Gå til innhold

Trene samtidig som vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned i alle fall 10 kg og har tenkt tanken på å trene styrke samtidig som jeg endrer på kostholdet og spiser i kaloriunderskudd. Har forsøkt google på dette og noen sier det er bra å trene fordi da øker man muskelmasse som igjen øker forbrenningen, mens andre sier at det ikke er bra fordi det å gå ned i vekt og det å trene er to motsetninger så det er vanskelig å få til begge deler.

Noen som har noe mer kunnskap om dette og kan si noe om hva som er best?

Jeg har tenkt tanken om å bare trene intervalltrening kjernemuskulatur i moderat intensitet, kan det være en god ide?

Anonymkode: e8dd9...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg skal ned i alle fall 10 kg og har tenkt tanken på å trene styrke samtidig som jeg endrer på kostholdet og spiser i kaloriunderskudd. Har forsøkt google på dette og noen sier det er bra å trene fordi da øker man muskelmasse som igjen øker forbrenningen, mens andre sier at det ikke er bra fordi det å gå ned i vekt og det å trene er to motsetninger så det er vanskelig å få til begge deler.

Noen som har noe mer kunnskap om dette og kan si noe om hva som er best?

Jeg har tenkt tanken om å bare trene intervalltrening kjernemuskulatur i moderat intensitet, kan det være en god ide?

Anonymkode: e8dd9...b37

Ja, det er en veldig god idé å trene mens du går ned i vekt. Jeg tror aldri jeg har sett noen troverdige eksperter påstå noe annet.

Jeg tenker nok at som en hovedregel er det vanskelig å faktisk øke muskelmassen når man går ned i vekt, men du kan i alle fall beholde musklene og bli sterkere. Musklene vil komme mer frem. Hvis du slanker deg uten å trene vil du slanke bort muskler.

Jeg baserer det på at folk jeg kjenner som driver styrkeidrett på høyt nivå ofte er overvektige utenfor sesong for å få effekt av treningen. Petter Northug gjorde det samme, og hadde suksess med det, enda ski ikke handler om størst mulig muskler.

Hvis man bare skal trene to - tre økter i uka mener mange at det bør være litt harde økter (intervall). Planen din høres grei ut.

(Jeg er ikke noen slags ekspert. Jeg har folk i familien og venner som driver toppidrett.)

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal ned i alle fall 10 kg og har tenkt tanken på å trene styrke samtidig som jeg endrer på kostholdet og spiser i kaloriunderskudd. Har forsøkt google på dette og noen sier det er bra å trene fordi da øker man muskelmasse som igjen øker forbrenningen, mens andre sier at det ikke er bra fordi det å gå ned i vekt og det å trene er to motsetninger så det er vanskelig å få til begge deler.

Noen som har noe mer kunnskap om dette og kan si noe om hva som er best?

Jeg har tenkt tanken om å bare trene intervalltrening kjernemuskulatur i moderat intensitet, kan det være en god ide?

Anonymkode: e8dd9...b37

Jeg har spist karbohydratredusert siden i fjor sommer og nå syntes jeg sommerferie-kiloene var drygt gjenstridige så jeg har endret litt på kosten de siste 2-3 ukene, litt mindre fett og mer proteiner - funker gull! :) Du kan godt trene selv om du slanker deg, men du må passe på å få i deg nok mat slik at kroppen får noe å bygge på, ikke bare bryte ned. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både slanket meg og gått opp i muskelmasse samtidig flere ganger. Det handler litt om hvor stort kcal-underskudd en legger seg på. Jeg spiser masse proteiner hver dag. Da har jeg kunnet oppleve å krympe i cm, men pga økt muskelmasse gå lite ned i vekt. Evt gå mindre ned i vekt enn man skulle trodd mtp minking i cm rundt midje og mage. 

Men noen blir så sulten av trening at de spiser for mye slik at vekten står stille. Er derfor noen mener man ikke skal trene samtidig.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...