Gå til innhold

Tvinge barn til å spise?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Fru2020 skrev (1 time siden):

Takk for et grundig svar.

Vi er fremdeles der at han ikke vil spise enkelte måltider. Vi er blitt enige at han setter seg ned middagsbordet og forsyner seg så med det han vil ha. Han må spise noe, men bestemmer selv hva han skal spise.

Han er veldig kjedelig i matveien så wraps får jeg han nok ikke til å spise. Grove vafler hadde han nok spist, men jeg har et hatforhold til vaffeljernet🤪

Fruktsalat elsker han. Jeg kunne blitt flinkere til å ha ekstra frukt hjemme slik at jeg kunne laget det til han.

Vi hadde en episode her som gjør det tydelig at det at han ikke spiser ikke handler om at han vil bli tynnere. Vi hadde laget en svær person med noen spesielle julekaker som både han og jeg elsker. Da jeg åpnet boksen var det nesten ingen igjen. Han har spist når jeg ikke er hjemme. 

Å smugspise er ikke synonymt med å ikke ønske å bli tynnere eller ikke være selvbevisst på egen vekt og matinntak foran andre. Det er ganske vanlig. Bare så du er obs på det da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (3 minutter siden):

Å smugspise er ikke synonymt med å ikke ønske å bli tynnere eller ikke være selvbevisst på egen vekt og matinntak foran andre. Det er ganske vanlig. Bare så du er obs på det da. :)

Det har du jo selvfølgelig rett i. Jeg er redd han smugspiser mer enn jeg vet på usunne ting. Jeg ble veldig overrasket over hvor mye småkaker han hadde spist. Det var en veldig stor porsjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (38 minutter siden):

Det har du jo selvfølgelig rett i. Jeg er redd han smugspiser mer enn jeg vet på usunne ting. Jeg ble veldig overrasket over hvor mye småkaker han hadde spist. Det var en veldig stor porsjon. 

Ikke så lett å vite hvordan håndtere det heller i fall det å ta det opp vil føre til mye skam. Samtidig er det jo det med at mat som er til fellesskapet skal deles på. Men slikt gjør jo alle barn. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (10 minutter siden):

Ikke så lett å vite hvordan håndtere det heller i fall det å ta det opp vil føre til mye skam. Samtidig er det jo det med at mat som er til fellesskapet skal deles på. Men slikt gjør jo alle barn. 

For å bli ærlig ble jeg sint på han og fortalte han det. Jeg sa at jeg både var sint fordi han hadde gjort det uten lov og at jeg var lei meg fordi da fikk ikke jeg de gode småkakene i julen og ikke kunne servere dem til gjester. Tror han forstod det. Er ikke ofte han gjør noe han ikke har lov til, men dette var drøyt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (12 minutter siden):

For å bli ærlig ble jeg sint på han og fortalte han det. Jeg sa at jeg både var sint fordi han hadde gjort det uten lov og at jeg var lei meg fordi da fikk ikke jeg de gode småkakene i julen og ikke kunne servere dem til gjester. Tror han forstod det. Er ikke ofte han gjør noe han ikke har lov til, men dette var drøyt synes jeg.

Ja det er jo ikke greit, og jeg tenker det er helt i orden å bli sint innimellom. Man skal jo forstå seg sånn på de hele tiden, men det er også viktig å si ifra når ting ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 21.12.2022 den 16.03):

For å bli ærlig ble jeg sint på han og fortalte han det. Jeg sa at jeg både var sint fordi han hadde gjort det uten lov og at jeg var lei meg fordi da fikk ikke jeg de gode småkakene i julen og ikke kunne servere dem til gjester. Tror han forstod det. Er ikke ofte han gjør noe han ikke har lov til, men dette var drøyt synes jeg.

Det kan ikke være lett å være forelder. Men @Glitter har rett i at slik skjer nok en eller annen gang i alle familier.

Jeg fikk selv opp et lite minne fra lillejulaften, fra da jeg nok var ca. 11-12 år, og da min mor hentet opp en stor boks med krumkaker på lillejulaften for å legge frem noen småkaker da vi var ferdige med pyntingen. Boksen med kaker var helt tom og kun noen smuler igjen på bunnen. Hun så først på meg, for jeg var ofte den som fant på ugang og faenskap, men ikke den gangen... Da hadde min søster spist en og en krumkake, litt nå og litt da gjennom tre-fire uker, og plutselig var hele boksen tom. 

Jeg husker ikke min mors reaksjon i dag da hun så at kakeboksen var tom, men jeg kan anta at reaksjonen var ikke helt heldig... - men det har blitt en god familiejulehistorie ut av det som ofte kan gjenfortelles med smil og latter nå ca. 30 år senere, og det ble krumkaker den julen også - så det ble bakt en ny porsjon på et eller annet tidspunkt. Selv tok jeg på meg ansvaret for juleklippen til både gardinene og blomstene til ho mor... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (10 timer siden):

Det kan ikke være lett å være forelder. Men @Glitter har rett i at slik skjer nok en eller annen gang i alle familier.

Jeg fikk selv opp et lite minne fra lillejulaften, fra da jeg nok var ca. 11-12 år, og da min mor hentet opp en stor boks med krumkaker på lillejulaften for å legge frem noen småkaker da vi var ferdige med pyntingen. Boksen med kaker var helt tom og kun noen smuler igjen på bunnen. Hun så først på meg, for jeg var ofte den som fant på ugang og faenskap, men ikke den gangen... Da hadde min søster spist en og en krumkake, litt nå og litt da gjennom tre-fire uker, og plutselig var hele boksen tom. 

Jeg husker ikke min mors reaksjon i dag da hun så at kakeboksen var tom, men jeg kan anta at reaksjonen var ikke helt heldig... - men det har blitt en god familiejulehistorie ut av det som ofte kan gjenfortelles med smil og latter nå ca. 30 år senere, og det ble krumkaker den julen også - så det ble bakt en ny porsjon på et eller annet tidspunkt. Selv tok jeg på meg ansvaret for juleklippen til både gardinene og blomstene til ho mor... 😕

😂

Du skal ikke se bort ifra at det blir latter av det om noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...