Gå til innhold

Brød


Fru2020

Anbefalte innlegg

Hvor mange skiver brød spiser dere til måltidene? Jeg er veldig lite glad i knekkebrød, så jeg tenker å fortsette med brød. 

Men leste inne på Vektklubb en at på den rehabiliteringsklinikken jeg er henvist til spiser man bare en skive. Er ikke det lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for lite for meg ihvertfall.  Men så spørs det hva de har på av pålegg da. Hvis det er en 2 cm tykk skinkeskive eller like tykk skive med leverpostei, to egg  salatblader, agurk, tomat og majones, så vil det jo mette ganske greit. Jeg orker ikke så mye pålegg på, så minimum to brødskiver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Ville nok normalt spist to ja, men det er stor forskjell på å spise to kneippbrødskiver med ost, og å spise litt mer innholdsrikt pålegg og gjerne noe utenom. Hadde blitt like mett, eller mer sannsynligvis, på f.eks en skive med et kokt egg, og diverse grønnsaker + en appelsin eller en yoghurt eller noe sånt?

Så ta ikke sorgene på forskudd 😅 jeg tenker vel at om folk arbeider med dette, så vil de vel ikke at en skal gå sulten på lang sikt? (Kanskje om du ser noe bort fra tiden magesekken trenger på å krympe litt, slik at du blir raskere mett). Det vil vel bare føre til at mange faller av og ikke får til en varig ending? 🤔 Håper det heller handler om å finne nye vaner som faktisk funker? Alternativer som holder deg mett på sikt?

(Selv var jeg faktisk ganske redd for å mislykkes nettopp fordi jeg hadde hørt at en etter stor vektnedgang kunne spise enda mindre enn folk som alltid hadde hatt den vekta. At en fikk større sultfølelse, samtidig som en kunne spise mindre. Så for meg at jeg måtte leve på en halv skive til frokost og lunsj liksom, gå sulten hele dagen og det går jo ikke.. Så lettelsen var stor når jeg etter hvert erfarte at det ikke var et problem (gikk ned mye fra bmi 34). Det betyr jo ikke at det er uproblematisk med livsstilsendring, men min erfaring er at det ikke er det at man kan spise for lite mengde som velter noe lass alene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to. Eller i går til lunsj, spiste både jeg og de andre her tre. For skivene er veldig små. Med ost og skinke som pålegg. 

Hadde jeg spist to egg slik som hjemme hadde det holdt med to. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva annet du spiser i løpet av en dag. Noen er f.eks mer glad i brødmat enn middag, og vil da spise flere brødskiver og en liten middag. Andre er mer glad i varm mat og har lite brød, andre igjen balanserer det. Det kommer også an på hvor mange kcal du skal ha i deg i løpet av en dag, hva slags brød, hva slags pålegg osv.

De gangene jeg spiser brød, så spiser jeg som regel to skiver. Jeg er ikke så glad i brød, så varierer med ting som granola, omelett og knekkebrød. Noen ganger også en "lavkarbo-tallerken" med egg, ost, kjøttpålegg og diverse grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det vil også komme svært mye an på om brødet er hjemmebakt og grovt eller et luftig, halvgrovt kjøpebrød. Min samboer kan spise to-tre brødskiver av et kjøpt brød, men av et grovt hjemmebakt opplever han seg mett på en brødskive - og mer enn mett om han spiser to.

Jeg vil tro, og håpe, at de serverer hjemmebakte brød på et rehabiliteringssted hvor fokus er på vektnedgang og å endre livsstil - men jeg vet ikke... Jeg ønsker deg lykke til! Husk at den virkelige jobben kommer etterpå ved å holde fast på gode vaner i sitt eget liv... Jeg synes du virker svært motivert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Det vil også komme svært mye an på om brødet er hjemmebakt og grovt eller et luftig, halvgrovt kjøpebrød. Min samboer kan spise to-tre brødskiver av et kjøpt brød, men av et grovt hjemmebakt opplever han seg mett på en brødskive - og mer enn mett om han spiser to.

Jeg vil tro, og håpe, at de serverer hjemmebakte brød på et rehabiliteringssted hvor fokus er på vektnedgang og å endre livsstil - men jeg vet ikke... Jeg ønsker deg lykke til! Husk at den virkelige jobben kommer etterpå ved å holde fast på gode vaner i sitt eget liv... Jeg synes du virker svært motivert :) 

Jeg spiste 2 pizza stykker i går kom jeg på nå gjennom hele dagen. Sånn er dagene mine, glemmer å spise og kjenner ikke sult. Synes det er fascinerende hvor mye jeg likevel får gjort. Jeg besvimer ikke engang. 

Anonymkode: 77c1c...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (14 timer siden):

Det vil også komme svært mye an på om brødet er hjemmebakt og grovt eller et luftig, halvgrovt kjøpebrød. Min samboer kan spise to-tre brødskiver av et kjøpt brød, men av et grovt hjemmebakt opplever han seg mett på en brødskive - og mer enn mett om han spiser to.

Jeg vil tro, og håpe, at de serverer hjemmebakte brød på et rehabiliteringssted hvor fokus er på vektnedgang og å endre livsstil - men jeg vet ikke... Jeg ønsker deg lykke til! Husk at den virkelige jobben kommer etterpå ved å holde fast på gode vaner i sitt eget liv... Jeg synes du virker svært motivert :) 

Jeg håper de har godt brød der. Det er jo viktig. Jeg baker ikke brød selv og kommer nok aldri til å gjøre det. (Jeg hater å bake gjærbakst) Det er vanskelig å finne godt brød i butikken synes jeg. Iallefall i nærbutikk min. Den har dårlig utvalg. Men jeg er jo glad i dansk rugbrød. Kanskje jeg skal spise mer av det.

Takk for det. Jeg er motivert ja. Det fine her at man får oppfølging når man har kommet hjem i form av telefonsamtaler og så er det jo tilbake igjen til rehabiliteringssenteret etter fire måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...