Gå til innhold

"Vi kan ikke holde deg tilbake"

Anbefalte innlegg

Jeg er vel heller ikke den rette til å gi råd i en slik situasjon men jeg prøver meg allikevel.

Jeg er enig med @Glitteri at det ofte er en brå og tøff overgang å komme hjem. Det går noen dager før en lander hjemme.

Så handler det om å gjøre gode valg i dagene som kommer. Har du en kriseplan? Jeg driver og øver meg på yoga og meditasjon for tiden. Det håper jeg at kan bli en mestringsstrategi for meg. Har du noe som fenger deg? Lytte til musikk med stearinlys og en god kopp te? Finne en ny serie og se? Eller en gammel film. (For the record; jeg hater når noen foreslår at jeg skal se en serie når jeg er langt inne i de destruktive tankene mine, men nå anbefaler jeg det videre likevel)

De gangene jeg klarer å håndtere slike tanker og følelser selv er de dagene jeg klarer å skape et innhold i dagene og kvelden. Ikke bare ligge på sofaen og scrolle og tenke. 

Så er det jo fastlege evt legevakt som er backupløsningen, men jeg håper for din del at du finner deg en egen måte å komme deg gjennom dette på.

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (32 minutter siden):

Jeg er vel heller ikke den rette til å gi råd i en slik situasjon men jeg prøver meg allikevel.

Jeg er enig med @Glitteri at det ofte er en brå og tøff overgang å komme hjem. Det går noen dager før en lander hjemme.

Så handler det om å gjøre gode valg i dagene som kommer. Har du en kriseplan? Jeg driver og øver meg på yoga og meditasjon for tiden. Det håper jeg at kan bli en mestringsstrategi for meg. Har du noe som fenger deg? Lytte til musikk med stearinlys og en god kopp te? Finne en ny serie og se? Eller en gammel film. (For the record; jeg hater når noen foreslår at jeg skal se en serie når jeg er langt inne i de destruktive tankene mine, men nå anbefaler jeg det videre likevel)

De gangene jeg klarer å håndtere slike tanker og følelser selv er de dagene jeg klarer å skape et innhold i dagene og kvelden. Ikke bare ligge på sofaen og scrolle og tenke. 

Så er det jo fastlege evt legevakt som er backupløsningen, men jeg håper for din del at du finner deg en egen måte å komme deg gjennom dette på.

Jeg har en kriseplan, men har forsåvidt gitt den opp for når det er virkelig vanskelig slik som nå så hjelper ikke det som står på den og jeg klarer heller ikke ringe fastlege eller legevakt for å be om akutthjelp. Du har et godt poeng i det med å skape innhold i dagene, det har nok en del å si. Jeg håper også jeg finner en måte å komme meg igjennom det på. 

Anonymkode: 4fe81...dee

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en kriseplan, men har forsåvidt gitt den opp for når det er virkelig vanskelig slik som nå så hjelper ikke det som står på den og jeg klarer heller ikke ringe fastlege eller legevakt for å be om akutthjelp. Du har et godt poeng i det med å skape innhold i dagene, det har nok en del å si. Jeg håper også jeg finner en måte å komme meg igjennom det på. 

Jeg har akkurat denne uken grått meg gjennom en lang samtale med akutt ambulant team hvor jeg sa akkurat det at det kommer et punkt hvor kriseplanen ikke lenger fungerer. Hva gjør jeg da? 

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Jeg har akkurat denne uken grått meg gjennom en lang samtale med akutt ambulant team hvor jeg sa akkurat det at det kommer et punkt hvor kriseplanen ikke lenger fungerer. Hva gjør jeg da? 

Hvilket svar fikk du da?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket svar fikk du da?

Da fikk jeg til svar at de visste ikke. Jeg hadde akkurat blitt skrevet ut med beskjed om å bruke hjelpen ute, inkludert ambulant team. Da sa jeg at da må jo dere vite hvordan dette skal hjelpe meg, for jeg vet ikke hva som kan hjelpe meg. Da svarte de igjen at de ikke visste hvordan de skulle hjelpe. Så valgte de å ringe legevakten og overlate ansvaret til dem.

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Da fikk jeg til svar at de visste ikke. Jeg hadde akkurat blitt skrevet ut med beskjed om å bruke hjelpen ute, inkludert ambulant team. Da sa jeg at da må jo dere vite hvordan dette skal hjelpe meg, for jeg vet ikke hva som kan hjelpe meg. Da svarte de igjen at de ikke visste hvordan de skulle hjelpe. Så valgte de å ringe legevakten og overlate ansvaret til dem.

Og hvordan gikk det? Ble du akuttinnlagt gjennom legevakta da? 

Anonymkode: 95b09...037

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eller jeg har vel egentlig svaret på dette selv. Holde ut hjemme eller be om innleggelse på akuttpost og håpe der er plass. 

Finnes det en mulighet for at du kan klare deg uten innleggelse? Jeg har en følelse av at det ikke lærer deg å mestre motgang på en selvstendig måte, men overlater ansvaret og problemet til andre når vanskelighetene oppleves overveldende for deg - gjennom at du overføres i trygge miljøer og med høy grad av beskyttelse.

Jeg opplever, som jeg tror jeg har sagt til deg, ikke ofte depressive perioder, men de siste par-tre årene, har jeg hatt noen episoder som har vart et par uker og hvor jeg har mistet håpet og fremtidstroen for en periode. Det JEG har erfart at er viktig for å komme igjennom de periodene, og innleggelse er uaktuelt fra min side, er at jeg gjør avtaler med folk hver eneste dag, fysisk, telefonisk, digitalt e.l. Dette er et eget "forebyggende sikkerhetsnett" for å forhindre at jeg gjør meg selv noe selvskading eller mer alvorlig - for som mange vet og påpeker, i håpløshet og fortvilelse er ikke et ønske om å dø reelt, men å slippe unna det som oppleves umulig. Forsøk å finne andre måter å kommunisere din indre smerte på enn å ty til selvmordstanker og planer - snakke, skrive, finne musikk som beskriver tankene og følelsene dine... Da er jeg sikker på at du vil oppleve å få bedre og mer utbytte av hjelpen du vil bli tilbudt. Nå svirrer du bare rundt i en uendelig negativ spiral som ikke leder deg videre.

Masse lykke, lykke til! 🌟

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...