Gå til innhold

Er det galt å gjøre forskjell på søsken når en trenger mer hjelp enn de andre pga psykisk lidekse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to voksne barn som klarer seg greit både sosialt og økonomisk i livet. Så har jeg et voksent barn som sliter psykisk og har en diagnose. Hun bor hjemme og vi hjelper henne mye og støtter henne økonomisk. Dette skaper store konflikter da de to andre søsknene mener det er urettferdig at vi hjelper og støtter henne mer enn dem. At det bør være likt mellom søsken. Hva mener dere? 

Anonymkode: bf347...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på om dere også hjelper de to andre, også økonomisk? Én ting er jo at ett barn trenger mer av ulike grunner, noe annet er om de andre søsknene ikke får hjelp og støtte i det hele tatt. Da blir det selvfølgelig feil.

Ellers er det jo mye som spiller inn. Bakgrunn som hvordan det "alltid" har vært, om det ene "barnet" faktisk trenger all hjelp og økonomiske bidrag sånn at det ikke er foreldrenes behov i å hjelpe det går i, men det reelle behovet det voksne barnet har. Hvordan dynamikken og ikke minst kommunikasjonen i familien er osv osv.

Jeg tenker jo at dette stikker dypere enn at den ene trenger å få mer enn de andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kommer an på. Jeg har trengt mye mer hjelp av mamma og pappa i livet enn min søster, men når det kommer til økonomi så gjøres det ikke forskjell. Nå har jeg hatt styr på egen økonomi da, men min mor har feks spart like mye til meg som til min søster. Men ellers har mamma vært mer involvert i livet mitt enn min søster og det er ikke noe min søster tar seg nær av. Jeg har jo holdt på å gå til grunne og for noen år siden så ble jeg som et barn som trengte mamma igjen. Fram til jeg på nytt begynte å løsrive meg igjen. Det har jo aldri min søster trengt. Og min mor hadde stilt opp på samme måte for min søster hvis hun skulle bli syk. Fortsatt er jeg mindre selvstendig enn min søster så det er jo forskjell på oss. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har to voksne barn som klarer seg greit både sosialt og økonomisk i livet. Så har jeg et voksent barn som sliter psykisk og har en diagnose. Hun bor hjemme og vi hjelper henne mye og støtter henne økonomisk. Dette skaper store konflikter da de to andre søsknene mener det er urettferdig at vi hjelper og støtter henne mer enn dem. At det bør være likt mellom søsken. Hva mener dere? 

Anonymkode: bf347...058

Jeg mener du bør behandle barna dine likt uavhengig av diagnose eller ikke. Har hun en diagnose som er kronisk kan hun få støtte av andre instanser. Klart det vil splitte de andre søsknene om dere behandler dem ulikt fordi den ene har diagnose. Støtter søsknene til den syke. Hadde reagert selv. 

Anonymkode: dd248...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har to voksne barn som klarer seg greit både sosialt og økonomisk i livet. Så har jeg et voksent barn som sliter psykisk og har en diagnose. Hun bor hjemme og vi hjelper henne mye og støtter henne økonomisk. Dette skaper store konflikter da de to andre søsknene mener det er urettferdig at vi hjelper og støtter henne mer enn dem. At det bør være likt mellom søsken. Hva mener dere? 

Anonymkode: bf347...058

Folk trenger ulik grad av hjelp for å klare seg og jeg ville ha gjort som dere. Voksne barn har i utgangspunktet ikke noen grunn til å forvente økonomisk hjelp av sine foreldre, og når de klarer seg godt, bør de være i stand til å unne sitt søsken den hjelpen vedkommende trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 minutter siden):

Folk trenger ulik grad av hjelp for å klare seg og jeg ville ha gjort som dere. Voksne barn har i utgangspunktet ikke noen grunn til å forvente økonomisk hjelp av sine foreldre, og når de klarer seg godt, bør de være i stand til å unne sitt søsken den hjelpen vedkommende trenger. 

Så du mener den som er psykisk syk har mer rett på økonomisk hjelp enn de som klarer seg selv? Den som bor hjemme blir støttet i seg selv i det. Du støtter opp under forskjellsbehandling? Det kan hende de som ikke får hjelp sliter med sine ting mens det psyke barnet er vant til at mamma og pappa hjelper alt hen trenger hjelp til at hen gidder ikke? Lurer veldig på hvilken Dignose det er….

Anonymkode: dd248...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du mener den som er psykisk syk har mer rett på økonomisk hjelp enn de som klarer seg selv? Den som bor hjemme blir støttet i seg selv i det. Du støtter opp under forskjellsbehandling? Det kan hende de som ikke får hjelp sliter med sine ting mens det psyke barnet er vant til at mamma og pappa hjelper alt hen trenger hjelp til at hen gidder ikke? Lurer veldig på hvilken Dignose det er….

Anonymkode: dd248...35d

Jeg støtter opp rundt foreldres rett til selv å avgjøre hva de tror hvert av deres barn trenger. Og ja - jeg synes forskjellsbehandling av voksne barn er helt ok - akkurat som foreldrene også kan velge å gi alt de eier til Kirkens bymisjon eller selge sin bolig og bruke pengene på en reise verden rundt. 

Det finnes mange måter å tenke rettferdighet på. Jeg stoler på at foreldrene velger det de tror er til det beste for sin familie. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (12 minutter siden):

Jeg støtter opp rundt foreldres rett til selv å avgjøre hva de tror hvert av deres barn trenger. Og ja - jeg synes forskjellsbehandling av voksne barn er helt ok - akkurat som foreldrene også kan velge å gi alt de eier til Kirkens bymisjon eller selge sin bolig og bruke pengene på en reise verden rundt. 

Det finnes mange måter å tenke rettferdighet på. Jeg stoler på at foreldrene velger det de tror er til det beste for sin familie. 

Det kan ødelegge søsken relasjonen med det foreldrene gjør. Søsknene reagerer nå og da burde foreldrene gjort en forandring. 

Anonymkode: dd248...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan ødelegge søsken relasjonen med det foreldrene gjør. Søsknene reagerer nå og da burde foreldrene gjort en forandring. 

Anonymkode: dd248...35d

Ja, det kan hende at søsknene ikke klarer å godta dette. Men jeg synes ikke dette skal avgjøre hvilket valg foreldrene tar. 

Hovedpoenget mitt er at foreldrene har all mulig rett til å forskjellsbehandle - og noen ganger er det også det eneste riktige. Nøyaktig hva som er til det beste for hvem i denne familien, har vi kke noe grunnlag til å mene noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan hende at søsknene ikke klarer å godta dette. Men jeg synes ikke dette skal avgjøre hvilket valg foreldrene tar. 

Hovedpoenget mitt er at foreldrene har all mulig rett til å forskjellsbehandle - og noen ganger er det også det eneste riktige. Nøyaktig hva som er til det beste for hvem i denne familien, har vi kke noe grunnlag til å mene noe om. 

Skjønner søsknene som synes det er urettferdig og det er det i dette tilfelle.

Anonymkode: dd248...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner søsknene som synes det er urettferdig og det er det i dette tilfelle.

Anonymkode: dd248...35d

Men de hadde ikke trengt å føle på det tenker jeg. Det samme skjedde hos oss i vår familie, men jeg kjente aldri på misunnelse og sjalusi, og det enda min mor nok overvurderte hvor godt jeg klarte alt. Det handler nok om hvordan relasjonene er og hva man forstår og hvordan en har det selv. Her er det jo blitt store konflikter, og da bør ting revurderes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (34 minutter siden):

Men de hadde ikke trengt å føle på det tenker jeg. Det samme skjedde hos oss i vår familie, men jeg kjente aldri på misunnelse og sjalusi, og det enda min mor nok overvurderte hvor godt jeg klarte alt. Det handler nok om hvordan relasjonene er og hva man forstår og hvordan en har det selv. Her er det jo blitt store konflikter, og da bør ting revurderes. 

Var du den syke du da som ble forskjellsbehandlet økonomisk fra dine søsken? Jeg tror ikke det kan være en veldig alvorlig diagnose når søsknene reagerer. Noen blir jo aldri friske og lever med andres sympati. Det ser de friske søsknene rett igjennom på. Jeg tror de har måtte leve med det i mange år og nå har fått reaksjoner. Foreldrene ødelegger mellom søsknene med og holde på sånn. 

Anonymkode: dd248...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to voksne barn som klarer seg greit både sosialt og økonomisk i livet. Så har jeg et voksent barn som sliter psykisk og har en diagnose. Hun bor hjemme og vi hjelper henne mye og støtter henne økonomisk. Dette skaper store konflikter da de to andre søsknene mener det er urettferdig at vi hjelper og støtter henne mer enn dem. At det bør være likt mellom søsken. Hva mener dere? 

Anonymkode: bf347...058

Dere som foreldre har full råderett over hva dere bruker penger og andre ressurser på.  Det er aldri slik at alle kan behandles helt likt, det blir ulikheter av det.  Nothing is as unequal as equal treatment of unequals.

Dette er alltid vanskelig, men til syvende og sist er det dere som bestemmer.  Jeg antar at jeg hadde tenkt likt og dere hvis jeg var i denne situasjonen, men det er hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har to voksne barn som klarer seg greit både sosialt og økonomisk i livet. Så har jeg et voksent barn som sliter psykisk og har en diagnose. Hun bor hjemme og vi hjelper henne mye og støtter henne økonomisk. Dette skaper store konflikter da de to andre søsknene mener det er urettferdig at vi hjelper og støtter henne mer enn dem. At det bør være likt mellom søsken. Hva mener dere? 

Anonymkode: bf347...058

Jeg synes de friske barna tenker lite voksent når de snakker om urettferdighet. Det er urettfedig at noen må slite med helsa også. De som er friske i søskenflokken er de som er heldige. Jeg synes du kan ta en prat med dem om det og forklare dem hvorfor dere foreldre gjør som dere gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var du den syke du da som ble forskjellsbehandlet økonomisk fra dine søsken? Jeg tror ikke det kan være en veldig alvorlig diagnose når søsknene reagerer. Noen blir jo aldri friske og lever med andres sympati. Det ser de friske søsknene rett igjennom på. Jeg tror de har måtte leve med det i mange år og nå har fått reaksjoner. Foreldrene ødelegger mellom søsknene med og holde på sånn. 

Anonymkode: dd248...35d

Det burde kommet fram av innlegget du svarer på at det ikke handlet om meg nei. 

Ellers kan jeg ikke si at jeg har særlig kynisk tankegang, så vanskelig å kommentere det øvrige du skriver. Kanskje vi får mer info om hvor alvorlig og langvarig det har vært hos Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min ba foreldrene mine om å forskjellsbehandle. De hadde hatt råd til å hjelpe begge. Slik hun ser det, har hun muligheten til å jobbe og tjene penger og ser ingen grunn til at hun skulle få noe økonomisk hjelp av mamma og pappa. Hadde jeg bodd hjemme, hadde hun vel trolig syntes synd på meg. Jeg tror de færreste voksne mennesker hadde valgt å bo hjemme hos foreldrene sine, dersom de hadde klart å ta vare på seg selv. De fleste vil vel helst klare seg selv økonomisk også. Jeg vet om voksne mennesker som må låne penger av foreldrene sine nå som alt har blitt så dyrt. De syns ikke det er noe greit i det heletatt å være voksen og avhengig av foreldre. 

Det jeg eventuelt får av penger, trekkes av på arva siden jeg eier bolig og dermed også får bedre råd når lånet er nedbetalt. Jeg trenger pengene mer nå enn når jeg blir 60-70 år. Dessuten vil barna til søsteren min arve etter meg, men det tror jeg ingen andre i familien har tenkt på 😅 Jeg mener at rettferdig ikke er det samme som likt og at det er noe voksne mennesker burde klare å akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine gjør forskjell på søsteren min og meg.

Jeg sitter godt i det med god økonomi og hun er ung uføretrygdet og kronisk syk. Personlig føler jeg meg ikke urettferdig behandlet siden jeg ikke trenger den samme hjelpen og oppfølgningen. I tillegg til å få økonomisk hjelp så får hun også en ekstra stor omsorg fra dem og ekstra hjelp og oppfølgning i hjemmet sitt . Fordi hun trenger det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (3 minutter siden):

Søsteren min ba foreldrene mine om å forskjellsbehandle. De hadde hatt råd til å hjelpe begge. Slik hun ser det, har hun muligheten til å jobbe og tjene penger og ser ingen grunn til at hun skulle få noe økonomisk hjelp av mamma og pappa. Hadde jeg bodd hjemme, hadde hun vel trolig syntes synd på meg. Jeg tror de færreste voksne mennesker hadde valgt å bo hjemme hos foreldrene sine, dersom de hadde klart å ta vare på seg selv. De fleste vil vel helst klare seg selv økonomisk også. Jeg vet om voksne mennesker som må låne penger av foreldrene sine nå som alt har blitt så dyrt. De syns ikke det er noe greit i det heletatt å være voksen og avhengig av foreldre. 

Det jeg eventuelt får av penger, trekkes av på arva siden jeg eier bolig og dermed også får bedre råd når lånet er nedbetalt. Jeg trenger pengene mer nå enn når jeg blir 60-70 år. Dessuten vil barna til søsteren min arve etter meg, men det tror jeg ingen andre i familien har tenkt på 😅 Jeg mener at rettferdig ikke er det samme som likt og at det er noe voksne mennesker burde klare å akseptere.

Det mener jeg også. Jeg har ikke samme behovet for ekstra hjelp slik søskenet mitt har og selv om mine foreldre fint har råd til å gi meg penger så er ikke det nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (6 minutter siden):

Søsteren min ba foreldrene mine om å forskjellsbehandle. De hadde hatt råd til å hjelpe begge. Slik hun ser det, har hun muligheten til å jobbe og tjene penger og ser ingen grunn til at hun skulle få noe økonomisk hjelp av mamma og pappa. Hadde jeg bodd hjemme, hadde hun vel trolig syntes synd på meg. Jeg tror de færreste voksne mennesker hadde valgt å bo hjemme hos foreldrene sine, dersom de hadde klart å ta vare på seg selv. De fleste vil vel helst klare seg selv økonomisk også. Jeg vet om voksne mennesker som må låne penger av foreldrene sine nå som alt har blitt så dyrt. De syns ikke det er noe greit i det heletatt å være voksen og avhengig av foreldre. 

Det jeg eventuelt får av penger, trekkes av på arva siden jeg eier bolig og dermed også får bedre råd når lånet er nedbetalt. Jeg trenger pengene mer nå enn når jeg blir 60-70 år. Dessuten vil barna til søsteren min arve etter meg, men det tror jeg ingen andre i familien har tenkt på 😅 Jeg mener at rettferdig ikke er det samme som likt og at det er noe voksne mennesker burde klare å akseptere.

Jeg kunne godt trengt meg hjelp som mine søsken har fått og de er ikke engang psykisk syke. Mine foreldre forskjellsbehandler oss veldig. 

Anonymkode: dd248...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (11 minutter siden):

Søsteren min ba foreldrene mine om å forskjellsbehandle. De hadde hatt råd til å hjelpe begge. Slik hun ser det, har hun muligheten til å jobbe og tjene penger og ser ingen grunn til at hun skulle få noe økonomisk hjelp av mamma og pappa. Hadde jeg bodd hjemme, hadde hun vel trolig syntes synd på meg. Jeg tror de færreste voksne mennesker hadde valgt å bo hjemme hos foreldrene sine, dersom de hadde klart å ta vare på seg selv. De fleste vil vel helst klare seg selv økonomisk også. Jeg vet om voksne mennesker som må låne penger av foreldrene sine nå som alt har blitt så dyrt. De syns ikke det er noe greit i det heletatt å være voksen og avhengig av foreldre. 

Det jeg eventuelt får av penger, trekkes av på arva siden jeg eier bolig og dermed også får bedre råd når lånet er nedbetalt. Jeg trenger pengene mer nå enn når jeg blir 60-70 år. Dessuten vil barna til søsteren min arve etter meg, men det tror jeg ingen andre i familien har tenkt på 😅 Jeg mener at rettferdig ikke er det samme som likt og at det er noe voksne mennesker burde klare å akseptere.

Har du skrevet at barna til søstera di vil arve etter deg ellers går det automatisk til  søstera di eller broren din :) 

Anonymkode: dd248...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...