Gå til innhold

Endre kosthold og begynne å trene


dagsvermer
 Del

Anbefalte innlegg

dagsvermer

Jeg har forsøkt utallige ganger å endre kosthold og begynne å trene, men jeg feiler hver eneste gang. Jeg kan begynne motivert og holde det gående ett par dager, men etter en ukes tid feiler jeg alltid. Hvordan kan man snu dette, knekke koden til hvordan man kan få det til å bli en langvarig endring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
dagsvermer skrev (1 time siden):

Jeg har forsøkt utallige ganger å endre kosthold og begynne å trene, men jeg feiler hver eneste gang. Jeg kan begynne motivert og holde det gående ett par dager, men etter en ukes tid feiler jeg alltid. Hvordan kan man snu dette, knekke koden til hvordan man kan få det til å bli en langvarig endring? 

Den knekker du ved å gjøre ørsmå endringer, litt om gangen. Tenk realistisk, svært få av oss orker å bruke resten av livet på å spise gulrøtter og salat og gå 10 km daglig. Men kanskje 3000 skritt og 3 fiskemiddager i uken er mer overkommelig.

Anonymkode: f975a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Hva er målet ditt? Vektnedgang, eller bare sunnere kropp? 

Uansett tenker jeg det er noe med å ikke gå for hardt ut. Ikke start på "diett". Start med noe du kan leve med. Hvis du er veldig glad i karbohydrater feks, så trenger du ikke kutte det ut, men redusere. Når jeg lager meg wok feks så veier jeg opp 30 g tørre eggnudler også er resten grønnsaker og kylling. 

En gang i uken ca kutter jeg opp en større salat med diverse oppi. Den har jeg i en lufttett boks og den varer fint i 4 dager. Da har jeg det og diverse kjøtt/fisk til middag med en håndfull ris feks (80 g kokt ris, ca 100 kcal) og noe saus/dressing. Jeg spiser gjerne ca 250 g wok-grønnsaker pluss en kyllingfilet og litt karbohydrater. Det blir ganske mye mat i volum, men kun ca 600 kcal. Jeg beregner middagene til å i det daglige være mellom 500 og 600 kcal. 

Men det med å lage den boksen med salat er at da får jeg flere lettvinte middager så snart salaten er kuttet opp. Er bare å hive kyllingen i ovnen og risen på kok. Ikke mye mer arbeid enn å hive pizza i ovnen med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
dagsvermer skrev (1 time siden):

Jeg har forsøkt utallige ganger å endre kosthold og begynne å trene, men jeg feiler hver eneste gang. Jeg kan begynne motivert og holde det gående ett par dager, men etter en ukes tid feiler jeg alltid. Hvordan kan man snu dette, knekke koden til hvordan man kan få det til å bli en langvarig endring? 

Som de andre sier så går du nok alt for hardt ut. :) Ut fra hva det er du vil oppnå så må du sette deg små mål som er oppnåelige. Trening 5 ganger i uka og maks. 1100 kcal om dagen funker i 2 dager det. Men kanskje 2 økter i uka og snop og brus kun på lørdag vil funke? Om kostholdet er viktig så er det lurt ikke å fokusere på alt du ikke "kan" (bør) spise, men heller fokusere på alt det gode du kan og bør spise! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagsvermer
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den knekker du ved å gjøre ørsmå endringer, litt om gangen. Tenk realistisk, svært få av oss orker å bruke resten av livet på å spise gulrøtter og salat og gå 10 km daglig. Men kanskje 3000 skritt og 3 fiskemiddager i uken er mer overkommelig.

Anonymkode: f975a...357

Ja, du har helt rett. Jeg får forsøke skrive meg en liste med endringer jeg kan gjøre og ta det litt etter litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagsvermer
Glitter skrev (1 time siden):

Hva er målet ditt? Vektnedgang, eller bare sunnere kropp? 

Uansett tenker jeg det er noe med å ikke gå for hardt ut. Ikke start på "diett". Start med noe du kan leve med. Hvis du er veldig glad i karbohydrater feks, så trenger du ikke kutte det ut, men redusere. Når jeg lager meg wok feks så veier jeg opp 30 g tørre eggnudler også er resten grønnsaker og kylling. 

En gang i uken ca kutter jeg opp en større salat med diverse oppi. Den har jeg i en lufttett boks og den varer fint i 4 dager. Da har jeg det og diverse kjøtt/fisk til middag med en håndfull ris feks (80 g kokt ris, ca 100 kcal) og noe saus/dressing. Jeg spiser gjerne ca 250 g wok-grønnsaker pluss en kyllingfilet og litt karbohydrater. Det blir ganske mye mat i volum, men kun ca 600 kcal. Jeg beregner middagene til å i det daglige være mellom 500 og 600 kcal. 

Men det med å lage den boksen med salat er at da får jeg flere lettvinte middager så snart salaten er kuttet opp. Er bare å hive kyllingen i ovnen og risen på kok. Ikke mye mer arbeid enn å hive pizza i ovnen med andre ord. 

Hovedmålet er å gå ned i vekt (ikke så mye, men rundt 7 kg). Det å få en sunnere og sterkere kropp ser jeg på som en bonus. Godt tips om å lage salat, det skal jeg gjøre. Også lurt å telle litt kcal, tenker jeg skal begynne litt med det. Jeg tror nok jeg spiser mye mer kcal enn det jeg tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dagsvermer
Lillemus skrev (1 time siden):

Som de andre sier så går du nok alt for hardt ut. :) Ut fra hva det er du vil oppnå så må du sette deg små mål som er oppnåelige. Trening 5 ganger i uka og maks. 1100 kcal om dagen funker i 2 dager det. Men kanskje 2 økter i uka og snop og brus kun på lørdag vil funke? Om kostholdet er viktig så er det lurt ikke å fokusere på alt du ikke "kan" (bør) spise, men heller fokusere på alt det gode du kan og bør spise! :) 

Ja, jeg går nok alt for hardt ut. Jeg skal forsøke endre litt fokus og sette mindre mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
dagsvermer skrev (1 time siden):

Ja, jeg går nok alt for hardt ut. Jeg skal forsøke endre litt fokus og sette mindre mål.

Jeg prøver å si at jeg må ha to øker pr. uke og alt over er ren bonus. :)  Kan være lurt å tenke litt over når du har tid til å trene og sette det på den mentale ukeplanen - "mandag og torsdag har jeg fri på ettermiddagen så da skal jeg trene 30-60 min" f.eks. Noen liker å trene om morgenen før skole/jobb, andre fungerer best om ettermiddagen/kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagsvermer
Lillemus skrev (54 minutter siden):

Jeg prøver å si at jeg må ha to øker pr. uke og alt over er ren bonus. :)  Kan være lurt å tenke litt over når du har tid til å trene og sette det på den mentale ukeplanen - "mandag og torsdag har jeg fri på ettermiddagen så da skal jeg trene 30-60 min" f.eks. Noen liker å trene om morgenen før skole/jobb, andre fungerer best om ettermiddagen/kvelden. 

Ja, det er veldig lurt, det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia
dagsvermer skrev (6 timer siden):

Jeg har forsøkt utallige ganger å endre kosthold og begynne å trene, men jeg feiler hver eneste gang. Jeg kan begynne motivert og holde det gående ett par dager, men etter en ukes tid feiler jeg alltid. Hvordan kan man snu dette, knekke koden til hvordan man kan få det til å bli en langvarig endring? 

Hva ønsker du å endre fra, dvs hvordan er kostholdet ditt i dag og hvordan er treningsrutinene dine? Spiser du mye snop og har kostholdet ditt et kalorioverskudd? Hva liker du å gjøre på fritiden nå?

Jeg støtter resten i at en langvarig endring til en sunnere hverdag ikke går via diett eller drastisk nye vaner og rutiner. Et sunnere deg går via små justeringer til noe som er gradvis blir mer og mer givende. Det må ikke koste mer å gjennomføre enn det du orker å investere av innsats, og det må ikke ta fra deg hverdagslykke eller glede. Kort sagt - de nye vanene må ikke bli en bør du skal bære, da vil du garantert sprekke før eller senere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagsvermer
Kayia skrev (3 timer siden):

Hva ønsker du å endre fra, dvs hvordan er kostholdet ditt i dag og hvordan er treningsrutinene dine? Spiser du mye snop og har kostholdet ditt et kalorioverskudd? Hva liker du å gjøre på fritiden nå?

Jeg støtter resten i at en langvarig endring til en sunnere hverdag ikke går via diett eller drastisk nye vaner og rutiner. Et sunnere deg går via små justeringer til noe som er gradvis blir mer og mer givende. Det må ikke koste mer å gjennomføre enn det du orker å investere av innsats, og det må ikke ta fra deg hverdagslykke eller glede. Kort sagt - de nye vanene må ikke bli en bør du skal bære, da vil du garantert sprekke før eller senere.

 

Sånn helt ærlig så er kostholdet mitt elendig og treningsrutinene ikke eksisterende. Jeg spiser usunt og som oftest alt for mye. På fritiden liker jeg å gå tur, så det er noe jeg prøver få til så ofte som mulig. Men trene gjør jeg aldri. Ellers bruker jeg alt for mye tid på internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Du får mange gode råd og her er ett til. 

Jeg ville ikke fokusert så mye på vekten, men på din fysiske og psykiske velvære. Vekten ordner seg selv etter hvert , når du har endret livsstilen. 

Du blir i bedre fysisk form noe som er deilig å kjenne på og det igjrn gjør noe positivt med humøret. Hvis det er en dag du ikke orker trening, så ta på deg yttertøy å gå deg en tur. Variasjon tror jeg er viktig, slik at du ikke går lei. Sund mat smaker godt når man har kommet inn i vanen. 

Som andre også sier. Ikke lag deg så store amvisjoner at du gir opp. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia
dagsvermer skrev (15 timer siden):

Sånn helt ærlig så er kostholdet mitt elendig og treningsrutinene ikke eksisterende. Jeg spiser usunt og som oftest alt for mye. På fritiden liker jeg å gå tur, så det er noe jeg prøver få til så ofte som mulig. Men trene gjør jeg aldri. Ellers bruker jeg alt for mye tid på internett. 

Dette er et fint utgangspunkt, for dette betyr at små endringer vil gjøre stor forskjell relativt raskt. Ingenting er bedre for motivasjonen enn det, og motivasjon trenger man om man skal endre vaner.

Hva med å bestemme deg for at du kun skal spise godteri (søtt og salt) to dager i uka, spise minst to fiskemåltider pr uke, og spise salat til minst fire måltider pr uke?

Avent trening til du har fått mer dreis på kostholdet, men fortsett å gå tur! Får du lyst til å trene, tren selvfølgelig, men om du ikke har lyst - gå tur så ofte du orker :) 

Bor du sammen med noen eller alene forresten? Dersom du bor alene kan du lage kun det en person trenger, ikke mer. Husk at du må ha noe som metter i alle måltider, her er google god hjelp. Kanskje vil dette kunne bidra til at du ikke spiser for mye til hvert måltid? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

×
×
  • Opprett ny...