Gå til innhold

Har dere mye juleutstyr som ikke er ren julepynt?


laban

Anbefalte innlegg

laban skrev (4 timer siden):

Jeg sjekker «Ønskes kjøpt» på finn.no med ujevne mellomrom, det er en (u)vane fra da jeg var med på å tømme et dødsbo for noen år siden. Jeg synes det har vært en tydelig økning i etterspørselen etter julevarianter av bruksting, som juleglass, juleservise o.l. For ca. 20 år siden donerte foreldrene mine en god del juleservise til et julemarked jeg var med på å arrangere. Det var omtrent ubrukt, god kvalitet (porselen) og ikke glorete. Til tross for lav pris var det ingen som ville ha det, vi måtte bruke det som lotterigevinst. Nå tror jeg det ville blitt solgt i løpet av noen minutter, hvis Finn-etterspørselen er representativ.

Dette kan selvsagt skyldes økt gjenbruk / brukthandel generelt, men det får meg til å lure på om folk flest har mye av denne typen julevarianter av ting man bruker hele året. Har dere mange jule-bruksting, og har dere har flere nå enn for f.eks. ti år siden?

Jeg har ingenting i mot slike produkter og vi har ikke noe minimalistisk hjem, jeg synes bare det blir litt plasskrevende å ha mange ting som bare kan brukes et par uker i året. Vi har litt av Holmegaards juleserie (godteriskål, flaske...) fra diverse årganger, det er stort sett ting vi har fått i gave. Jeg synes noen av de Holmegaard-årgangene som vi ikke har, er kjempefine og har siklet på noen glass når de har vært på salg, men har klart å la være hittil... Dessuten har vi tekstiler som juleduker, men ikke julegardiner. Sånt er jo enklere å oppbevare enn ting som kan knuses.

Jeg har også lagt merke til at vi åpenbart skal inn i en mer «kosete» fase stilmessig nå, i tillegg til at vi vender oss mot det nære og kjære. Dette har skjedd under globale urolige tider før også, og er lett å forstå. Når ting er usikkert «ute» søker vi trygghet i eget rede.

Dersom dette stemmer passer jo juleservise-bølgen og annen kos fint inn :) 

Selv har jeg ikke rare greiene utenom typisk julepynt. Jeg har karaffel og to snapsglass fra Holmegård med julemotiv, og også noen røde skåler til snacks og nøtter. Tror jeg finner et osteknivsett med nisser også, om jeg leter nederst i julepyntkista :)

I det forrige huset hadde jeg røde linputer i desember, men de la jeg igjen da jeg flyttet. Gardiner har jeg aldri hatt verken sommer eller vinter, så julegardiner har aldri vært aktuelt. Vurderte å kjøpe to kopper fra Wik & Walsøe på salg etter jul i fjor, men det ble aldri noe av det. Tror jeg lever fint med å drikke fra året-rundt-koppene i år også 😊

Jeg kommer neppe til å kjøpe noe juleservise selv om jeg er veldig «julete» av meg. Jeg har arvet et nydelig, enkelt, klassisk service fra Porsgrunn som jeg e l s k e r, og liker å dekke med det også i jula. Satser heller på ekstra mye julemat på fat jeg 😂😀

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøtteknotten

Vi bytter ut frokosttallerker og skåler med julevariant 1.12 eller 1.søndag i advent. Har også en juledørmatte, og julepledd til sofaen (2 stk), juletrekk til sofaputer. Og julehåndsåpe og håndkle 😂 det var det jeg kom på i farten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (48 minutter siden):

Har også en juledørmatte, og julepledd til sofaen (2 stk), juletrekk til sofaputer. Og julehåndsåpe og håndkle

Utrolig hva som finnes 😄

Juletrekk til sofaputer har vi også. Det gjør salongen ganske "julete" uten dill eller bryderi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
laban skrev (5 timer siden):

Utrolig hva som finnes 😄

Juletrekk til sofaputer har vi også. Det gjør salongen ganske "julete" uten dill eller bryderi. 

Hehe, ja.. Jeg er kanskje vanligvis litt over gjennomsnittet glad i slikt 😂 så jeg synes ikke det blir «bryderi». Håndsåpene er så fine 🤩 feks Sparkjøp sine som ser ut som glitrende julekuler.

Jeg har en avtale med mannen om at jeg bare hører på julemusikk i smug før midten av november - og at akkurat juletreet kommer opp rett før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten skrev (7 timer siden):

Og julehåndsåpe og håndkle 😂 

 

laban skrev (6 timer siden):

Utrolig hva som finnes 😄

Jeg kjøpte en gang julehåndsåpe, ikke såpestykke, men flytende på pumpeflaske. Den ble satt på do. Skal si jeg var møkk lei av at hendende luktet kanel etc utpå nyåret, så flaska ble kasta selv om det var mye igjen. Liker ikke å kaste slikt, men det ble litt for mye 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
morsan skrev (1 time siden):

 

Jeg kjøpte en gang julehåndsåpe, ikke såpestykke, men flytende på pumpeflaske. Den ble satt på do. Skal si jeg var møkk lei av at hendende luktet kanel etc utpå nyåret, så flaska ble kasta selv om det var mye igjen. Liker ikke å kaste slikt, men det ble litt for mye 😆

🤣🤣🤣 mine lukter ikke kanel akkurat..men såpe holder seg! Så jeg har satte dem i skapet første nyttårsdag, og er klar for å ta dem frem igjen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (7 timer siden):

Utrolig hva som finnes 😄

Juletrekk til sofaputer har vi også. Det gjør salongen ganske "julete" uten dill eller bryderi. 

Hvor finner man juleputer som ikke er «tacky»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (11 minutter siden):

Hvor finner man juleputer som ikke er «tacky»?

Mine er lysegrå med litt diskret glitter på, de er kjøpt på HM Home. Og så har jeg én som matcher dem i bunnfargen, men har  nissemotiv i mørkerødt i tillegg, sånn litt gammeldags stil. Den er kjøpt i Midtbyen i Trondheim, i en type tekstil- og broderiforretning som egentlig ikke finnes lenger (aner ikke om den er nedlagt nå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (30 minutter siden):

Hvor finner man juleputer som ikke er «tacky»?

Hva mener du med tacky da? Jeg har to som ligner på denne med en matchende duk og de liker jeg veldig godt:

image.thumb.png.0f831dd5af90324a128c582a6402734e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 minutter siden):

Her er noe som likner litt på den stilen jeg tåler - grått, hvitt og litt mørkerødt, og fullstendig fritt for engelske tekster og amerikanske nisser: https://www.nordicnest.no/hoytider/jul/juleputetrekk/
 

Ja, denne kom jeg over her, de fineste og mest nøytrale kanskje ikke tilstrekkelig julete, og de mer julete blir fort for mye av det gode 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (3 timer siden):

😂

 

Men "fordelen" er jo at den er så tacky at det sklir over i ironi.

Ja, det kan den. Jeg googlet "tacky Christmas pillow" og dette var første treff 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...