Gå til innhold

Innspill til planlegging av treningsukene fremover


Vhanja

Anbefalte innlegg

Jeg har jo begynt å trene med Hjertelaget, sånn bortsett fra at de har sommerstengt akkurat nå. Er 12-ukers opplegg og har 11 uker igjen som begynner i august. Det er to dager i uka med 20 minutter oppvarming/aerobic, 20-25 minutter valgfritt (kondisjon- eller styrketrening) og så ti minutter avslutning/tøying.

Siden de har stengt nå i juli så har jeg selv intervalltrening to-tre ganger i uka. Men jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre når de starter opp igjen. Jeg tenkte jo å benytte egentreningen der til styrketrening, siden jeg ikke har apparater hjemme og det virker mer effektivt. Men jeg burde jo fortsette med kondisjonstrening også... Og begge deler bør vel trenes minst to ganger i uka for å ha en effekt - og da er jeg plutselig oppe i fire treningsøkter i uka! Det er mye for en som aldri har trent før.

Vil det ha noen effekt om jeg trener 2xkondis og 1xstyrke ene uka og så 1xkondis og 2xstyrke neste? Jeg er usikker på hvordan jeg skal legge det opp på en måte som både har effekt, men som samtidig er praktisk gjennomførbart for en person som ikke er treningsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg har jo begynt å trene med Hjertelaget, sånn bortsett fra at de har sommerstengt akkurat nå. Er 12-ukers opplegg og har 11 uker igjen som begynner i august. Det er to dager i uka med 20 minutter oppvarming/aerobic, 20-25 minutter valgfritt (kondisjon- eller styrketrening) og så ti minutter avslutning/tøying.

Siden de har stengt nå i juli så har jeg selv intervalltrening to-tre ganger i uka. Men jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre når de starter opp igjen. Jeg tenkte jo å benytte egentreningen der til styrketrening, siden jeg ikke har apparater hjemme og det virker mer effektivt. Men jeg burde jo fortsette med kondisjonstrening også... Og begge deler bør vel trenes minst to ganger i uka for å ha en effekt - og da er jeg plutselig oppe i fire treningsøkter i uka! Det er mye for en som aldri har trent før.

Vil det ha noen effekt om jeg trener 2xkondis og 1xstyrke ene uka og så 1xkondis og 2xstyrke neste? Jeg er usikker på hvordan jeg skal legge det opp på en måte som både har effekt, men som samtidig er praktisk gjennomførbart for en person som ikke er treningsvant.

Du kan kombinere styrke og kondisjon ved å organisere styrketreningen som sirkeltrening. Blir som en form for intervalltrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 minutter siden):

Du kan kombinere styrke og kondisjon ved å organisere styrketreningen som sirkeltrening. Blir som en form for intervalltrening.

Hvordan blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (15 minutter siden):

Prinsippene for styrkesirkel er beskrevet her: Slik får du rå styrke med sirkeltrening | Aktiv Trening  Du må selvfølgelig velge styrkeøvelser som passer for deg og ikke de som er beskrevet som eksempel i den linken. 

Oj, spennende. Så da kan jeg ta 8-10 reps på et apparat, så det samme på neste osv til jeg har tatt alle i min plan. Og så evt repetere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Oj, spennende. Så da kan jeg ta 8-10 reps på et apparat, så det samme på neste osv til jeg har tatt alle i min plan. Og så evt repetere. 

Ja, - og sørge for å holde et høyt tempo underveis, slik at du blir svett og andpusten:-)

Bruker du treningsklokke?

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (3 minutter siden):

Ja, - og sørge for å holde et høyt tempo underveis, slik at du blir svett og andpusten:-)

Bruker du treningsklokke?

Nei, er ikke så avansert enda. Jeg har nettopp begynt, etter 40+ år uten trening (sånn bortsett fra to-tre måneder for ti år siden). Jeg vil ikke gjøre for mye av det, det er mulig sirkeltrening blir for heftig for noen som er helt utrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Nei, er ikke så avansert enda. Jeg har nettopp begynt, etter 40+ år uten trening (sånn bortsett fra to-tre måneder for ti år siden). Jeg vil ikke gjøre for mye av det, det er mulig sirkeltrening blir for heftig for noen som er helt utrent?

Du gjør jo uansett ting i ditt eget tempo og bruker også den belastningen du selv velger, så styrkesirkel kan være en bra løsning for folk som ikke har trent så mye. Men velg enkle styrkeøvelser, dvs. noen som ikke er teknisk vanskelige å utføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...