å si det sånn! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Joda, jeg snakker om brød med 3-4 "trekanter" eller mannens hjemmebakte og DET er grovt! Kan spise utrolig mange uten at jeg føler meg mett. De få gangene i året jeg er på hotellfrokost får jeg valuta for pengene for å si det sånn! ;) 

Her spiller nok psyken inn, to knekkebrød metter virkelig ikke mer enn to skiver skikkelig og grovt brød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (15 minutter siden):

Her spiller nok psyken inn, to knekkebrød metter virkelig ikke mer enn to skiver skikkelig og grovt brød. 

Det trodde ikke jeg før begynte å spise knekkebrød fast til frokost heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (30 minutter siden):

Det trodde ikke jeg før begynte å spise knekkebrød fast til frokost heller...

Du burde begynne med vann. Jeg blir mye mer nett av ett glass vann enn av tre kjøttkaker med poteter og saus. Jeg trodde det ikke før jeg prøvde jeg heller 😜😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test fra Bramat.no over nokså mange grovbrød.

Ikke enkelt å skulle velge i jungelen - og det beste er kanskje å begynne å bake selv igjen... Det som er verdt å merke seg, var teksten som sto på forsiden før jeg åpnet testen: "Men brødskalaen kan være litt misvisende. Man skulle for eksempel trodd at hvis ¾ av brødskalaen er skravert, så er brødet 75 % grovt. Men det stemmer nødvendigvis ikke. Det er nemlig slik at straks brødet har en grovhetsprosent over 50, for eksempel 51 %, har produsenten lov å skravere ¾ av brødskalaen. Hvis du ikke er klar over dette, og ikke sjekker grovhetsprosenten, kan du altså tro at du kjøper et brød med 75 % grovhetsgrad, men i virkeligheten ende opp med et brød som bare er 51 % grovt.

Skal du virkelig gå for de groveste brødene, bør du derfor ta en titt på grovhetsprosenten. Hvis du vil ha et ordentlig grovbrød bør du velge et som har en grovhetsprosent mellom 75 og 100."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...