Gå til innhold

Arbeidskulturen i Norge er spesiell


Savannah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kayia skrev (1 time siden):

Artikkelen på forskning.no formidler resultater. Du kan selv søke opp forskningsproduksjonen i prosjektet ved å søke på prosjektet, hvor både teori, metodikk og analyse er redegjort for. 

Javel.  Godt å vite at du har bakgrunn til å lese akademiske artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (6 timer siden):

Denne tråden handler om arbeidskultur i Norge.  Hvorfor er nordmenn så opptatt av å skille imellom arbeid og fritid og ha mest mulig fritid?  Jeg har hørt utsagn som  "han har ikke et liv, han jobber så mye".  Kan man ikke leve når man jobber?  "Huff, du blir snart syk, du jobber så mye".  Her blir det sykeliggjøring av hverdagen.  

Norge er et godt land med sosialdemokratisk styre, men har vi "gått for langt".  Det er stort antall uføre som faller utenfor samfunnet, men "blir tatt vare på".  Har de det bra i sin tilværelse?

Til det første avsnittet : Det har jo vært mye fokus på arbeiderne i Qatar nå i forbindelse med fotballvm. Jeg har jo sett på nært hold hvordan det er der. Jeg selv levde  et luksusliv for en periode da jeg bodde der, men jeg glemmer aldri den stakkars, lille, tynne mannen som jobbet  i vårt nabolag. Jeg fant han ved et par anledninger sovende på ryggen i en trillebår i hagen vår bak høye gjerder da jeg kom hjem. Helt utslitt og gleden i ansiktet hans da jeg hentet brus til han.  Varmen er jo ubeskrivelig . Det kan være over 50 varmegrader på det verste og de har veldig lange arbeidsdager. Det kan gå mange år mellom hver gang de ser familiene sine  

Utsagn som " han har ikke noe liv, han jobber så mye" , passer bra på den mannen og flere i hans situasjon  

Til det siste avsnittet : Ja, jeg tror det har gått for langt her i Norge og at det er de gode velferdsordningene som er årsaken til dette. Jeg har ingen tro på at det et bare bra. Det er bra at det er gode velferdsordninger til de som trenger det, men det at det er så mange flere uføre i Norge enn i andre land forteller meg at det er litt for enkelt å bli ufør i Norge. Jeg tror ikke det er sunt. Jeg tror mange kunne blitt friskere av å være i jobb. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (16 minutter siden):

Til det første avsnittet : Det har jo vært mye fokus på arbeiderne i Qatar nå i forbindelse med fotballvm. Jeg har jo sett på nært hold hvordan det er der. Jeg selv levde  et luksusliv for en periode da jeg bodde der, men jeg glemmer aldri den stakkars, lille, tynne mannen som jobbet  i vårt nabolag. Jeg fant han ved et par anledninger sovende på ryggen i en trillebår i hagen vår bak høye gjerder da jeg kom hjem. Helt utslitt og gleden i ansiktet hans da jeg hentet brus til han.  Varmen er jo ubeskrivelig . Det kan være over 50 varmegrader på det verste og de har veldig lange arbeidsdager. Det kan gå mange år mellom hver gang de ser familiene sine  

Utsagn som " han har ikke noe liv, han jobber så mye" , passer bra på den mannen og flere i hans situasjon  

Til det siste avsnittet : Ja, jeg tror det har gått for langt her i Norge og at det er de gode velferdsordningene som er årsaken til dette. Jeg har ingen tro på at det et bare bra. Det er bra at det er gode velferdsordninger til de som trenger det, men det at det er så mange flere uføre i Norge enn i andre land forteller meg at det er litt for enkelt å bli ufør i Norge. Jeg tror ikke det er sunt. Jeg tror mange kunne blitt friskere av å være i jobb. 

Jeg er helt enig med deg i det du skriver her.  Jeg er enig at utsagn som "han har ikke noe liv, han jobber så mye" kan passe bra på de i mange land som prøver å skrape sammen noen kroner til å overleve døgnet rundt.  Det var ikke det jeg hadde i tankene da jeg skrev dette.  Jeg har selv vært i den situasjonen å ha en lang horde etter meg som ville pusse skoene mine for å få noen små penger.  Jeg hadde ikke så mye små penger at jeg kunne gi alle noe, og enda mindre la alle pusse skoene mine.

Det er ikke bare enkelt å bli ufør i Norge, men det verste er at arbeidslivet dytter folk ut for å bli kvitt dem og sier at de blir tatt vare på.  Ivaretaging er ikke å dytte folk inn i fattigdom.  Før i tiden så kunne gutter stikke til sjøs, men det kan de ikke lenger.  Da venter gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange ja, men ikke flertallet.

Anonymkode: ab972...bde

Flertallet følger med i tiden.

Hvilken alder sikter du til når du skriver at det ikke gjelder flertallet?

Anonymkode: 173e4...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Til det 

Utsagn som " han har ikke noe liv, han jobber så mye" , passer bra på den mannen og flere i hans situasjon  

Til det siste avsnittet : Ja, jeg tror det har gått for langt her i Norge og at det er de gode velferdsordningene som er årsaken til dette. Jeg har ingen tro på at det et bare bra. Det er bra at det er gode velferdsordninger til de som trenger det, men det at det er så mange flere uføre i Norge enn i andre land forteller meg at det er litt for enkelt å bli ufør i Norge. Jeg tror ikke det er sunt. Jeg tror mange kunne blitt friskere av å være i jobb. 

Det er ikke lett å "få" ufør i dag. Og i andre land er det færre uføre, men langt fler på sosialhjelp, arbeidsledighetstrygd og andre ytelser. 

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke lett å "få" ufør i dag. Og i andre land er det færre uføre, men langt fler på sosialhjelp, arbeidsledighetstrygd og andre ytelser. 

Anonymkode: ab972...bde

Hvilken land har flere på sosiale ytelser enn Norge?  Om det er lett å få ufør er en annen diskusjon.  Det er mange som får det, og det er ikke min intensjon å kritisere det.  Jeg setter spørsmålstegn ved hvordan samfunnet behandler uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 minutter siden):

Hvilken land har flere på sosiale ytelser enn Norge?  

UK bl.a. Nå er ikke ytelsene der mye å leve av da.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (7 minutter siden):

Hvilken land har flere på sosiale ytelser enn Norge?  

For å presisere, jeg skrev/mente flere på andre ytelser isteden for uføre.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (16 timer siden):

Javel.  Godt å vite at du har bakgrunn til å lese akademiske artikler.

Ikke sant. Glad for at jeg kunne bistå når du trengte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 minutter siden):

Ikke sant. Glad for at jeg kunne bistå når du trengte det. 

Er du gammel?

Anonymkode: 173e4...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Ikke sant. Glad for at jeg kunne bistå når du trengte det. 

Dere høyklassefruer altså.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...