Gå til innhold

Strømregning


Trine

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
frosken skrev (59 minutter siden):

Har fellesutgiftene økt mye hos dere? Jeg har fortsatt veldig lav strømregning, men ser at sameiet har økt forskuddet til fellesutgiftene ganske mye. 

Ja, de økte med 800 kroner .  Ligger på rundt 4000 kroner nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor stort er årsforbruket ditt, @Trine? Det er jo vanskelig å sammenlikne dersom en har helt ulikt årsforbruk, f.eks. når varmt vann og oppvarming er innbakt i fellesutgifter, jfr Nicklus og Froskens innlegg. Vi får hele strømforbruket på egen regning, og har pleid å ligge på 17.000-19.300 kWh i året. I år har vi bare brukt 13.000 frem til nå, så jeg tipper vi kommer til å havne på rundt 15.000 kWh (vi har aldri spart sånn på strømmen som i år 😮, men vi er også bare 3 personer hjemme nå, og holder flere rom kalde, og vasker mindre tøy og dusjer mindre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (På 9.11.2022 den 23.22):

Nå kom regninga for oktober, endte på nesten 1000 kr, så mer enn forventet. Blir det en kald vinter kan dette bli stygt. 

Ja, i dag er strømmen nesten gratis her. Mellom 1,55 og 9,48 øre. Men noe sier meg at det ikke kommer til å vare gjennom vinteren. Det påstås at det kommer til å bli en mild vinter, men det der har de jo ikke så god kontroll på, så vi får nok bare vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 0.02):

Men får man ikke dekket det meste fra staten da?

Anonymkode: 9bae7...ea1

De dekker 90% av det over 70 øre. Men det er jo bare spotprisen, så kommer avgifter og nettleie i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (13 timer siden):

Hvor stort er årsforbruket ditt, @Trine? Det er jo vanskelig å sammenlikne dersom en har helt ulikt årsforbruk, f.eks. når varmt vann og oppvarming er innbakt i fellesutgifter, jfr Nicklus og Froskens innlegg. Vi får hele strømforbruket på egen regning, og har pleid å ligge på 17.000-19.300 kWh i året. I år har vi bare brukt 13.000 frem til nå, så jeg tipper vi kommer til å havne på rundt 15.000 kWh (vi har aldri spart sånn på strømmen som i år 😮, men vi er også bare 3 personer hjemme nå, og holder flere rom kalde, og vasker mindre tøy og dusjer mindre)

Ifølge appen, brukte jeg 12814 kWh i fjor. 11917 i 2020. Vinteren 2021 var bikkjekald. Det var ihvertfall en måned med -15 til -20 grader. Husker januar og februar regninga kom på ca 3000 kr. Men da fyrte jeg ikke så mye med ved. Jeg fyrte litt med ved på slutten av 2021, men det var først i år at varmepumpa ble skrudd av og jeg kun fyrte med ved. Varmekablene på bardet ble også byttet ut med en ovn. Jeg har veldig stort bad og varmekabler er dyrt 🙈 Hittil i år har jeg brukt 7408 kWh. Nå har jeg skrudd opp fra 19 til 21 grader på varmepumpa for i dag er strømmen nesten gratis 😂 Jeg dusjer mindre, har kun varmepumpe i stua og varme på badet, ingen andre rom. Jeg vasker ikke mindre klær da, for jeg har aldri vasket klær unødig mye. Men jeg har nesten bare ull og det kan jo ikke vaskes så hardt, så jeg antar at det er billigere med ullvask enn vanlig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (På 10.11.2022 den 9.21):

Men, om du vurderer å kjøpe mer ved, ville jeg ha gjort et regnestykke for meg selv... Hvor mye betaler du for veden? Vil det lønne seg godt økonomisk å gå til innkjøp av ved og betale for den vs. å betale strømregning? Ved er vel også dyrt nå?

Det kommer jo også mye an på hvilken landsdel du bor i, som en påpeker. Dyrest i Sør-Vest, deretter rimelig dyrt i Vest og Øst og nord for Trøndelag er det OK i forhold til resten av landet, men stigende.

Nå tror jeg det nesten er umulig å kjøpe billig ved. I august hørte jeg med noen som selger ved rett borti gata her. De var utsolgt og hadde begynt å ta imot bestillinger for april, men de visste ikke hva prisen ble enda. Jeg ordner gratis ved, men da må jeg gjøre jobben selv. Forsåvidt mye varme i det også 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine skrev (1 time siden):

Nå tror jeg det nesten er umulig å kjøpe billig ved. I august hørte jeg med noen som selger ved rett borti gata her. De var utsolgt og hadde begynt å ta imot bestillinger for april, men de visste ikke hva prisen ble enda. Jeg ordner gratis ved, men da må jeg gjøre jobben selv. Forsåvidt mye varme i det også 🤣 

Det er fint arbeid å jobbe med ved, når en liker å være ute, bruke kroppen og har litt utstyr 😊 Men det er langsiktig jobbing da, så du jobber for neste vinters ved dersom du kapper og kløyver nå. Veden er svindyr å kjøpe nå. Vi har solgt det vi har hatt av overskudd, men har holdt oss på normalpris, ville ikke utnytte den vanvittige prisøkningen som har vært, det er å flå folk, synes vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (1 time siden):

Ifølge appen, brukte jeg 12814 kWh i fjor. 11917 i 2020. Vinteren 2021 var bikkjekald. Det var ihvertfall en måned med -15 til -20 grader. Husker januar og februar regninga kom på ca 3000 kr. Men da fyrte jeg ikke så mye med ved. Jeg fyrte litt med ved på slutten av 2021, men det var først i år at varmepumpa ble skrudd av og jeg kun fyrte med ved. Varmekablene på bardet ble også byttet ut med en ovn. Jeg har veldig stort bad og varmekabler er dyrt 🙈 Hittil i år har jeg brukt 7408 kWh. Nå har jeg skrudd opp fra 19 til 21 grader på varmepumpa for i dag er strømmen nesten gratis 😂 Jeg dusjer mindre, har kun varmepumpe i stua og varme på badet, ingen andre rom. Jeg vasker ikke mindre klær da, for jeg har aldri vasket klær unødig mye. Men jeg har nesten bare ull og det kan jo ikke vaskes så hardt, så jeg antar at det er billigere med ullvask enn vanlig vask.

Når du har såpass lavt forbruk tror jeg du kan senke skuldrene for høye strømregninger. Pass bare på å vente med vaskemaskin til strømprisen er nedadgående. Varmekabler og varmtvannstank tusler litt som de vil, uten at det blir det helt store tror jeg, når du kun er én og ikke tar varme bad med mye varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (21 minutter siden):

Når du har såpass lavt forbruk tror jeg du kan senke skuldrene for høye strømregninger. Pass bare på å vente med vaskemaskin til strømprisen er nedadgående. 

Men en vaskemaskin bruker da ikke så mye strøm.

https://tjenestetorget.no/blogg/hvor-mye-strom-bruker-en-vaskemaskin

30 grader = 0,4 kWh pr. vask

40 grader = 0,5 kWh pr. vask

60 grader = 1 kWh pr. vask

90 grader = 1,8 kWh pr. vask 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (46 minutter siden):

Det er fint arbeid å jobbe med ved, når en liker å være ute, bruke kroppen og har litt utstyr 😊 Men det er langsiktig jobbing da, så du jobber for neste vinters ved dersom du kapper og kløyver nå. Veden er svindyr å kjøpe nå. Vi har solgt det vi har hatt av overskudd, men har holdt oss på normalpris, ville ikke utnytte den vanvittige prisøkningen som har vært, det er å flå folk, synes vi.

Jo, ja, det er ikke sånn at jeg ikke har en haug av andre ting jeg burde ha gjort ute da, og jeg må si jeg foretrekker tur og hundetrening framfor kapping og kløyving 😅 Det tar mye tid når man holder på alene. Jeg har tilgang på rotvelt, så det er allerede tørt 😊 Men jeg burde ta noen trær i hagen som kan bli ved til neste år, det er bare at det er så mye greier i veien. Garasje, strømkabel, gjerde....🙈 

påskelilje skrev (43 minutter siden):

Når du har såpass lavt forbruk tror jeg du kan senke skuldrene for høye strømregninger. Pass bare på å vente med vaskemaskin til strømprisen er nedadgående. Varmekabler og varmtvannstank tusler litt som de vil, uten at det blir det helt store tror jeg, når du kun er én og ikke tar varme bad med mye varmt vann.

Men jeg fikk jo to regninger på 3000 kr da det var så kaldt. Tror det var før strømprisene eksploderte. Begynnelsen av 2021. Her må nok vaskemaskin gå når jeg faktisk husker det, ellers står jeg plutselig der, uten rene klær 🙄 Men jeg har lest at en vaskemaskin ikke er så dyrt, og så at Slabbedask bekreftet det. Jeg burde tatt et varmt bad i dag, men jeg gjør ikke det når prisene er høye. Det kan skje hvis jeg føler at alternativet er fysioterapi. Da blir plutselig ikke et varmt bas så dyrt allikevel. Men jeg er egentlig ikke et bademenneske.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (9 timer siden):

Ja, i dag er strømmen nesten gratis her. Mellom 1,55 og 9,48 øre. Men noe sier meg at det ikke kommer til å vare gjennom vinteren. Det påstås at det kommer til å bli en mild vinter, men det der har de jo ikke så god kontroll på, så vi får nok bare vente å se.

I natt var det gratis strøm her, faktisk var prisen på minussiden! -2 øre! 

Trine skrev (9 timer siden):

Nå tror jeg det nesten er umulig å kjøpe billig ved. I august hørte jeg med noen som selger ved rett borti gata her. De var utsolgt og hadde begynt å ta imot bestillinger for april, men de visste ikke hva prisen ble enda. Jeg ordner gratis ved, men da må jeg gjøre jobben selv. Forsåvidt mye varme i det også 🤣 

Vi kjøpte flere paller rimelig ved i sommer så vi har ved for både denne og neste vinter. :) Kan ikke begynne å handle ved i større kvanta i november! Da er det lite igjen i selgerne kan skru opp prisene så mye de vil omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (På 10.11.2022 den 18.41):

Ja, de økte med 800 kroner .  Ligger på rundt 4000 kroner nå. 

Her skrev jeg feil. Den økte med 600 kr for noen måneder siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (På 12.11.2022 den 0.32):

Men en vaskemaskin bruker da ikke så mye strøm.

https://tjenestetorget.no/blogg/hvor-mye-strom-bruker-en-vaskemaskin

30 grader = 0,4 kWh pr. vask

40 grader = 0,5 kWh pr. vask

60 grader = 1 kWh pr. vask

90 grader = 1,8 kWh pr. vask 

 

Det er ikke mye, det har de fleste råd til.  Mye annet som er dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slabbedask skrev (På 12.11.2022 den 0.32):

Men en vaskemaskin bruker da ikke så mye strøm.

https://tjenestetorget.no/blogg/hvor-mye-strom-bruker-en-vaskemaskin

30 grader = 0,4 kWh pr. vask

40 grader = 0,5 kWh pr. vask

60 grader = 1 kWh pr. vask

90 grader = 1,8 kWh pr. vask 

 

Ikke et par maskiner i uka nei, men om man har 3-4 unger hvorav et par i barnehagealder og et par som er aktive i både en og to idretter i tillegg til at både mor og far driver med noe som genererer mer klesvask så blir det fort kroner av det om man må vaske klær omtrent hver dag.

Vi er to voksne med "rene" yrker så jeg kjører som regel en runde med 2-3 maskiner annenhver helg, men selv da tar jeg en sjekk på strømprisene og om det passer sånn så kjører jeg maskinene når strømmen er lavest. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (31 minutter siden):

Ikke et par maskiner i uka nei, men om man har 3-4 unger hvorav et par i barnehagealder og et par som er aktive i både en og to idretter i tillegg til at både mor og far driver med noe som genererer mer klesvask så blir det fort kroner av det om man må vaske klær omtrent hver dag.

Vi er to voksne med "rene" yrker så jeg kjører som regel en runde med 2-3 maskiner annenhver helg, men selv da tar jeg en sjekk på strømprisene og om det passer sånn så kjører jeg maskinene når strømmen er lavest. :) 

Jeg sjekker ikke lenger. Strømprisene er jo ikke høye lenger. I hvert fall ikke forløpig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...