Gå til innhold

Er såkalt rasisme verre enn alt annet?

Anbefalte innlegg

ISW skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg ville avskrevet dette som "fyllerør" for det ligger åpenbart ett eller annet der. Jeg tror ikke det er rasisme, men det er et behov for å tråkke på andre (være seg mørkhudede eller handicappede - hvis jeg hadde møtt han hadde han vel sikkert sagt at jeg var for feit for å være der). Jeg synes ikke det er greit.

Ellers har jeg vel nok farmakologisk innsikt til å påstå at alkohol ikke gir deg nye meninger. Men jeg tror saken her dreier seg om (som en beskrev over) at AA ønsket å være "slem" der og da med disse menneskene, og sier det slemmeste han kan der og da. Det er her problemet egentlig ligger, synes jeg. Om han kalte en mørkhudet noe stygt, en handicappet noe stygt eller meg noe stygt er egentlig uvesentlig fra mitt ståsted.

Men jeg synes dette går igjen fra venstresiden politisk - melke skandaler der "mannen i gata" blir tatt av noen som er større eller styggere enn dem selv. Som jeg skrev i første innlegg - føler man seg truet på et utested er dørvakten eller personalet rette instans å gå til. Da hadde AA blitt kastet ut, og saken løst. Jeg sliter sterkt med å forstå at det å bli kalt for "for mørkhudet for å være der" omtrent skal gi PTSD og alvorlige traumer. Det er jo ut fra sigende mye rasisme i Norge, og da er vel dette en vanlig sak, selv om det ikke er akseptabelt?

Hva mener du å si her? At hvis noe skjer daglig eller at man opplever urett veldig ofte, så reagerer man ikke til slutt? Og at det ikke er noe å lage en sak ut av? Det får du tro. Da skulle ikke (andre) mobbeofre gjennom år heller ikke blitt særlig psykisk skadet. For det skjedde jo på daglig basis gjennom år. Da så. 

Fortsetter under...

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Hva mener du å si her? At hvis noe skjer daglig eller at man opplever urett veldig ofte, så reagerer man ikke til slutt? Og at det ikke er noe å lage en sak ut av? Det får du tro. Da skulle ikke (andre) mobbeofre gjennom år heller ikke blitt særlig psykisk skadet. For det skjedde jo på daglig basis gjennom år. Da så. 

Først av alt, jeg opplever at du er til dels aggressiv i denne tråden. Jeg håper du kan roe deg litt ned og ikke komme med personlige anklager eller spissformulere alt mulig. Du kan også slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Det jeg sier er at hvis jeg opplever en ubehagelig situasjon på et utested, snakker jeg med dørvakten eller betjeningen. Så løser saken seg. 

ISW skrev (35 minutter siden):

Først av alt, jeg opplever at du er til dels aggressiv i denne tråden. Jeg håper du kan roe deg litt ned og ikke komme med personlige anklager eller spissformulere alt mulig. Du kan også slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Det jeg sier er at hvis jeg opplever en ubehagelig situasjon på et utested, snakker jeg med dørvakten eller betjeningen. Så løser saken seg. 

Du kommer med utsagn jeg reagerer på, og jeg er ikke aggresiv selv om jeg stiller spørsmål til det du skriver. Du skriver at du syns det er rart at hun reagerte så hardt fordi det etter sigende er mye rasisme i Norge, og at det da er en "vanlig sak" om enn uakseptabel. Ut fra det leser jeg at du mener at det som skjer ofte og er vanlig ikke bør reageres særlig sterkt på. Jeg spør deg hva du mener å si med dette, og så svarer du at du opplever meg aggresiv? 

ISW skrev (44 minutter siden):

Jeg opplever også som aggressiv med sterke meninger om et tema som har mange synspunkt. 

Anonymkode: bec26...f1f

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Du kommer med utsagn jeg reagerer på, og jeg er ikke aggresiv selv om jeg stiller spørsmål til det du skriver. Du skriver at du syns det er rart at hun reagerte så hardt fordi det etter sigende er mye rasisme i Norge, og at det da er en "vanlig sak" om enn uakseptabel. Ut fra det leser jeg at du mener at det som skjer ofte og er vanlig ikke bør reageres særlig sterkt på. Jeg spør deg hva du mener å si med dette, og så svarer du at du opplever meg aggresiv? 

Det pleier han å si hvis han er uenig med noen. Det er en hersketeknikk! 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det pleier han å si hvis han er uenig med noen. Det er en hersketeknikk! 

Ok. Jeg var ihvertfall ikke aggresiv, så litt unødvendig å bli anklaget for det. 

Annonse

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Ok. Jeg var ihvertfall ikke aggresiv, så litt unødvendig å bli anklaget for det. 

Oppfatter deg ikke som jeg heller. Det er naturlig å stille spørsmål når en person har bastante meninger for å forstår hva de mener. 

Nicklusheletida
ISW skrev (7 timer siden):

Jeg synes all hets er ille, men jeg kommer ikke unna å mene at minoritetene i Norge melker denne saken for det det er verdt for tiden.

Personlig har jeg hørt langt verre ting enn det og respondert med et skuldertrekk. Hvis hun i realiteten var så redd og truet som hun gir inntrykk av, hvorfor snakket hun ikke bare med dørvakten da? Med mindre selvfølgelig, at hun skjønte at her kunne hun og saken hennes score mange poeng i media? 

Jeg synes utsagnet til Atle Antonsen var forkastelig og man sier ikke sånt. Men jeg blir egentlig like kvalm av den kollektive fordømmelsen over en objektivt sett ganske liten sak i ettertid. Jeg har selv blitt kalt for hvit for å være her på en hiphop-konsert og jeg ga blanke F. 

Jeg synes du skal gå inn på facebooksiden hennes for å lese  hvordan det hele egentlig var. Da skjønner du kanskje hvorfor hun ble redd. 

Atle Antonsen fortjener den kollektive fordømmelsen han opplever nå. 

ISW skrev (9 timer siden):

Jeg kan ta et eksempel: Jeg har flere venner som er adoptert. De er mørke i huden. De har valgt gode utdannelser og har fått gode jobber, fungerer helt utmerket i samfunnet. Jeg har spurt de: «Har du noen gang opplevd rasisme i Norge?» Svaret er null eller nær null. 

Det får meg til å tenke litt. Kan det være sånn at det er enkeltes VALG (f.eks å være kriminell) som gir grobunn for rasismen? Og ikke hudfargen som sådan?

Tantebarnet mitt er også adoptert, men har ikke samme erfaring. Hun jobber på en gjenbruksstasjon, avfallsdepot og opplever ukentlig grov rasisme. Det hun forteller av utsagn fra gjerne voksne menn er helt ufattelig å høre for det er så grovt. Når de blir litt provosert, velter det ut. Alt fra hudfarge, sexisme osv. 

Anonymkode: 202fa...0fd

ISW skrev (9 timer siden):

En svart person i Norge har akkurat de samme muligheter som deg og meg. Vedkommende kan velge en utdannelse, en jobb, kan velge å følge normer og regler. Akkurat som meg. 

Problemet er at altfor mange ikke vil utdanne seg, ønsker å isolere seg med en livsstil som ikke fungerer i et vestlig land, ikke vil akseptere kulturen, osv. Jeg har utfordringer med å se at dette er majoritetsbefolkningens skyld. Tilbudet ligger der.

Jeg liker ikke det voldsomme fokuset Atle Antonsen sine kjipe utsagn har fått, og jeg er også usikker på om dette fokuset tjener minoritetsbefolkningens sak. Når det er sagt, så er jeg helt uenig med deg i at alle innvandrere i Norge har samme mulighetene som etnisk norske. Jeg har et ungt familiemedlem som ikke har vært mange år i Norge, og det finnes haugevis med strukturelle hindringer for de med relativt kort botid i Norge. Jeg kjenner best til hindringene som gjelder i utdanningssystemet, men det er ingen grunn til å betvile at det også er barrierer mot likeverdig deltakelse i arbeidslivet og f.eks. leiemarkedet også. Jeg er mer opptatt av at det må legges til rette for deltakelse i samfunnet, enn av kjipe uttalelser i fylla. 

frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg liker ikke det voldsomme fokuset Atle Antonsen sine kjipe utsagn har fått, og jeg er også usikker på om dette fokuset tjener minoritetsbefolkningens sak. Når det er sagt, så er jeg helt uenig med deg i at alle innvandrere i Norge har samme mulighetene som etnisk norske. Jeg har et ungt familiemedlem som ikke har vært mange år i Norge, og det finnes haugevis med strukturelle hindringer for de med relativt kort botid i Norge. Jeg kjenner best til hindringene som gjelder i utdanningssystemet, men det er ingen grunn til å betvile at det også er barrierer mot likeverdig deltakelse i arbeidslivet og f.eks. leiemarkedet også. Jeg er mer opptatt av at det må legges til rette for deltakelse i samfunnet, enn av kjipe uttalelser i fylla. 

Det voldsomme fokuset viser seg å være viktig. Rasistene har utfoldet seg fritt på nettet nå, og deres utsagn tenker jeg oppleves som en straff for Antonsen. Han er ikke rasist, men kom med rasistiske ytringer (mm), og jeg tror han gremmes virkelig hardt over alle som heier på ham i denne saken. Jeg tror han virkelig føler det helt for jækelig. 

Vi som ikke trodde vi var rasistiske i Norge. Var det ikke en viss stortingsrepresentant som i store ord motsa Durek da han sa at opplevde rasistiske nordmenn? Nemlig. Jeg er overrasket selv over at det er så mye driiit som kommer opp og fram nå når det gjelder nettopp rasistiske "ytringer" Jeg trodde virkelig ikke at det var så gæli stilt i hodet på så mange. Ikke i Atle Antonsen sitt hode heller, at han tenkte dette var noe han bare kunne gjøre uten engang å be om skikkelig unnskyldning. En god ting jeg har personlig erfart er ihvertfall at jeg sjelden blir skuffet over folk. Det oppdaget jeg på grunn av denne hendelsen. At ok, det er sånn det føles å bli skikkelig skikkelig skuffet over noen. Det hadde jeg glemt, helt ærlig. Og, det var ikke "kjipe" uttalelser AA kom med. Det var laangt forbi.

Kashmir skrev (58 minutter siden):

Det voldsomme fokuset viser seg å være viktig.

Nei, dette blir blåst helt ut av proposjoner. Dette burde de to ordnet opp med på kammerset. Det er menneskelig å gjøre dumme ting, man behøver ikke å korsfeste folk og kansellere til evig tid av den grunn. Og nå får media roe seg ned. Vi husker hvordan det gikk med Tore Tønne.

Anonymkode: ea52f...6c5

Kashmir skrev (1 time siden):

Det voldsomme fokuset viser seg å være viktig. Rasistene har utfoldet seg fritt på nettet nå, og deres utsagn tenker jeg oppleves som en straff for Antonsen. Han er ikke rasist, men kom med rasistiske ytringer (mm), og jeg tror han gremmes virkelig hardt over alle som heier på ham i denne saken. Jeg tror han virkelig føler det helt for jækelig. 

Vi som ikke trodde vi var rasistiske i Norge. Var det ikke en viss stortingsrepresentant som i store ord motsa Durek da han sa at opplevde rasistiske nordmenn? Nemlig. Jeg er overrasket selv over at det er så mye driiit som kommer opp og fram nå når det gjelder nettopp rasistiske "ytringer" Jeg trodde virkelig ikke at det var så gæli stilt i hodet på så mange. Ikke i Atle Antonsen sitt hode heller, at han tenkte dette var noe han bare kunne gjøre uten engang å be om skikkelig unnskyldning. En god ting jeg har personlig erfart er ihvertfall at jeg sjelden blir skuffet over folk. Det oppdaget jeg på grunn av denne hendelsen. At ok, det er sånn det føles å bli skikkelig skikkelig skuffet over noen. Det hadde jeg glemt, helt ærlig. Og, det var ikke "kjipe" uttalelser AA kom med. Det var laangt forbi.

Vi er ikke uenig i at uttalelsene til Antonsen er håpløst langt over grensen hva som er greit. Når det gjelder hvorvidt det voldsoome fokuset vil vise seg å være konstruktivt for minoritetsbefolkningen, så mener jeg det er for tidlig å være skråsikker på det. 

Det som er mest opplagt i denne saken, er at folk ikke må tillate seg å tro at de er fritatt for vanlige regler når de drikker sprit. 

Annonse

Folk, og ikke minst media, burde være langt mer opptatt av dette. Men nei, det er tyst.

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/320828/

En oversikt over dommene mot ungdom under 18 år i Oslo tingrett i 2021 utført av tingrettsdommer Åsa Bech viste hvor relevant det er å trekke innvandring inn som viktig parameter: innvandrergjenger som raner etniske norske gutter samt oppgjør mellom innvandrergjenger er de to dominerende forholdene.

To typetilfeller av straffbare handlinger skiller seg ut som de mest vanlig, skriver rapporten videre:

– Den ene er hovedkategorien er ran begått av flere gutter medminoritetsbakgrunn mot en eller to etniske norske gutter, hvor de tiltalte og fornærmede er omtrent på samme alder. Ransutbyttet er dyre ytterjakker/klær, belter og airpods. Gjerningssted er i eller ved offentlig transport, etter kl. 18.00. Noen ganger trues det med kniv eller machete. Den andre hovedkategorien er vold/hevnhandlinger begått mellom jevnaldrende gutter medminoritetsbakgrunn, også her er det ofte flere involvert i den straffbare handlingen. Gjerningssted er i de involvertes nærmiljø. Ofte er kniv eller machete involvert i handlingene.

– Det finnes ingen dokumentasjon på organisert rasistisk vold i Norge, bortsett fra den volden som skjer mot etnisk norske barn. Ungdomskriminelle organiserer seg og jakter aktivt på forsvarsløse barn, sier Erlend Wiborg fra Frp til Utrop.

Men han er sikkert rasist og burde holde kjeft.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk, og ikke minst media, burde være langt mer opptatt av dette. Men nei, det er tyst.

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/320828/

En oversikt over dommene mot ungdom under 18 år i Oslo tingrett i 2021 utført av tingrettsdommer Åsa Bech viste hvor relevant det er å trekke innvandring inn som viktig parameter: innvandrergjenger som raner etniske norske gutter samt oppgjør mellom innvandrergjenger er de to dominerende forholdene.

To typetilfeller av straffbare handlinger skiller seg ut som de mest vanlig, skriver rapporten videre:

– Den ene er hovedkategorien er ran begått av flere gutter medminoritetsbakgrunn mot en eller to etniske norske gutter, hvor de tiltalte og fornærmede er omtrent på samme alder. Ransutbyttet er dyre ytterjakker/klær, belter og airpods. Gjerningssted er i eller ved offentlig transport, etter kl. 18.00. Noen ganger trues det med kniv eller machete. Den andre hovedkategorien er vold/hevnhandlinger begått mellom jevnaldrende gutter medminoritetsbakgrunn, også her er det ofte flere involvert i den straffbare handlingen. Gjerningssted er i de involvertes nærmiljø. Ofte er kniv eller machete involvert i handlingene.

– Det finnes ingen dokumentasjon på organisert rasistisk vold i Norge, bortsett fra den volden som skjer mot etnisk norske barn. Ungdomskriminelle organiserer seg og jakter aktivt på forsvarsløse barn, sier Erlend Wiborg fra Frp til Utrop.

Men han er sikkert rasist og burde holde kjeft.

Og dette har med rasisme å gjøre fordi? 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, dette blir blåst helt ut av proposjoner. Dette burde de to ordnet opp med på kammerset. Det er menneskelig å gjøre dumme ting, man behøver ikke å korsfeste folk og kansellere til evig tid av den grunn. Og nå får media roe seg ned. Vi husker hvordan det gikk med Tore Tønne.

Nei, rasisme er straffbart. Det skal anmeldes uansett hvem som sier det hvor. 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nei, rasisme er straffbart. Det skal anmeldes uansett hvem som sier det hvor. 

Rasismebegrepet er så utvannet at det har mening lenger.

Og denne Ali bør gå litt stille i dørene. Selv har hun kalt Listhaug for nazist. Og sa Fuck you til Listhaug under en prisutdeling. Lurer på hvordan hun selv hadde reagert om Sylvi Listhaug sa det samme til henne?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ingen ting som tyder på at Antonsen er rasist (etter å ha hørt på Misjonen i mange år, snarere det stikk motsatte).

Jøss, så fint :D Da kan jo jeg bare snakke varmt og masse om ærlighet og redelighet på en pod og være fair mot vennene mine da, og nettopp derfor slippe unna om jeg raner en bank? For ingenting tyder på at jeg er en kjeltring ettersom jeg har vært så fair mot venner før ikke sant? 

Fint om du deler hva du legger i «rasist» forresten, jeg forstår deg nemlig ikke. 

Endret av Kayia
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rasismebegrepet er så utvannet at det har mening lenger.

Og denne Ali bør gå litt stille i dørene. Selv har hun kalt Listhaug for nazist. Og sa Fuck you til Listhaug under en prisutdeling. Lurer på hvordan hun selv hadde reagert om Sylvi Listhaug sa det samme til henne?

Det er ikke noen tvil om at dette var rasistiske uttalelser. Uansett hvor "utvannet" du syns begrepet er blitt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...